اصفهان شرق

برنامه جامع ۲۰ ساله مبارزه با آلودگی هوای اصفهان تدوین می‌شود

کدخبر: 50315
1393/10/30 در ساعت 14:00

به گزارش اصفهان شرق؛ حمید ظهرابی در همایش روز هوای پاک اصفهان، با اشاره به طرح جامع کاهش آلودگی هوا اظهار داشت: برنامه‌های این طرح در ابتدا کیفی و کلی بود اما ما آن را کمی و قابل سنجش کرده و پس از آن شروع به اجرای برنامه کردیم.

وی با بیان اینکه مشکل اصلی محیط زیست استان اصفهان توسعه نامتوازن و ناپایدار است، ادامه داد: کاهش پایدار آلودگی هوا، کاهش روزهای ناسالم، تعیین وظیفه دستگاه‌ها و نهادهای اثرگذار در بخش آلودگی محیط زیست، جلب مشارکت همگانی و تشکیل کارگروه پیگیری اجرای برنامه‌ها از اهداف طرح جامع کاهش آلودگی هوای استان بوده که از بهار و تابستان امسال اجرای برنامه‌های این طرح را آغاز کردیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان با اشاره به توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی بیان کرد: افزایش 200 دستگاه اتوبوس شهری در سال 93 در اصفهان، افزایش تعداد دوربین‌های نظارتی و کنترل ترافیک، تبدیل 400 دستگاه اتوبوس گازوئیل‌سوز به گازسوز از جمله این برنامه‌ها به شمار می‌رود.

وی خاطرنشان کرد: اجرایی‌شدن رینگ اول و دوم، راه‌اندازی فاز یک قطار شهری در بهمن امسال، ایجاد 24 واحد جدید دوچرخه و افزایش پارکینگ عمومی از جمله اقدامات انجام‌شده در حوزه حمل و نقل و ترافیک شهری برای مقابله با آلودگی هوا به شمار می‌رود.

ظهرابی پیرامون کیفیت بنزین یورو 4 توزیع شده در اصفهان گفت: مجموع ترکیبات آروماتیک بنزین یورو 4، 14 درصد، الفین آن 7 درصد و میزان بنزن این بنزین 4 درصد بوده و اکنون 41 جایگاه در منطقه اصفهان بنزین یورو 4 توزیع می‌کنند. همچنین گازوئیل با کیفیت یورو 4 نیز در تعدادی از جایگاه‌های عرضه سوخت توزیع می‌شود.

وی با بیان اینکه جایگاه عرضه CNG در محدوده و مرکز شهر اصفهان کم است، تصریح کرد: پیش از اینکه نیروگاه‌های مازوت‌سوز اصفهان پلمپ شوند، روزانه 900 تن ترکیبات گوگردی وارد هوا می‌شد که این مسئله نیز در آلودگی هوای اصفهان تأثیرگذار بوده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان افزود: 100 مرکز ریخته‌گری برای خروج از شهر اصفهان اعلام آمادگی کردند و انتقال کوره‌های آجر، گچ و سیمان از محدوده شهری از برنامه عقب بوده که باید اجرایی شود و از سوی دیگر واحدهای غیرمجاز گازرسانی شرکت گاز متوقف شدند.

وی خاطرنشان کرد: برای نخستین‌بار در کشور، در مدت زمانی 10 روزه فعالیت 400 واحد تولید آجر، 100 واحد تولید گچ و 500 واحد ریخته‌گری همزمان متوقف شده که در نتیجه آن شاخص کیفیت هوای اصفهان از پیش‌بینی 200 به میانگین 115 و ناسالم برای گروه‌های حساس رسید.

ظهرابی با اظهار تاسف از اینکه به دلیل کمبود آب در توسعه فضای سبز ناموفق بودیم، خاطرنشان کرد: برای سال 94 به دنبال تدوین برنامه جامع در افق 20 ساله برای آلودگی هوای استان هستیم.

وی گفت: برای نخستین بار بحث پایش شبانه را در استان راه‌اندازی کردیم و 500 واحد را شبانه بازدید کردیم که برخی آلوده بوده و به مراجع معرفی شدند و امسال بیش از 5 هزار مورد پایش صورت گرفته و تعداد واحدهای پلمپ شده به دلیل آلایندگی 72 مورد بوده و 467 مورد از واحدها را به دلیل بی‌توجهی به اخطارها به مراجع قضایی معرفی کردیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان بیان کرد: کارگروه ویژه‌ای در اداره کل منابع طبیعی استان برای پدیده گرد و غبار تشکیل شده و برنامه‌ای را با مشارکت دستگاه‌ها برای این پدیده در دست تدوین داریم.

وی خاطرنشان کرد: اما در حوزه آموزش و فرهنگ‌سازی کارهایی انجام شده که سبب توفیق زیادی نشده چراکه اداره‌کل حفاظت از محیط زیست استان برای آموزش و فرهنگ‌سازی طرحی ندارد.

ظهرابی ادامه داد: اگر برنامه کاهش آلودگی هوا اجرا نمی‌شد، تعداد روزهای سالم به 243 روز کاهش و روزهای ناسالم به 84 روز می‌رسید و مطابق پیش‌بینی با اجرایاین  برنامه باید تعداد روزهای سالم به 311 روز و ناسالم به 49 روز می‌رسید که در حال حاضر 270 روز هوای سالم و 29 روز هوای ناسالم در اصفهان داشتیم.

وی خاطرنشان کرد: آمارها نشان می‌دهد از برنامه جلوتر هستیم و در حالی که سال گذشته 7 روز هوای خطرناک داشتیم امسال هیچ روزی هوای خطرناک را تجربه نکردیم.

انتهای پیام

منبع:تسنیم