سرویس: غیر تولیدی » نقلی 08:00 - چهارشنبه 01 بهمن 1393

استاندار اصفهان:

تعداد روزهای ناسالم اصفهان ۵۰ درصد کاهش یافت

استاندار اصفهان گفت: بنا بر گزارش سازمان محیط زیست میزان روزهای ناسالم نسبت به مدت مشابه ۵۰ درصد کاهش یافته که اگر همکاری بیشتر دستگاه‌های مسئول به ویژه مدیریت شهری و صنایع بود، این میزان کاهش می‌توانست بیشتر نیز باشد.

به گزارش اصفهان شرق؛ رسول زرگرپور در همایش و نمایشگاه جنبی دوباره آسمان آبی که به مناسبت روز هوای پاک برگزار شد، اظهار داشت: موضوع محیط زیست مقوله‌ای بسیار پیچیده و در‌هم تنیده و تأثیرگذار از عوامل مختلفی از جمله جغرافیایی، اجتماعی است.

وی با بیان اینکه از نظر جغرافیایی تغییرات اقلیمی بر تمامی جهان تأثیرگذار است، افزود: معاهدات و کنوانسیون‌‌های متعدد بین‌المللی با موضوع محیط زیست در جریان بوده که ایران هم متعهد به انجام مفاد آن‌ها است.

استاندار اصفهان محیط زیست را دانشی جامع و فرارشته‌ای دانسته و بیان کرد: برای اظهار‌نظر درباره یک پدیده یا رویداد زیست محیطی به تخصص‌های مختلف نیازمند هستیم.

وی مقوله محیط زیست را موضوعی فرابخشی از نظر مدیریتی عنوان کرد و تصریح کرد: محیط زیست به عنوان تفکیک‌ناپذیرترین مبحث از سایر مقولات به شمار آمده و هر یک از تصمیمات مدیریتی در زمینه‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی و هر نوع فعالیت و کنشگری انسانی تأثیرگذاری مستقیم و غیر‌مستقیم بر محیط زیست و طبیعت دارد.

زرگرپور گفت: با توجه به فرامرزی‌، فرارشته‌ای، فرانسلی و فرابخشی مقوله محیط زیست‌، لازمه مدیریت کلان زیست محیطی در یک کشور و یک استان هم‌گرایی و مشارکت همگانی در سطوح مختلف بین‌المللی، منطقه‌ای، ملی‌، استانی و حتی محلی بوده و خوشبختانه این موضوع از دید تدوین‌کنندگان قانون اساسی و پیشنهاددهنده متن اصل پنجاهم مغفول نمانده است.

وی با تأکید بر اینکه در قانون تک‌تک افراد کشور موظف به حفاظت محیط زیست بوده، ادامه داد: در حدود 4 یا 5 کشور دنیا مبحث محیط زیست را در قانون اساسی خود لحاظ کرده‌اند که یکی از این کشورها نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است.

استاندار اصفهان با اشاره به اینکه متأسفانه این قانون به طور کامل در کشور اجرا نمی‌شود، خاطرنشان کرد: هر چه میزان پایبندی بخش‌های مختلف دولتی و خصوصی به این قانون سست شده‌، مشکلات زیست محیطی به معضل و در بعضی موارد به معضلات مبدل به بحران شده‌اند.

وی به متن اصل پنجاهم قانون اساسی اشاره کرد و اظهار داشت: با توجه به این قانون که در جمهوری اسلامی ایران حفاظت از محیط زیست که نسل امروز و نسل‌های بعد باید در آن حیات اجتماعی رو به رشدی داشته باشند وظیفه عمومی تلقی می‌شود از این رو فعالیت‌های اقتصادی و غیر آن‌که با آلودگی محیط زیست یا تخریب غیرقابل جبران آن ملازمه پیدا کند، ممنوع است.

زرگرپور به برنامه‌های دولت یازدهم در زمینه محیط زیست اشاره کرد و افزود: دولت تدبیر و امید به عنوان نخستین دولت پس از انقلاب بوده که گسترش برنامه‌های توسعه اجتماعی را بر محور توازن زیست محیطی به منظور مدیریت بحران‌‌های زیست محیطی و پیشگیری از تهدید امنیت ملی را به عنوان خط مشی و اصول کلی برنامه زیست محیطی خود اعلام و به مجلس شورای اسلامی ارائه کرده و بر این باور است که سرنوشت آینده ایرانیان درگرو چگونگی نگرش ما به محیط زیست و میزان احیای توازن زیست محیطی است.

وی به بیان اهداف حوزه محیط زیست در برنامه دولت پرداخت و بیان کرد: پایدارسازی کمی و کیفی آب خاک، دستیابی به هوای سالم و پاک و سطوح قابل قبول آلاینده‌ها، حفظ و بازسازی تنوع زیستی، نیل به پایداری عرصه‌های طبیعی و لحاظ کردن ارزش‌گذاری محیط زیست در تصمیم‌گیری‌ها و حرکت به سوی اقتصاد سبز از اهداف دولت در این حوزه است.

استاندار اصفهان با بیان اینکه برای دستیابی به این اهداف 3 راهبرد مد‌نظر قرار گرفته، تصریح کرد: پایدار‌سازی محیط زیست با تأکید بر حفاظت، استقرار حکمرانی شایسته محیط زیست و ساماندهی اقتصاد محیط زیست از راهبرد‌های دولت به شمار می‌آید.

