سرویس: اخبار شهرستان » جرقویه سفلی 12:35 - جمعه 03 بهمن 1393

مدیریت آبخیز داری منابع طبیعی استان اصفهان:

تامین سفره های آب زیر زمینی هدف اصلی سد خاکی نصر آباد جرقویه ی سفلی است

مدیر آبخیز داری منابع طبیعی استان اصفهان گفت: عدم مدیریت بر روی منابع آب و خاک، کمبود سفره های آب زیر زمینی و مشکلات آبی را در پی دارد.

به گزارش اصفهان شرق: محمد حسین شاملی با توجه به بهره برداری از سد خاکی نصر آباد جرقویه ی سفلی و اثرات مثبت این پروژه بر تامین سفره های آبی زیر زمینی اظهار داشت: در کشور سالانه 20 میلیون متر مکعب از حجم آب سفره های زیر زمینی کاسته می شود با توجه به بیلان منفی منطقه و کاهش بارش در سالهای اخیر، اجرای طرح های آبخیز داری میتواند در تامین منابع آبی موثر باشد.
مدیر آبخیز داری منابع طبیعی استان اصفهان افزود: با توجه به قرار گرفتن کشور در منطقه خشک و وضعیت شکننده ی آب، احداث سد خاکی اثر گذاری مناسبی روی چاه ها خواهد گذاشت و د این خصوص اداره کل منابع طبیعی مطالعاتی را بر روی 5/2 میلیون هکتار از عرصه های استان انجام داده و در سطح 5/1 میلیون هکتار عملیات آبخیز داری را به اجرا رسانده است که توانایی استحصال 400 میلیون روان آب سطحی را دارد.
وی در ادامه با ذکر جزئیاتی از سد خاکی نصر آباد، بیان کرد: این بند با هزینه ی 46 میلیارد ریال در مدت 18 ماه با نظارت معاونت آبخیز داری منابع طبیعی کلنگ زنی شد و با حجم آبگیری 5/1 میلیون متر مکعب توانایی تامین بیش از 100 حلقه چاه را در بخش جرقویه ی سفلی خواهد داشت.
شاملی در پایان افزود: با ادامه یافتن خشکسالی می بایست برداشت آب از سفره های زیر زمینی کاهش یابد و این اقدام با تغییر الگوی کشت و حفظ معیشت مردم تامین خواهد شد.
گفتنی است سد خاکی نصر آباد با سطح مخزن 900 هزار متر مکعب، طول بند با طرفین 1750متر و ارتفاع تاجه 6 متر، حجم عملیات خاک برداری 30000متر مکعب، حجم عملیات خاک ریزی 250000 متر مکعب و حجم عملیات سنگ و سیمان به میزان 4000 متر مکعب سنگ زنی شد تا در طول 18 ماه به بهره برداری رسید.

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.