سرویس: اجتماعی 10:26 - شنبه 18 آبان 1392

رییس کمیسیون نام و نشان تجاری اتاق اصفهان:

بنگاه های اقتصادی باید متدولوژی «برند» را جدی بگیرند

همایش آشنایی با الگوهای کاربردی برندسازی با حضور کارشناسان برجسته حوزه برند و فعالان اقتصادی در سالن همایش های بین المللی اتاق اصفهان برگزار شد.


به گزارش اصفهان شرق به نقل از صاحب، «محمدرضا رجالی»رییس کمیسیون نام و نشان تجاری اتاق اصفهان در این همایش با اشاره به اینکه ایران در بین یکصد برند جهان هیچ جایگاه ندارد و تنها در یکصد برند منطقه خاورمیانه برند ایران خودرو به دلیل تولید بالا حضور دارد،گفت: شرکت های ایرانی در برند سازی و توسعه برند با چالش های جدی روبرو می باشند.

رجالی با انتقاد از سقف گذاری سازمان امور مالیاتی برای تبلیغات شرکتها در راستای برند سازی گفت: یکی از موانع توسعه برند همین سقف گذاری هزینه ها ست زیرا بنگاههای اقتصادی باید در عرصه رقابت جهانی هزینه هایی فراتر از هزینه های جاری کنند.

وی جنگ کشورها را برای تصاحب بازارهای جهانی را در حوزه برندها برشمرد و گفت: اینکه ایران در عرصه جهانی برندی معتبر ندارد باید در سیاست های اقتصادی بازنگری کرد.

وی در ادامه به فعالیت های کمیسیون برند اتاق اصفهان در راستای آموزش برندسازی به اعضای خود اشاره کرد و گفت: برگزاری کارگاه برندسازی برای شرکت های فولادسازی نخستین اقدام عملی در این راستا از سوی کمیسیون بوده است.

وی از برگزاری این دوره برای سایر بخش های از جمله صنایع غذایی خبر داد و گفت: بر اساس مدل و الگوهای علمی و کاربردی برندسازی ،مدلی از سوی کمیسیون برند اتاق اصفهان طراحی و در اختیار اعضای اتاق قرار می گیرد.

عضو هیات نمایندگان اتاق اصفهان تقویت برند شهری را از دیگر برنامه های این کمیسیون برشمرد و گفت:بررسی برند شهری ۱۵ شهر مطرح دنیا در راستای تقویت گردشگری و جذب سرمایه گذاران از دیگر فعالیت های کمیسیون در این راستا بوده است.

وی تدوین سند راهبردی برند شهری اصفهان و اجرای راهبردهای حوزه گردشگری آن،برگزاری کارگاه های آموزشی تدوین و اجرای سند برند (به صورت Work shop) در شرکت های مختلف، نشر و چاپ تجربیات، متدولوژی و مفاهیم مرتبط با برند شهری و برند سازی در صنعت جهت الگو برداری و استفاده در اتاق بازرگانی ایران و برگزاری نشست با نمایندگان مجلس، شورای شهر و دیگر نهاد های تصمیم ساز دولتی جهت تنظیم و تصویب قوانین مرتبط با حوزه برند را چهار هدف کمیسیون برند اتاق اصفهان ذکر کرد.

«پیروز ملک زاده»عضو هیات مدیره انجمن تحقیقات و بازاریابی ایران با بررسی کاربرد پژوهش های بازاریابی در مدیریت برند گفت:مدیریت برند شامل مدیریت پروژه های پژوهش بازار و شناخت دیدگاه های مصرف کنندگان و عادات مصرف،تدوین استراتژی های مدیریت برند و تعریف جایگاه و هویت برند است.

وی اضافه کرد: تعریف آمیزه بازاریابی و بررسی زیرساخت های فروش،طراحی هویت بصری برند، مدیریت امور حقوقی برند و تدوین استراتژی ارتباطی و تبلیغات از دیگر بخش های مدیریت برند یک سازمان است.

