اصفهان شرق

افزایش کرایه تاکسی به بهانه روزهای پایانی سال غیرقانونی است

کدخبر: 50215
1393/10/29 در ساعت 16:00

به گزارش اصفهان شرق؛ علیرضا صلواتی در نشست خبری با خبرنگاران با بیان اینکه موضوع حمل و نقل و ترافیک دغدغه اصلی عموم شهروندان اصفهان است، اظهار داشت: در این راستا تمام فعالیت‌های شهرداری در بخش حمل و نقل و ترافیک در این راستا برنامه‌ریزی شده است.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون ۲۵۰ روز از آغاز تصدی من در این سِمت می گذرد به ارائه عملکرد این مدت پرداخت و افزود: از ابتدای کار پنج برنامه در زمینه حمل و نقل شهری در دستور کار ما قرار گرفت.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان افزود: کاهش آلودگی هوا و زیست بهتر شهری در قالب آب، هوا و خاک، بهبود حمل و نقل عمومی، ارتقای فرهنگ شهروندی، حمل و نقل هوشمند و حمل و نقل غیر موتوری این محورها را تشکیل می دهند.

وی با اشاره به اینکه مطابق نظر محیط زیست ۷۰ درصد آلودگی هوا برعهده حمل و نقل شهری است، ابراز داشت: تلاش ما کاهش حمل و نقل شخصی از طریق بهبود سرویس های عمومی و بهبود فنی خودروها است که هر پنج سال یکبار باید معاینه فنی شوند.

راه اندازی سه جایگاه سی ان جی تا پایان امسال

صلواتی با اشاره به  افزایش جایگاه های سی ان جی در سطح شهر بیان داشت: تا پایان سال سه و تا سال آینده پنج جایگاه سی ان جی در شهر اصفهان به این تعداد اضافه می شوند.

وی با اشاره به اینکه تا پایان برنامه توسعه پنجم سهم حمل و نقل عمومی افزایش پیدا کند، گفت: بازسازی ناوگان اتوبوسرانی از جمله اقدامات در دست انجام است و بر این اساس از سال ۹۳ تاکنون ۳۰ دستگاه اتوبوس تحویل ناوگان شده و ۲۰ عدد نیز در شرف تحویل است.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان با اشاره به قرارداد خرید ۱۷۰ دستگاه جدید با زرین خودرو و ایران خودرو منعقد شده است که تا پایان خرداد سال آینده وارد چرخه می شود، ابراز داشت: اعتبار خرید اتوبوس برای سال دیگر دو برابر شده و به ۱۰۰ میلیارد رسیده است و ۱۰ میلیارد تومان نیز برای بازسازی و تعمیر پیش بینی شده است.

نوسازی و بهسازی ۴۰ درصد از اتوبوس‌های شهر اصفهان در سال ۹۴

وی اضافه کرد: بنابراین در شرایطی که پنج سال است اتوبوس دولتی وارد چرخه حمل و نقل شهری اصفهان نشده تا سال آینده ۴۰ درصد اتوبوس‌های شهری تعویض و بازسازی می شود.

صلواتی با اشاره به اینکه ۱۰۰ دستگاه اتوبوس امسال و ۱۰۰ عدد تا سال آینده بازسازی می شود، گفت: تا سال آینده ۱۰۰ دستگاه اتوبوس دو کابین و ۴۰ اتوبوس تک کابین به ناوگان بی آر تی اضافه می شود.

صلواتی با اشاره به رضایتمندی ۸۵ درصدی مسافران از سامانه بی آرتی گفت: روزانه ۱۱۰ تا ۱۴۰ هزار مسافر در این خطوط جا به جا می شوند و رضایتمندی ۸۵ درصدی مسافران را شاهد بوده ایم.

راه اندازی سه خط جدید بی . آر. تی در سال آینده

وی با اشاره به اینکه تا سال آینده سه خط بی آر تی جدید به این ناوگان اضافه می شود،  گفت: خط دوم از جمهوری تا میدان آزادی، خط سوم ار دانشگاه آزاد اسلامی خوراسگان تا میدان امام علی (ع) و خط ششم از میدان قدس تا جمهوری راه اندازی می شود.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان با اشاره به راه اندازی ۱۷ نمایشگر الکترونیکی زمان رسیدن اتوبوس به ایستگاه ها تا سال آینده گفت: همچنین راه اندازی سامانه هوشمند تاکسی در حال تکمیل است  و از ۱۰ هزار و  ۳۲۰ تاکسی، پنج هزار و ۸۸۰ نفر در این طرح ثبت نام و پنج  هزار و ۲۹۴ عدد نصب کرده اند.

وی اضافه کرد: امیدواریم در فاز دوم این طرح به زودی  تاکسی‌های تلفنی مدارس و غیره در طرح قرار بگیرند.

صلواتی بیان داشت: مهندسی ترافیک، اعمال قانون و آموزش سه ضلع  مهم حمل و نقل است که بسیاری از ارگانها مدعی مسئولیت در زمینه آموزش هستند اما در واقع این بخش تاکنون نادیده گرفته شده است.

