سرویس: غیر تولیدی » دریافتی 13:09 - جمعه 03 بهمن 1393

باشگاه خبرنگاران جوان منتشر کرد:

روش‌های نوين آبياری تنها راهكار نجات كشاورزی

زنگ خطر جبران بیست سال عقب‌ماندگی از روش های نوین آبیاری بالاخره به صدا درآمد

به گزارش خبرنگار اصفهان شرق به نقل از باشگاه خبرنگاران اصفهان؛ ایران کشوری است کم بارش، ما هشتاد درصد از منابع آبی کشور را مصرف می کنیم در حالیکه حد بحران شصت درصد بود.این در صورتی است که بارندگی در کشور ما یک سوم کمتر از میانگین جهانی است.
با گذشت از حد بحران و مصرف نود و دو درصد آب در بخش کشاورزی و استفاده سالانه یازده میلیارد مترمکعب آب بیش ازحد سفره های زیرزمینی، زنگ خطر جبران بیست سال عقب ماندگی از روش های نوین آبیاری را به صدا درآورده است.
ارزش آب بالاتر از این است که بخواهیم با راندمان چهل و دو درصد آب را مصرف کنیم.برای بالا بردن راندمان آبیاری سیستم‌های آبیاری تحت فشار پیشنهاد شد.
به همین منظور مدیرعامل آب و خاک فنی مهندسی استان به ما گفت: روش آبیاری “تیپ” برای تمام محصولات زراعی حتی گندم و جو جواب می دهد.از قابلیت های منحصربه فرد این روش آبیاری می توان به افزایش کشت و جلوگیری از پرت آب،افزایش رونق اقتصادی،آبیاری یکنواخت، بازارپسندی بیشتر محصول، مقاوم در برابر سرمای بیست درجه و گرمای هشتاد درجه سانتی گراد و کاهش سموم شیمیایی و مقاوم به تبخیر اشاره کرد.
سرافرازی افزود: با استفاده از این روش، افزایش تولید و استفاده مطلوبتر و بهینه از آب را خواهیم داشت.
در این روش آبیاری، آب مستقیم پای ریشه گیاه قرار می‌گیرد و این عامل سبب کاهش رشد علف‌های هرز می‌شود.
وی تصریح کرد: خوشبختانه دولت تسهیلات خیلی خوبی برای کشاورزان در نظر گرفته،به طوریکه برای هر آبیاری قطره ای هکتاری چهار میلیون تومان کمک بلاعوض و چهار میلیون تومان از طریق تسهیلات بانکی در اختیارشان قرار می‌گیرد.
استان اصفهان در بحث آبیاری تحت فشار جزء استان های مطرح کشور است، این در حالیست که ما چیزی حدود چهارصد و بیست هزار هکتار از اراضی قابلیت کشت دارند که حدود هشتاد هزار هکتار یعنی یک پنجم مجهز به این روش های آبیاری هستند.
مدیرعامل آب و خاک فنی مهندسی استان افزود: اصفهان با سهم پنجاه درصدی تولید لوله و اتصالات پلی اتیلن قطب تولید این نوارهای آبیاری قلمداد می شود و این محصول ایرانی به کشورهای عراق، ترکمنستان، پاکستان و آذربایجان صادر می‌شود.
این محصول با وجود یکبار مصرف بودن قابلیت بازیافت دارد و در مقایسه با مشابه خارجی دارای مرغوبیت بالایی است.
گفتنی است؛بیش از هشت میلیون سطح زمین‌های آبی ایران است که با استفاده از این روش نوین آبیاری در پانزده درصد از مزارع پنج میلیون و دویست هزار متر مکعب صرفه جویی آب خواهیم داشت.
حالا اگر هشتاد وپنج درصد مزارع به این سیستم های نوین مجهز بشود بیست و نه میلیون و ششصد هزار مترمکعب آب صرفه‌جویی خواهیم داشت و شاهد تحولی عظیم در صزفه جویی بخش کشاورزی خواهیم بود.
گزارش از راضیه رحیمی

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.