وی استفاده از روش های پژوهش کیفی و کمی در مطالعات بازار و تحلیل رفتار مصرف کننده و بازار را از وظایف مدیریت پروژه های تحقیقات و مطالعات بازار برشرد و گفت:در اهداف تحقیقات کیفی دیدگاه ها و نگرش مصرف کننده نسبت به محصول، بازار و برند،تحلیل نیازهای مصرف کننده و انگیزه های مصرف شناخت محرک های اصلی خرید،بررسی تصویر ذهنی مصرف کننده نسبت به برند و محصول،دیدگاه فروشندگان نسبت به سیستم پخش، جایگاه برند و رقبا، حاشیه سود رقبا و منافع فروشندگان و خرده فروشان مورد بررسی قرار می گیرد.

ملک زاده تحقیقات کیفی بر روی برند را از دیگر بخش های مدیریت برند ذکر کرد و گفت: در این نوع تحقیق با استفاده از شیوه های کیفی متغیرهای موثر در فرآیند خرید، مصرف، جایگاه سازی محصول یا خدمت و گروههای مرجع در خرید شناسایی می شوند. وی اظهار داشت: مصاحبه های عمیق (In-depth Interviews)، جلسات گروه کانون (Focus Group)، بازدید از مصرف کننده در منزل(Home Visit ) بازدید از بازار و محصولات(Market Visit) از مهمترین رویکردهای تحقیقات مدیریت برند در یک سازمان است.

وی خاطر نشان کرد: هدف گذاری فروش بر اساس روند فروش و شناخت پتانسیل های بازار . طراحی برند (Brand Design)،هویت بصری برند (Brand Visual Identity) ،طراحی شناسنامه برند (Brand Manual)،نام گذاری و هویت کلامی (Naming & Verbal Identity) و استراتژی های ارتباطی وتبلیغات است. «رضا گنجوی»مشاور کمیسیون برند اتاق اصفهان در این همایش گفت:برند یک راه حل مدیریتی است و زمانی یک راه حل موفق می باشد که ابزارهایی که در بخش های مختلف آن (تحقیق، استراتژی، طراحی و اجرا)استفاده می شود از یک خانواده باشد. به عبارتی مدل های استفاده در بخش های مختلف قابلیت چفت و بست شدن به هم را داشته باشند.

وی اضافه کرد: همانگونه که برای راه اندازی یک ماشین تولیدی بایستی تمامی اجزا آن از یک جنس باشند در برند نیز تمامی اجزا (تحقیق، استراتژی، طراحی و اجرا)باید از یک خانواده باشد. گنجوی تاکید کرد:بنگاههای اقتصادی بیش از آن که بدنبال پیدا کردن و آشنایی با مدل های مختلف ارزیابی، تدوین استراتژی، طراحی و اجرا باشند باید وقت خود را بر روی پیدا نمودن متدولوژی هایی بگذارند که قالب هایی مشخص برای این چهار بخش ارایه می دهند و به صورت مشخص به می گویند که چه تحقیقی انجام دهید، تا چه نتیجه در استراتژی از آن بگیرید. از چه طریقی برای استراتژی خود ایده پردازی کنید و در نهایت آن ایده را چگونه اجرا و ارزیابی نمایید.

وی یادآور شد: بزرگترین دلیل شکست مدیریت های برند در ایران آن است که الگوهای مورد استفاده در چهار بخش ارزیابی، تدوین استراتژی، طراحی و اجرا آن با یکدیگر تطابق ندارند.

کارشناس برند گفت: نحوه مدیریت برند در شرکت های فولاد مدل برند سازمانی است که در آن کل فعالیت ها و استراتژی های سازمان در بخش های مختلف بایستی همراستا شود تا برند محقق گردد. گنجوی اظهار کرد:جایگاه استراتژی برند به همان اندازه اهمیت داشته باشد که سند استراتژیک سازمان دارد نقش و وظیفه هر بخش سازمان در تحقق استراتژی برند دیده شده باشد.

 

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.