سرویس: اخبار شهرستان » جرقویه علیا 10:30 - دوشنبه 29 دی 1393

در جرقویه علیا:

چیدن غوزه پنبه نمایشی از همکاری کشاورزان جرقویه علیا/ تصاویر

کشاورزان جرقویه ای در همکاری وکار گروهی از لایروبی قنات تا برداشت محصول کلوزه(غوزه پنبه) هم پای هم حرکت می کنند.

به گزارش خبرنگار اصفهان شرق در جرقویه علیا: اگر ما تاریخ ایران را مطالعه کنیم، می بینیم که ایرانی ها همیشه در انجام کارهای جمعی عالی ظاهر شده اند و در روستاها تعاون و همیاری سرلوحه کار افراد بوده است.اما همین جامعه روستایی را شما امروز نمی توانید بدون تغییرات و کنش اجتماعی تحلیل کنید. حتی در روستاها هم رقابت در بازار، کار و تحصیل رسوخ کرده و احساس می کنم که جامعه ما شتاب زیادی را در تغییرات فرهنگی و اجتماعی طی می کنداین شتاب کارکردهای نامناسبی دارد. برای مثال جامعه به مدرک اهمیت زیادی می دهد. افراد به دنبال مدرک می روند تا منزلت اجتماعی کسب کنند. بنابراین رقابت برسرکسب مدرک وشغل بالامی رود. البته رقابت سازنده هم وجود دارد که موجب توسعه و پیشرفت می شود؛ اما رقابت ناسالم، مناسبات اجتماعی را تحت تاثیر قرار می دهد. شما حتی در حوزه های عمومی هم این نوع رقابت های ناسالم را می بینید.

DSC03964
هرچه انسان ها میزان خواسته هایشان را محدود تر کنند و نیازهای کاذبشان را کاهش دهند هم احساس آرامش بیشتری می کنند و هم این همه آمار سکته که ناشی از فشار و استرس است پایین می آید. باید پذیرفت که آدم ها ساخته چنین جوامع پر شتابی نیستند.افراد برای به دست آوردن کالاهای متنوع مجبورند مضاعف کار کنند که همین مساله نیاز به رقابت را تشدید می کند. وقتی افراد با دیگران در رقابت ناصحیح قراربگیرند، همه تلاش خود را می کنند تا دیگران از این چرخه حذف شوند. متاسفانه این ویژگی جزو فرهنگ ما نبوده است و ایرانیان قدیم در تعاون و کار گروهی زبانزد بودند.


مردم سالمند و قدیمی شهر حسن آباد هنوز این همکاری و تعاون را از قدیم در خود حفظ کرده اند و این موضوع در بین آنها نمایان می باشد یکی از این افراد که در حال چیدن کلوزه بود در گفتگویی با خبرنگار اصفهان شرق چنین گفت:
ما چند نفری هستیم که هر روز دور هم جمع می شویم و چیدن کلوزه ها را انجام می دهیم معمولا این افراد کشاورز هستند ودر منازل خود کلوزه ها را انبار کرده اند.
وی ادامه داد: با همکاری و تعاون کلوزه ها را می چینیم و در اینکار بیشترین همکاری را داریم.
کشاورز جرقویه ای در ادامه به دوستی های قدیمی اشاره کرد و گفت: باید این سنت ها را زنده کنیم و نوجوانان امروزی یاد بگیرند که نسبت به مشکل دیگران بی تفاوت نباشند.

همچنین بخوانید:

یک نظر در مورد “چیدن غوزه پنبه نمایشی از همکاری کشاورزان جرقویه علیا/ تصاویر”

  1. شهروند حسن آبادی گفت:

    باید از این افراد فرهنگ همکاری و تعاون را آموخت چراکه با دلی صاف و دور از کینه و بدون هیچ چشم داشتی به یکدیگر کمک می کنند و از آقای صادقی نیز تشکر می کنم که در پوشش اخبار تلاش می کند .

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.