سرویس: اقتصادی » اقتصاد مقاومتی 11:03 - شنبه 04 بهمن 1393

تحریم دیگری در راه است؛

جای خالی اقتصاد مقاومتی در بودجه ۹۴

برای اجرای اقتصاد مقاومتی لازم است از نهادها و وزارتخانه های کشور در خواست کرد تا کانون‌های ضعف و بحران را در نظام اقتصادی کشور شناسایی کنند و خود را بر اساس شرایط جدید اقتصادی، تحریم‌ها یا نیازهای انقلاب اسلامی بازتعریف نمایند.

به گزارش اصفهان شرق به نقل از صاحب نیوز: اقتصادی اسلامی و ایرانی که نقطه ضعف درشتی برای سوء استفاده دشمنان نداشته باشد و تحریمهای پی درپی و شیطنت های غربی ها حتی با کاهش قیمت نفت به۴۰دلار نتواند که بنایش را بلرزاند.

سال گذشته اقتصاد مقاومتی بر اساس منویات مقام معظم رهبری در مجمع تشخیص مصلحت نظام، تصویب و ابلاغ شد.

امسال با وجود کاهش قیمت نفت و کسری بودجه اما خبری از اقتصاد مقاومتی در بودجه سال۹۴نیست.

*یک اقتصاد با دو تحریم

حسینعلی حاجی دلیگانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، توضیح می دهد که ایران اکنون در معرض دو تحریم اساسی میزان فروش نفت و قیمت نفت قرار گرفته است که در این میان تحریم اول از سال‌ها پیش علیه ایران اعمال شده و تحریم دوم نیز طی ماه‌های گذشته و توسط آمریکا و هم پیمانان منطقه‌ای این کشور بر ایران تحمیل شده است به همین دلیل نیز لازم است سند دخل و خرج کشور مطابق با درآمدها تنظیم شود.

گفتنی است در روزهای اخیر تحریم دیگری نیز در سنای آمریکا با عنوان ایران عاری از سلاح هسته ای، در حال شکل گیری است که برای فشار بیشتر علیه ایران طرح ریزی شده است.

مقام معظم رهبری در ۲۹ بهمن سال گذشته ۲۴ بند از سیاست مقاومتی را در بخش اقتصاد ابلاغ کردند۱، ۱ ماه از آن روز می‌گذرداما گویا اتفاقی نیفتاده است.
او تصریح می کند که غیر از مجلس و دولت قوه قضاییه و نیروهای مسلح نیز باید این موضوع را بررسی کنند.

حاجی دلیگانی ضمن انتقاد بر نادیده گرفتن سیاستهای اقتصاد مقاومتی در بودجه سال جاری گفت: وقتی سیاست اقتصاد مقاومتی در سال گذشته ابلاغ شد، بودجه‌بندی مراحل آخرش را می‌گذراند و سیاست‌های اقتصاد مقاومتی نمی‌توانست به طور کامل در آن لحاظ شود. با یک مقایسه با سال‌های ۹۱ ،۹۲ و ۹۳ می‌توان دید که در بودجه‌بندی تفاوت زیادی نسبت به گذشته نداشته است.

به گفته او اگر چه سهم نفت در بودجه سال آینده کاهش یافته است، اما به علت کاهش سهم صندوق توسعه ملی در لایحه بودجه سال ۹۴ و با توجه به نقش سازنده این سهم در تقویت زیر ساخت‌ها و واحدهای زاینده برای سال‌های آینده به نظر می‌رسد زمینه‌های اقتصاد مقاومتی در این لایحه نیازمند تقویت بیشتری است.

*از روابط خارجی تا اقتصاد مقاومتی

بسیاری معتقدند که اقتصاد مقاومتی به معنای قطع روابط کشور با سایر کشورهاست.
در حقیقت اقتصاد مقاومتی به معنی تشخیص حوزه‌های فشار و متعاقباً تلاش برای کنترل و بی‌اثر کردن آن تاثیرها می‌باشد و در شرایط آرمانی تبدیل چنین فشارهایی به فرصت است همچنین برای رسیدن به اقتصاد مقاومتی باید وابستگی‌های خارجی کاهش یابد و بر تولید داخلی کشور و تلاش برای خوداتکایی تاکید گردد.

حاجی دلیگانی با برشمردن سه ویژگی اصلی اقتصادی مقاومتی گفت: توانایی مقابله با فشارها قابلیت انعطاف در شرایط مختلف و تونایی عبور از بحران در کشور مولفه اصلی اقتصاد مقاومتی هستند.

وی با تاکید بر ظرفیت‌های موجود در کشور اظهار داشت: کشورمان ۴ فصل آب و هوای متنوع، جاده ترانزیت، نیروی کار جوان و متخصص، منابع زیر زمینی خوب، صنعت گردشگری و همچنین به آب‌های آزاد دسترسی دارد بنابراین می‌توان بر روی این ظرفیت‌ها تدابیری اندیشید و اقتصاد مقاومتی را پویاتر ساخت.

