اصفهان شرق

تعداد روزهای ناسالم هوای اصفهان کاهش ۵۰ درصدی داشته است

کدخبر: 50305
1393/10/30 در ساعت 11:00

به گزارش اصفهان شرق؛ رسول زرگرپور در همایش روز هوای پاک اصفهان، با بیان اینکه بحث محیط زیست از نظر جغرافیایی مبحثی فرامنطقه‌ای و فرامرزی به شمار می‌رود، اظهار داشت: مرزهای جغرافیایی عامل جلوگیری از اثرپذیری اقلیم‌های متفاوت جهانی نشده و تغییرات اقلیمی بر تمام جهان اثرگذار است به همین دلیل، معاهدات بین‌المللی پیرامون حفظ محیط زیست در جریان است و جمهوری اسلامی ایران نیز عضو برخی از این معاهدات است.

وی افزود: هر آنچه امروز در طبیعت انجام می‌دهیم، حیات اجتماعی نسل‌های بعدی را تامین و یا تهدید می‌کند و از نظر علمی، دانشی جامع و فرارشته‌ای است و برای بررسی یک رویداد محیط زیستی به تخصص‌های مختلف نیاز است.

استاندار اصفهان با بیان اینکه برای مقابله با پدیده ریزگردها، به ده‌ها متخصص اعم از زمین و اقلیم‌شناس نیازمند هستیم و از نظر مدیریتی نیز موضوعی فرابخشی بوده و تفکیک ناپذیرترین بخش به شمار می‌آید، تصریح کرد: موضوعات اجتماعی، اقتصادی و سیاسی تاثیرگذاری مستقیم و غیرمستقیم بر بحث محیط زیست دارد و ما با موضوعی فرا رشته‌ای مواجه هستیم، بنابراین لازمه مدیریت کلان همگرایی و مشارکت همگانی در سطوح مختلف بین‌المللی، ملی و محلی است.

وی ادامه داد: موضوع محیط زیست از دید تدوین کنندگان قانون اساسی مغفول نمانده و حفظ محیط زیست وظیفه‌ای عمومی تلقی شده و قانون تمام افراد را موظف به حفظ محیط زیست کرده است.

زرگرپور با اشاره به برنامه دولت یازدهم برای حفاظت از محیط زیست گفت: لزوم تمکین در برابر قانون توسط تمام نهادهای مدنی و برخورد با متخلفان، توسعه آگاهی عمومی و فرهنگ‌سازی گسترده در جامعه پیرامون محیط زیست، اقدام و اجتناب از هر گونه بارگذاری غیرقانونی، مدیریت بر منابع محدود آب در حوزه آبریز زاینده‌رود، حمایت از نخبگان و متخصصان عرصه فناوری نوین و حضور سازمان‌های مردم‌نهاد و توسعه استان برای حفاظت از محیط زیست باید انجام شود.

استاندار اصفهان با اشاره به تصویب طرح جامع کاهش آلودگی هوا بیان کرد: برنامه اجرایی این طرح توسط 20 دستگاه اجرایی شروع شده و میزان روزهای ناسالم شهر اصفهان ۵۰ درصد کاهش یافته است.

وی درباره طرح کنترل کیفی رودخانه‌زاینده رود نیز تصریح کرد: طرح کنترل کیفی رودخانه زاینده‌رود تا پایان سال نهایی شده و در دستور کار قرار می‌گیرد و طرح جامع کنترل ریزگردها نیز ارائه شده و تا سال آینده عملیات اجرایی آن شروع می‌شود.

زرگرپور خاطرنشان کرد: تفاهم‌نامه ایجاد درگاه خدمات پست امضا شده تا به وسیله آن بخش قابل توجهی از تردد وسایل نقلیه کاهش یابد و طرح مترو با رفع مشکلات میراثی و مدیریت آن در ریل بهره‌برداری قرار می‌گیرد و پس از 4 دهه شاهد بهره‌برداری آن در ماه‌های نخست سال آینده خواهیم بود.

وی با اشاره به انتظارات مدیریت استان برای بهبود وضعیت آلودگی هوای اصفهان اظهار داشت: با عنایت به آلایندگی 20 درصد صنایع استان، مسئولان اتاق بازرگانی باید کمیته ویژه کاهش آلایندگی صنایع استان را برنامه‌ریزی و اجرا کنند و با توجه به آلودگی 70 درصدی حمل و نقل، مدیریت شهری کمیته ویژه‌ای را برای طرح کاهش آلودگی هوا شهر اصفهان تدارک ببینند.

انتهای پیام

منبع:تسنیم