وی بر لزوم تمکین در برابر قانون توسط همه دستگاه‌ها و نهادهای مدنی و آحاد مردم تأکید کرد و گفت:  با حمایت قضایی، با متخلفان از قوانین زیست محیطی برخورد شود.

زرگرپور توسعه مستمر آگاهی‌های عمومی و فرهنگ‌سازی گسترده در جامعه را مهم ارزیابی کرد و ادامه داد: این امر به ویژه در اقشار تأثیرگذار در محیط زیست با مشارکت فعال بخش خصوصی و دولتی ضروری است.

وی خاطرنشان کرد: حضور فعال سازمان‌های مردم‌نهاد در تصمیم‌سازی، برای توسعه پایدار استان و ایجاد بستر مناسب برای فعالیت همه جانبه سمن‌ها در این زمینه ضروری است.

استاندار اصفهان اظهار داشت: در راستای توسعه کیفی صنایع موجود و اجتناب از هرگونه بارگذاری خارج از ظرفیت محیط زیست و منابع محدود استان بر‌اساس برنامه آمایش سرزمین اقدام شود.

وی افزود: بهره‌گیری از انرژی‌های نو و پاک توسط دستگاه‌های دولتی و بخش خصوصی به منظور کاهش آلاینده‌ها و حفظ منابع حیاتی استان و همچنین حمایت همه جانبه از نخبگان، اندیشمندان و محققان عرصه فناوری‌های نوین و انرژی‌های پاک در سطح استان، در راستای تعادل بخشیدن به نابسامانی‌ها و محرومیت‌زدایی از چهره محیط زیست استان مؤثر است.

زرگرپور به اقدامات مدیریت استان در طول یک سال گذشته اشاره و بیان کرد: در طول این مدت طرح جامع کاهش آلودگی هوای منطقه اصفهان به تصویب رسیده و عملیات اجرایی آن از روز نخست سال 93 در بیش از 20 دستگاه اجرایی آغاز شد.

وی تصریح کرد: بنا بر گزارش سازمان محیط زیست میزان روزهای ناسالم نسبت به مدت مشابه ۵۰ درصد کاهش یافته که اگر همکاری بیشتر دستگاه‌های مسئول به ویژه مدیریت شهری و صنایع بود، این میزان کاهش می‌توانست بیشتر نیز باشد.

استاندار اصفهان به طرح جامع کنترل کیفی رودخانه زاینده‌رود اشاره کرد و گفت: امیدوار هستیم تا پایان امسال این طرح نهایی شود و کنترل بر خط رودخانه در دستور کار قرار گیرد.

وی با بیان اینکه گزارش اولیه طرح جامع کنترل ریزگردها ارائه شده، ادامه داد: امیدوار هستیم تا پایان سال طرح نهایی و در سال آینده عملیات اجرایی آن آغاز شود.

زرگرپور به امضای تفاهم‌نامه ایجاد درگاه خدمات توسط پست اشاره و خاطرنشان کرد: با امضای این تفاهم‌نامه موضوع دولت الکترونیک سرعت بیشتری یافته و بخش قابل توجهی از ترددهای شهری کاهش می‌یابد.

وی اظهار داشت: پروژه متروی اصفهان با حل مشکلات میراث فرهنگی و تا حدودی مسائل مالی و مدیریتی آن پس از حدود 2 دهه در ریل بهره‌برداری قرار گرفته است.

استاندار اصفهان به انتظارات خود از مسئولان که در طول یک سال گذشته تحقق نیافته، اشاره کرد و افزود: با توجه به میزان 20 درصد از آلایندگی صنایع استان از مسئولان اتاق بازرگانی خواسته شد که با تشکیل کمیته ویژه کاهش آلودگی صنایع استان، برنامه اجرایی در این باره ارائه دهند، چرا‌که فن، تکنولوژی‌، منابع و تدبیر و مدیریت با این مجموعه قرین و همراه بوده که متأسفانه تاکنون ارائه نشده است.

وی به میزان 75 درصد آلودگی حمل و نقل عمومی شهری اشاره و بیان کرد: در این راستا از مدیریت شهری اصفهان خواسته شد که با تشکیل کمیته ویژه‌، طرح‌های ارائه شده در طرح جامع کاهش آلودگی هوا را رصد و پیگیری کرده، ولی تاکنون اطلاعی از تشکیل و پیگیری‌های این کمیته به استانداری ارسال نشده است.

زرگرپور بر فعالیت بیشتر رسانه‌ها در راستای آگاه‌سازی‌، شفاف‌سازی و فرهنگ‌سازی مقوله محیط زیست به طور کلی و موضوع آلودگی هوا تأکید و تصریح کرد: بعضی از رسانه‌ها در مقاطعی با چاپ صحنه‌هایی از آلودگی هوا در صفحه‌های نخست خود این موضوع را پیگیری کردند، ولی بعد از گذشت مدتی این امر پایان یافت.

وی خواستار فعالیت بیشتر و مؤثرتر تشکل‌های زیست محیطی شد و گفت: باید باور کنیم و ایمان بیاوریم که اصلی‌ترین مشکل استان مقوله زیست محیطی بوده و این معضل جز با مشارکت همه دستگاه‌ها، نهادها و مردم قابل حل نبوده، و قبول کنیم که زمان طرح صورت مساله گذشته و اکنون زمان عزم جدی، برنامه‌ریزی محکم و پیگیری برنامه‌های اجرایی است.

انتهای پیام

 منبع:تسنیم

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.