سرویس: غیر تولیدی » نقلی 15:30 - سه شنبه 30 دی 1393

کمبود پژوهش‌های کاربردی موردنیاز کشور

معاون توسعه فناوری شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان خاطرنشان کرد: آنچه باعث می‌شود احساس کنیم در جایی رکود وجود دارد کمبود پژوهش‌های کاربردی مورد نیاز کشور و عدم به کارگیری حاصل از این پژوهش‌ها برای رفع مشکل صنعت و تولید محصولات جدید است.

به گزارش اصفهان شرق؛ محمد جواد امیدی با تعریفی از پژوهش اظهار کرد: به طور کلی پژوهش عبارت است از تحقیق و جستجو برای یافتن پاسخ به یک پرسش علمی که حاصل آن ممکن است در حوزه علوم بنیادین و یا مربوط به یافتن یک فناوری برای نیازهای کاربردی باشد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر نمی‌توان گفت که وضعیت پژوهش در کشور در حالت رکود است، ادامه داد: حاصل فعالیت‌هایی که در دانشگاه‌ها صورت می‌گیرد به صورت مقالات علمی در کنفرانس‌ها و مجلات معتبر علمی چاپ می‌شود.

امیدی عنوان کرد: ایران از لحاظ تعداد مقالات علمی چاپ شده نسبتا وضعیت خوبی دارد و این حاصل نمی‌شود مگر با انجام پژوهش در دانشگاه‌ها و موسسات پژوهشی، اما آنچه باعث می‌شود احساس کنیم که در جایی رکود وجود دارد، کمبود پژوهش‌های کاربردی مورد نیاز کشور و عدم به کارگیری حاصل این پژوهش‌ها برای رفع مشکل صنعت و تولید محصولات و خدمات جدید است.

معاون توسعه فناوری شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان با بیان اینکه پژوهش‌ها بیشتر در یک فضای آکادمیک و علمی انجام می‌شود، افزود: این در حالی است که صنعت دارای مشکلات زیادی است که احتیاج به کار از جنس پژوهش دارد که لازم است به نوعی ارتباط میان عرضه و تقاضا در حوزه پژوهش برقرار شود و حوزه متقاضی با حمایت از انجام پژوهش برای رفع نیاز خود در داخل کشور تلاش کند.

امیدی با بیان اینکه این کار احتیاج به اعتمادسازی دارد، افزود: صنعت بهتر است برای یافتن راه حل بومی صبوری کند و در کنار آن، پژوهشگر نیز در پیشبرد کار مشارکت داشته باشد.

وی دامه داد: اگر به کشورهایی نظیر کره جنوبی و یا مالزی که در این حوزه بسیار موفق بوده‌اند نگاه کنیم خواهیم دید که این کشورها به سرمایه‌های انسانی که قادرند از راه پژوهش به فناوری‌های نو دست یابند اهمیت خاصی می‌دهند؛ در این کشورها علاوه بر ایجاد زیرساخت‌های مناسب فیزیکی، قوانین حمایتی خوبی نیز وجود دارد که جریان امور را به نحوی هدایت می‌کند که اتفاق‌های خوب در حوزه پژوهش و فناوری رخ دهند و نتیجه آن ثروت و رفاه برای جامعه شود.

امیدی با اشاره به اینکه برای پیمودن راه موفقیت باید از این کشورها درس بگیریم و با شرایط بومی خودمان بر روی برطرف کردن نقطه ضعف‌ها بکوشیم، خاطرنشان کرد: یکی از نکاتی که در کشور باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد پرورش سرمایه‌های انسانی توانمند است چرا که بدون داشتن انسان‌های توانمند پژوهش یا هرکاری دیگر از پیش نمی‌رود، البته این پرورش باید از سطوح دبستان و دبیرستان شروع شود که متاسفانه در حال حاضر سیستم آموزشی ما به نخبه‌پروری روی آورده و همه سیستم آموزشی بسیج شده است تا تعدادی از بهترین‌ها بسیار موفق شوند و بقیه نیز با آنها مقایسه می‌شوند.

معاون توسعه فناوری شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان با بیان اینکه حاصل این کار باعث می‌شود تا قشر متوسط که اکثریت را تشکیل می‌دهند بعد از تحصیل برای رفع نیازهای کشور کارآمدی نداشته باشند، اضافه کرد: آن گروه نخبه را نیز متاسفانه بعد از آموزش در بهترین دانشگاه‌ها در جریان مهاجرت نخبگان از دست می‌دهیم و توان بهره‌گیری از آنها را نخواهیم داشت.

وی تصریح کرد: برای اهمیت دادن به این سرمایه انسانی باید از دبستان و دبیرستان شروع کنیم و با بالا بردن کیفیت آموزش توجه‌مان به ایجاد ذهن خلاق در همه دانش آموزان باشد و نه فقط یک عده خاص؛ ذهن‌های خلاق بستر نوآوری است و یک پژوهشگر یا فناور برای موفقیت احتیاج به ذهن خلاق دارد.

امیدی خاطرنشان کرد: نگاه مسئولین و پژوهشگران به این موضوع هر سال پخته‌تر می‌شود، اما نیاز کشور ما و پیشرفت‌های سریع کشورهای دیگر به گونه‌ای است که لازم می‌دانیم بسیار سریع‌تر از این به سوی موفقیت گام برداریم.

انتهای پیام

منبع:ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.