وی با اشاره به اجرای برنامه های گسترده آموزش سازمان حمل و نقل و ترافیک در این زمینه خاطرنشان کرد: تفاهمنامه ای با آموزش و آموزش و پرورش امضا کرده ایم تا زنگ ترافیکی در مدارس داشته باشیم.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان تصریح کرد: تولیدات رسانه ای، حضور در شبکه های مجازی، بازی، انیمیشن، فیلم، کلیپ را دردستور کار قرار داریم و به صدا و سیما نیز صحبت هایی کرده ایم.

وی با اشاره به راه اندازی باشگاه مجازی همیاران ترافیک و ارائه بحث های آموزشی در این زمینه افزود: همچنین نشست های ماهیانه ترافیک که  در آن موضوعات تخصصی ترافیک شهری بررسی می شود شنبه های اول ماه برگزار می شود.

تعبیه  ۱۲۸دوربین‌ نظارت تصویری در خیابان‌های مرکزی شهر

صلواتی با اشاره به محور حمل و نقل هوشمند ابراز داشت: تعبیه  ۱۲۸دوربین‌های نظارت تصویری یکی از این موارد است که تاکنون عدد با هدف نظارت بر ترافیک و اصلاح زمان بندی برای کاهش ترافیک و کمک به عبور ماشین‌هایی همچون، آمبولانس، آتش نشانی و غیره تعبیه شده است.

وی با اشاره به تعبیه ۲۶ دوربین ثبت تخلف در سطح شهر گفت: تا پایان سال تعداد دوربین های نظارت تصویری به  ۱۴۰ و ثبت ترافیک به ۵۰ می رسد که این دوربین ها تاثیر خاصی در کاهش تصادفات و ترافیک دارد.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان تاکید کرد: به زودی ارتباط آنلاین با مرکز کنترل ترافیک خواهیم داشت و بدین شکل بلافاصله تخلف فرد پیامک می شود و مجوزهای لازم در این ارتباط اخذ شده است.

وی با اشاره به  مطالعه طرح محدوده ترافیک و  محدوده زوج و فرد ابراز داشت: طرح زوج و فرد در صورتی فایده دارد که از مبدا باشد تا کاهش تردد خودروها را شاهد باشیم و این موضوع به شرط ایجاد تسهیلات مانند پارکینگ در مبادی محدوده، تسهیلات دوچرخه در داخل محدوده امکان پذیر بوده و راه اندازی خط یک قطار شهری نیز کمک قابل توجهی به این موضوع است.

صلواتی تاکید کرد: به دنبال آن هستیم که نرم افزارهای تلفن همراه را بریا شهروندان راه اندازی کنیم تا  پبتوانند پارکینگ محدوده موردنظر را انتخاب کنند.

وی با اشاره به محور حمل و نقل غیر موتوری گفت: حدود از ۵۰ درصد تلفات شهری عابرین پیاده هستند و ۴۰ درصد تلفات انسانی و دو سوم کل تصادفات برعهده موتورهاست.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان با اشاره به اینکه موتورها به جز خسارت‌های دیگر ۶ تا ۱۰ برابر خودروهای دیگر آلودگی دارد، تاکید کرد: زمانی بیش از ۹۰ درصد ترددهای سطح شهر  با دوچرخه بوده است که الان کمتر از سه درصد رسیده است و در نتیجه تبعات ناگوار آلودگی و  کم تحرکی دانش آموزان را به دنبال دارد.

افزایش هشت ایستگاه جدید دو چرخه در اصفهان

وی با اشاره به اینکه هم اکنون ۴۲ ایستگاه دوچرخه در سطح شهر وجود دارد که تا پایان سال به ۵۰ ایستگاه افزایش پیدا می کند، ابراز داشت: تعبیه مسیرهای ویژه دوچرخه سواری ضروری است؛ هم اکنون ۶۰ کیلومتر مسیر دوچرخه موجود است که اکنون به دلایل مختلف قابل استفاده نیست و امیدواریم تا نیمه اول سال آینده تصحیح می شود.

صلواتی توصیه شورای شهر وشهرداری ایجاد ۱۰۰ کیلومتر مسیر دوچرخه است، گفت: با هدف پیوسته کردن مسیرهای دوچرخه در سال آینده، توسعه، اتصال و ارتباط  این مسیرها را  در سال آینده را داریم.

وی اضافه کرد: استقرار ایستگاه های دوچرخه دانش آموزان در نزدیکی مدارس از دیگر اقدامات موثر در این زمینه است.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان با اشاره به تعبیه ایستگاه های مکانیزه دوچرخه سواری برای نخستین بار در اصفهان اظهار داشت: سالانه یک میلیارد تومان صرف نگه داری این ایستگاه ها می شود و ۱۰  ایستگاه مکانیزه هوشمند برای سال آینده ایجاد می شود.

وی تاکید کرد: شفاف کردن خطوط عابر پیاده برای سواری ها و اعمال  قانون در زمینه رعایت حقوق پیاده سواران و تذکر احترام دو طرفه پیاده و سوار به یکدیگر با استفاده از همیاران از جمله اقدامات در دست انجام به منظور بهبود فضای حمل و نقل شهر اصفهان است.

وی در ادامه با بیان اینکه رانندگان تاکسی تا پایان سال جاری حق دریافت کرایه مازاد بر تعرفه اعلام شده را ندارند، افزود: در این راستا و با توجه به رسیدن به روزهای پایانی سال تعداد گروه‌های بازرسی تاکسیرانی افزایش خواهد یافت.