سرویس: غیر تولیدی » نقلی 07:00 - شنبه 04 بهمن 1393

عضو فعال انجمن تحقیقات طب سنتی ایران تشریح کرد

علت‎ها و عوارض بی‎خوابی در افراد

عضو فعال انجمن تحقیقات طب سنتی ایران گفت: بی‎خوابی فکر و خیال را زایل کرده وکم‏ اشتهایى،کم‏ ذهنى و ضعف حافظه ایجاد مى‏‎کند و باعث ضعف، سستى و کوته‏ فکرى در طول روز مى‏‎شود.

به گزارش اصفهان شرق؛ بى‏‎‎خوابى خود نوعى بیمارى است که به بعضى افراد عارض مى‏‎شود. بهتر است علت آن را کشف و به درمان آن پرداخت. این بیمارى در اکثر افراد ناشى از گرفتارى‏‎هاى روزانه است که شب‏‎ها خود را نشان مى‏‎دهد و گاهى نیز مربوط به قلب یا مغز یا اعصاب یا بیمارى است.

زهرا رئیسیان عضو فعال انجمن تحقیقات طب سنتی ایران معتقد است: بی‎خوابی فکر و خیال را زایل کرده وکم‏ اشتهایى،کم‏ ذهنى و ضعف حافظه ایجاد مى‏‎کند و باعث ضعف، سستى و کوته‏ فکرى در طول روز مى‏‎شود.

عوامل بی خوابی

1. گاهى قطع مکرر خواب سبب ایجاد اختلال در خواب مى‏‌شود.

2. گاهى ناراحتى‏ هاى جسمى سبب بی‎خوابى مى‏‎شوند که پس از بهبود آن ناراحتى بی‎خوابى نیز مرتفع خواهد شد.

3. گاهى ضعف و گرسنگى مانع خواب انسان مى‏ شود. به‏ طورى‏ که این‏گونه افراد وقتى نیمه‏‎هاى شب بیدار مى‏‎شوند و دیگر به خواب نمى‏‎روند وقتى چیزى مى‏‎خورند بی‎خوابى آنان برطرف شده و مى‏‎توانند به خواب طبیعى خود ادامه دهند.

4.نوشیدن چاى و قهوه و کشیدن سیگار ، اضطراب و تفکر زیاد دائمى درباره مسائل مهم و اتخاذ روش غلط در زندگى مانند گوشه‏‎گیرى و خوابیدن در اتاق‏‎هاى کوچک و تاریک می‎تواند از عوامل مهم دیگر بی‎خوابی باشد.

5. اختلالات و ناراحتی‎هاى روحى و روانى مانند اضطراب و افسردگى. افراد مضطرب خیلى دیر به خواب مى‏‎روند ولى افراد افسرده دیر به خواب نمى‏‎روند اما مقدارى مى‏‎خوابند و بیدار شده معمولا بقیه شب را بیدار مى‏‎مانند. برای درمان باید اولا در افراد مضطرب عاملى که سبب اضطراب شده مرتفع شود ولى افسردگى را باید مداوا کنند تا خواب به حال طبیعى برگردد.

6. عوامل فیزیولوژیکى مانند کم یا زیاد شدن ترشح بعضى غدد داخلى که در مقدار و نحوه خواب مؤثر است.

7. مصرف بعضى از داروها مانند داروهاى ضد احتقان، داروهائی که در شیمى‏‌درمانى‌ها بکار مى‏‎برند، داروهاى ضد تشنج، داروهاى شیمیائى که براى کاهش وزن بکار برده مى‏‎شوند همچنین مواد غذائى و نوشابه‏‎هایى که داراى تئین و کافئین است، مى‎‏توانند اسباب بی‎خوابى شوند ضمنا بعضى از داروها در ضمن مصرف اختلالى در خواب به وجود نیاورده اما هنگام قطع مصرف ایجاد بی‎خوابى مى‏‎کنند مانند داروهاى آرامبخش که قطع ناگهانى آنها ایجاد بی‎خوابى شدید می‎کند.

8. بعضى از عوامل محیطى نیز مى‏‎توانند اسباب بی‎خوابى باشند این عوامل نیز در افراد مختلف اثر متفاوت دارند مانند خشکى هواى محیط، درجه حرارت و غیره.

9. مصرف مشروبات الکلى روى مراکز عصبى اثر گذاشته که گاه این اثر موقت و گاه بصورت بی‎خوابى مستمر و مزمن درمى‏ آید.

10. گاه پرى معده از غذا یا از اخلاط و بخارات مانع خواب مى‏‎شود. این افراد مقدارى در رختخواب غلت مى‏‎خورند هنگامى که مشکل معده آنها نقصان حاصل کنند به خواب مى‏‎روند و صبح که برمیخیزند خسته و خمود و خواب‏ آلود است. در این افراد باید اولا نسبت به تخلیه معده و روده اقدام شود در ثانى باید شب‎ها غذاهاى سنگین و دیر هضم نخورند.

11. بعضى افراد نسبت به نور محیط خواب حساسیت دارند و نور اتاق مانع خواب آنان مى‏‎شود, بهتر است در جاى تاریک بخوابند.

انتهای پیام/

منبع:تسنیم

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.