اصفهان شرق

آغوش حمایت دولت برای بخش خصوصی در عرصه کشاورزی باز است

کدخبر: 50635
1393/11/02 در ساعت 10:00

به گزارش اصفهان شرق؛ عباس کشاورز در مراسم افتتاحیه سیزدهمین نمایشگاه تکنولوژی کشاورزی (نهاده‌ها، محصولات و خدمات وابسته) اظهار کرد: در کل بذر، سموم و کود در رأس نهاد‌های کشاورزی هستند.

وی بیان کرد: برای تولید هر کدام از موارد بالا نیازمند تکنولوژی خاصی هستیم و چه بسا این تکنولوژی جزو تکنولوژی‌های پیشرفته محسوب شوند که در اختیار اندک کشورها قرار دارد.

معاون زراعت وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: اهمیت بذر، کود و سموم به میزانی در امر کشاورزی بالا است که به نحوی امنیت غذایی و کشاورزی کشور بر این سه ضلع بنا شده و اقدامات دیگر در عرصه کشاورزی به عنوان فعالیت‌های پشتیبانی محسوب می‌شوند.

وی افزود: انقلاب سبز که توانست بحران گرسنگی مفرط را در کشور هند ریشه‌کن کند با توجه به این سه مورد مذکور محقق شد.

کشاورز با بیان اینکه در گروه نخست یعنی گروه بذور، ما با یک پدیده زنده و با مسائلی پیچیده ژنتیک درگیر هستیم و کار می‌کنیم، گفت: مسائل ژنتیک امروز از چنان تکنولوژی بالایی برخوردار است که به عنوان افتخارات بزرگ دولت‌ها و کشورها محسوب می‌شود.

وی اذعان کرد: در کشور ایران در زمینه مسائل ژنتیک روی بذور پیشرفت‌های خوبی را به دست آورده‌ایم اما تا نقطه انتظار هنوز فاصله‌ داریم، چرا که طبق نظر کارشناسان و متخصصان، توجه به مسائل ژنتیکی روی بذر، می‌تواند مقدار تولید ما را تا 50 درصد افزایش دهد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی عنوان کرد: توجه به بخش کودها و به عبارتی مغذی‌ها می‌تواند آثار و نتایج بسیاری برای ما در امر تولیدات بهتر، با کیفیت‌تر و بیشتر به ارمغان آورد.

وی اضافه کرد: گروه سوم در رأس اهمیت امنیت غذایی، گروه مواد کنترل‌کننده عوامل خسارت‌زا یا همان سموم است که اثر 30 تا 40 درصدی در افزایش کیفیت و کمیت محصولات دارد.

کشاورز با بیان اینکه گروه سوم از منظر زیست‌محیطی و اکولوژی طبیعت حائز اهمیت است، اظهار کرد: سطح تکنولوژی در این گروه در طول این سال‌ها بسیار تغییر کرده و اختلافات هزینه‌ای در این گروه قابل توجه است.

وی ادامه داد: در حال حاضر وضعیت ما در بخش بذر چه از منظر شرکت‌های خصوصی و چه دولتی وضعیتی مطلوب است، همچنین وضعیت در بخش کود و عناصر مغذی هم مطلوب است و هم اسف‌بار، اما در کل از وضعیت بازار در این بخش رضایت نداریم.

معاون زراعت وزارت جهاد کشاورزی تاکید کرد: وضعیت کشاورزی کشور در بخش گروه سوم یعنی سموم اصلاً مورد قبول و رضایت نیست که بخشی از آن ناشی از تحریم‌ها و بخشی دیگر آن به کوتاهی همت شرکت‌ها در این بخش برمی‌گردد.

وی همچنین خواستار استفاده از تکنولوژی مناسب برای ساماندهی مصرف سم در کشور و اصلاح سیستم دستگاه سم‌پاش شد و اظهار کرد: باید توجه جدی به مسئله مبارزه بیولوژیک شود چرا که مبارزه بیولوژیک در صحنه تولید کم‌رنگ است و در این زمینه سازمان حفظ نباتات جدی‌تر ورود پیدا کند.

کشاورز با بیان اینکه مبارزه با قاچاق سموم در اختیار وزارتخانه نیست، گفت: وزارتخانه وظیفه ضبط و مبارزه با قاچاق را ندارد و قانونی در این مورد در اختیار ندارد بلکه ما وظیفه ثبت سم و اجازه رسمی واردات را داریم.

وی تصریح کرد: دولت نگران کیفیت خدمات و محصولات در بخش کشاورزی است و بدین منظور تصمیم قاطع و جدی مسئولان و دولت‌مردان بر ارتقاء کیفیت از طریق آیین‌نامه‌ها، استاندارد اجباری و ارائه تسهیلات و مشوق‌ها است.

معاون زراعت وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: دولت بنایی بر محدود کردن بخش خصوصی در زمینه کشاورزی ندارد و از هرگونه فعالیت و ورود بخش‌های خصوصی در این عرصه استقبال کرده و با آغوش باز پذیرا است.

وی متذکر شد: در حال حاضر عرصه برای تمام شرکت‌ها خصوصی به منظور فعالیت باز است و دولت از توسعه بخش خصوصی در زمینه کشاورزی استقبال می‌کند.

کشاورز در پایان داشتن کارت سبز که به نحوی نشان کیفیت است را شرط گفت‌وگو و مذاکره دولت به منظور حمایت از بخش خصوصی دانست و اضافه کرد: بخش خصوصی باید بداند که خود متولی آموزش، انتقال تجارب و ایجاد فضا برای مقایسه مصرف‌کننده در زمینه محصولات و خدمات است و راهی جز سرمایه‌گذاری در این عرصه ندارد.

انتهای پیام

منبع:فارس