سرویس: غیر تولیدی » نقلی 09:30 - دوشنبه 29 دی 1393

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان:

مهاجران حق‌آبه خود را به اصفهان نیاورده‌اند

یک عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان گفت: صنایع، جمعیتی که به اصفهان مهاجرت کردند و آبی که از اصفهان به شهرهای مجاور مانند یزد، کاشان و …. منتقل می‌شود مهم‌ترین عوامل به وجود آورنده بحران آبی اصفهان است.

به گزارش اصفهان شرق؛ سعید سلطانی در مورد اصولی یا غیراصولی بودن طرح انتقال آب از کارون به زاینده‌رود اظهار کرد: نه می‌توان این طرح را کاملاً رد کرد و نه می‌توان بدون هیچ دلیل و منطقی بگوییم خوب است، بلکه باید بیشتر بررسی شود.

وی با اشاره به بحث انتقال آب کارون به زاینده‌رود افزود: صنایعی در استان اصفهان مانند صنعت فولاد 60 درصد فولاد کشور را تولید می‌کنند و برای تعداد زیادی از مردم استان‌های خوزستان و چهارمحال و بختیاری اشتغال‌زایی کرده‌اند یعنی مردم این شهرها بدون آوردن حق آبی خودشان به اصفهان مهاجرت کرده‌اند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان اضافه کرد: سرانه آب هر نفر در حوضه زاینده‌رود بین 750 تا 900 متر مکعب است و زمانی که سرانه به زیر 1500 مترمکعب برسد به مرز خطر می‌رسیم و زمانی که به زیر 1000 مترمکعب برسد به مرز بحران می‌رسیم.

سلطانی افزود: در حوضه کارون به ازای هر نفر بین 8000 تا 9500 مترمکعب آب وجود دارد پس با توجه به سرانه آب یک حوضه که با بحران جدی مواجه است و یک حوضه مازاد آب دارد و در شرایطی که در استان صنایعی داریم که برای کل کشور فولاد تولید می‌کنند انتقال آب از کارون به زاینده‌رود توجیه پذیر است.

وی خاطر نشان کرد: به دلایلی که ساکنان استان اصفهان مقصر اصلی آن نبودند این صنایع در استان احداث شده‌اند و به تبع آن یک سری جمعیت وارد این استان شدند که حق آبه خودشان را نیاوردند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان اضافه کرد: در این شرایط انتقال آب از حوضه‌ای که بین 8000 تا 9500 مترمکعب برای هر نفر آب دارد به حوضه‌ای که اکنون در وضعیت بحران قرار دارد در حدی که از نظر زیست محیطی و سایر موارد به آن حوضه خسارت وارد نشود توجیه پذیر است.

سلطانی گفت: با توجه به محاسبات انجام شده توسط گروه‌های تحقیقاتی انتقال آب از کارون در حدی نیست که خسارتی به آن مناطق وارد کند.

وی در رابطه با مهم‌ترین عوامل به وجود آورنده بحران آبی در اصفهان گفت: صنایع، جمعیتی که به اصفهان مهاجرت کردند و آبی که از اصفهان به شهرهای مجاور مثل یزد و کاشان و… منتقل می‌شود مهم‌ترین عوامل به وجود آورنده بحران آبی اصفهان است.

این عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان گفت: اگر بار اضافی که به سیستم وارد شده را بتوانیم حذف کنیم اصفهان به انتقال آب نیازی ندارد اما زمانی که این بار اضافی را به آن تحمیل کردیم آن هم باید از یک جایی جبران بکند.

 

منبع:ایسنا

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.