*شعار ممنوع

در تغییر رویکرد اقتصادی ایران، باید اقتصادی اجرایی شود که هم اسلامی باشد و هم ایران را به جایگاه اقتصاد اول منطقه برساند؛ اقتصادی که برای جهان اسلام الهام‌بخش و کارآمد بوده و زمینه‌ساز تشکیل «تمدن بزرگ اسلامی» باشد.

بدین معنا در الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت،‌ یکی از مؤلفه‌های مهم الگو می‌باید متضمن مقاومت و تحقق آن باشد. در این مقوله است که اقتصاد مقاومتی مشتمل بر اقتصاد کارآفرینی و ریسک‌پذیری و نوآوری می‌شود.

حجت الاسلام موسوی لارگانی در خصوص چگونگی تحقق اقتصاد مقاومتی نظر متفاوتی ابراز کرد و گفت: اولین مسئله‌ای که می‌تواند باعث تحقق اقتصاد مقاومتی شود این است که مسئولان از شعار دادن خودداری کرده و به طرف عمل کردن بروند، اگر سال‌های گذشته به سخنان مقام معظم رهبری توجه می‌شد خود به خود اقتصاد مقاومتی به وقوع پیوسته بود و دیگر نیازی به این نبود که رهبری سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را ابلاغ کنند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس اشاره به اینکه استفاده از تولید داخلی برای تحقق اقتصاد مقاومتی یکی از نکاتی بوده که مقام معظم رهبری بر آن تاکید داشته‌اند، تصریح‌کرد: اگر از تولید داخل مصرف کنیم خیلی از مشکلاتی که کشور را تهدید می‌کند دیگر مطرح نبود و این تهدید‌ها و تحریم‌ها دیگر نمی‌توانست اثر داشته باشد.

*فساد ستیزی گام اول است

برای اجرای اقتصاد مقاومتی لازم است از نهادها و وزارتخانه های کشور در خواست کرد تا کانون‌های ضعف و بحران را در نظام اقتصادی کشور شناسایی کنند و خود را بر اساس شرایط جدید اقتصادی، تحریم‌ها یا نیازهای انقلاب اسلامی بازتعریف نمایند.

به بیان دیگر برای شناخت بسترها و زمینه‌های تحقق اقتصاد مقاومتی، ابتدا باید به آسیب‌شناسی اقتصاد کشور و موانع و نیازمندی‌های تحقق اقتصاد مقاومتی پرداخت.
دیگر عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، معتقد است که شفاف سازی اقتصاد و مبارزه بافساد اقتصادی، گام نخست اجرای اقتصاد مقاومتی است.

محسن صرامی گفت: نخستین اقدام ما برای شفاف‌سازی و فسادستیزی در عرصه اقتصاد کشور شناسایی خاکریزهای اولیه فساد است.
وی ادامه داد: پس از شناسایی خاکریزهای فساد در اقتصاد باید در راستای شناسایی راه‌های ورود به خاکریزها و تسخیر این راه‌های نفوذ اقدام کنیم.

به گفته او مرحله سوم در امر مهم فسادستیزی و شفاف‌سازی در عرصه اقتصاد مقاومتی، بخش اجرایی و شناسایی عاملان فاسد است که هنوز بطور کامل محقق نشده است.

نماینده مردم خمینی شهر در مجلس نهم معتقد است که برای دست‌یابی تصمیم‌سازی و برنامه‌ریزی صحیح در امر اقتصاد مقاومتی باید از سطوح پایین جامعه به سمت سطوح مدیریتی بالا حرکت کنیم، در صورتی که در حال حاضر بالعکس است.

وی با اشاره به استفاده از واژه مدیریت جهادی توسط رهبر معظم انقلاب در امر اقتصاد مقاومتی اظهار داشت: استفاده از چنین تعبیری یعنی آنکه ما در یک جنگ تمام عیار اقتصادی قرار داریم.

صرامی گفت: اقتصاد مقاومتی نیز چون عرصه دفاع مقدس، نیازمند تفکر بسیجی و مدیریت جهادی است و لذا به نظر می‌رسد برای اینکه بتوان این بار عظیم را به مقصد رساند، مسئولینی که وظیفه اجرایی اقتصاد را به عهده دارند باید از طریق مدیریت جهادی با تمام شاخصه‌ها و بایسته‌های آن اقدام کنند.

تولید محور شدن، اصلاح نظام مالیاتی و گمرک، توجه به زیرساختهای گردشگری و جلوگیری از خام فروشی چه در نفت و چه در حوزه معدن میتواند پایه های اقتصاد مقاومتی را محکمتر کند.

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.