سرویس: غیر تولیدی » نقلی 11:00 - سه شنبه 30 دی 1393

استاندار اصفهان:

تعداد روزهای ناسالم هوای اصفهان کاهش ۵۰ درصدی داشته است

استاندار اصفهان گفت: برنامه اجرایی طرح جامع کاهش آلودگی هوا توسط ۲۰ دستگاه استان اصفهان اجرایی شروع شده و با اجرای این برنامه، تعداد روزهای ناسالم هوای شهر اصفهان ۵۰ درصد کاهش یافته است.

به گزارش اصفهان شرق؛ رسول زرگرپور در همایش روز هوای پاک اصفهان، با بیان اینکه بحث محیط زیست از نظر جغرافیایی مبحثی فرامنطقه‌ای و فرامرزی به شمار می‌رود، اظهار داشت: مرزهای جغرافیایی عامل جلوگیری از اثرپذیری اقلیم‌های متفاوت جهانی نشده و تغییرات اقلیمی بر تمام جهان اثرگذار است به همین دلیل، معاهدات بین‌المللی پیرامون حفظ محیط زیست در جریان است و جمهوری اسلامی ایران نیز عضو برخی از این معاهدات است.

وی افزود: هر آنچه امروز در طبیعت انجام می‌دهیم، حیات اجتماعی نسل‌های بعدی را تامین و یا تهدید می‌کند و از نظر علمی، دانشی جامع و فرارشته‌ای است و برای بررسی یک رویداد محیط زیستی به تخصص‌های مختلف نیاز است.

استاندار اصفهان با بیان اینکه برای مقابله با پدیده ریزگردها، به ده‌ها متخصص اعم از زمین و اقلیم‌شناس نیازمند هستیم و از نظر مدیریتی نیز موضوعی فرابخشی بوده و تفکیک ناپذیرترین بخش به شمار می‌آید، تصریح کرد: موضوعات اجتماعی، اقتصادی و سیاسی تاثیرگذاری مستقیم و غیرمستقیم بر بحث محیط زیست دارد و ما با موضوعی فرا رشته‌ای مواجه هستیم، بنابراین لازمه مدیریت کلان همگرایی و مشارکت همگانی در سطوح مختلف بین‌المللی، ملی و محلی است.

وی ادامه داد: موضوع محیط زیست از دید تدوین کنندگان قانون اساسی مغفول نمانده و حفظ محیط زیست وظیفه‌ای عمومی تلقی شده و قانون تمام افراد را موظف به حفظ محیط زیست کرده است.

زرگرپور با اشاره به برنامه دولت یازدهم برای حفاظت از محیط زیست گفت: لزوم تمکین در برابر قانون توسط تمام نهادهای مدنی و برخورد با متخلفان، توسعه آگاهی عمومی و فرهنگ‌سازی گسترده در جامعه پیرامون محیط زیست، اقدام و اجتناب از هر گونه بارگذاری غیرقانونی، مدیریت بر منابع محدود آب در حوزه آبریز زاینده‌رود، حمایت از نخبگان و متخصصان عرصه فناوری نوین و حضور سازمان‌های مردم‌نهاد و توسعه استان برای حفاظت از محیط زیست باید انجام شود.

استاندار اصفهان با اشاره به تصویب طرح جامع کاهش آلودگی هوا بیان کرد: برنامه اجرایی این طرح توسط 20 دستگاه اجرایی شروع شده و میزان روزهای ناسالم شهر اصفهان ۵۰ درصد کاهش یافته است.

وی درباره طرح کنترل کیفی رودخانه‌زاینده رود نیز تصریح کرد: طرح کنترل کیفی رودخانه زاینده‌رود تا پایان سال نهایی شده و در دستور کار قرار می‌گیرد و طرح جامع کنترل ریزگردها نیز ارائه شده و تا سال آینده عملیات اجرایی آن شروع می‌شود.

زرگرپور خاطرنشان کرد: تفاهم‌نامه ایجاد درگاه خدمات پست امضا شده تا به وسیله آن بخش قابل توجهی از تردد وسایل نقلیه کاهش یابد و طرح مترو با رفع مشکلات میراثی و مدیریت آن در ریل بهره‌برداری قرار می‌گیرد و پس از 4 دهه شاهد بهره‌برداری آن در ماه‌های نخست سال آینده خواهیم بود.

وی با اشاره به انتظارات مدیریت استان برای بهبود وضعیت آلودگی هوای اصفهان اظهار داشت: با عنایت به آلایندگی 20 درصد صنایع استان، مسئولان اتاق بازرگانی باید کمیته ویژه کاهش آلایندگی صنایع استان را برنامه‌ریزی و اجرا کنند و با توجه به آلودگی 70 درصدی حمل و نقل، مدیریت شهری کمیته ویژه‌ای را برای طرح کاهش آلودگی هوا شهر اصفهان تدارک ببینند.

انتهای پیام

منبع:تسنیم

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.