اصفهان شرق

زباله ها عامل مخل محیط زیست هستند/ ترافیک مهمترین عامل آلودگی هوا در شهرهای بزرگ

کدخبر: 50500
1393/11/01 در ساعت 08:30

به گزارش اصفهان شرق؛ دکتر پرویز کردوانی پدر کویرشناسی ایران بهترین راهکار برای هدیه هوای پاک به نسل های آینده ایجاد دغدغه زیست محیطی در تمام مردم دانست و افزود: باید این را قبول کنیم که خودمان در حفظ محیط زیست نقش مهمی ایفا می کنیم بنابراین با تولید زباله کمتر در کاهش آلودگی محیط اطراف خود نقش موثری داشته باشیم.
وی با بیان اینکه افزایش بیش از اندازه زباله در اطراف کلانشهرها تعادل محیط زیست را به هم زده است، خاطرنشان کرد: خرید به اندازه نیاز و استفاده از مواد غذایی ارگانیک و مصرف به حد مورد نیاز عامل مهمی در کاهش تولید زباله است.
پدر کویرشناسی ایران با تاکید بر تفکیک زباله ها در منزل توسط خود مردم، بیان داشت: تفکیک زباله ها و جداسازی زباله های خشک و تر بهترین راه برای بازیافت هر چه سریعتر آنها را فراهم می کند.
وی با اشاره به اینکه وارونگی هوا در زمستان اصلی‌ترین عامل افزایش آلودگی هوا است، اظهارداشت: بهترین راهکار برای مقابله با وارونگی هوا جلوگیری از رفت و آمد اتومبیل های تک سرنشین و بهره گیری از گیاهان همیشه سبز مانند کاج است.
کردوانی ذرات معلق موجود در کلانشهرها عامل مهمی درایجاد وارونگی هوا است، تصریح کرد: استفاده از سوخت های فسیلی به میزان بسیار زیاد و عدم فرهنگ سازی استفاده از دوچرخه و یا سوخت های پاک عامل مهمی در افزایش آلودگی در کلانشهرها است.
وی استفاده از وسایل نقلیه عمومی را نیز در کاهش آلودگی هوا موثر دانست و بیان داشت: امروزه تمام کشورهای پیشرفته دنیا به این نتیجه رسیدند که برای مبارزه با آلودگی هوا بهترین راهکار استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی است، فرهنگ سازی این کار در ایران سهم بسزایی در کاهش آلودگی ایفا می کند.
پدر کویرشناسی ایران با بیان اینکه خاموش کردن خودرو در پشت ترافیک نیز عاملی دیگر در کاهش آلودگی هوا است، ادامه داد: ترافیک مهمترین عامل آلودگی هوا در شهرهای بزرگ است بنابراین زمانیکه پشت چراغ قرمز هستید اتومبیل خود را خاموش کنید.

منبع:ایمنا