سرویس: غیر تولیدی » نقلی 10:00 - دوشنبه 29 دی 1393

شهردار اصفهان:

اصفهان موزه متحرکی از تمام آثار تمدن اسلامی است

شهردار اصفهان با تأکید بر اینکه اصفهان موزه متحرکی از تمام آثار تمدن اسلامی است، گفت: ‌ارتباطات رسانه‌های کشورهای اسلامی می‌تواند در زمینه تبادل اخبار حقیقی موثر باشد.

به گزارش اصفهان شرق؛ سید‌مرتضی سقائیان‌نژاد در دیدار با رئیس خبرگزاری ملی لبنان با بیان این مطلب اظهار داشت: نظام جمهوری اسلامی ایران ارتباطات خوبی با لبنان داشته و مباحث مشترکی بین این دو کشور وجود دارد که حتی در خاورمیانه این مهم مطرح بوده، همچنین روابط ایران و لبنان استراتژیک است.

وی با بیان اینکه قلب تپنده جمهوری اسلامی در اصفهان خلاصه می‌شود، افزود: بخش بزرگی از تمدن کشورهای اسلامی در اصفهان وجود دارد، حتی ریشه‌های فرهنگی تمدنی ایرانی اسلامی در این شهر قرار دارد.

شهردار اصفهان با تأکید بر اینکه در ادوار مختلف تاریخی به ویژه از قرن دوم تا پنجم هجری تمدن اسلامی در آن تشکیل شد، بیان کرد: اصفهان در دوره آل‌بویه و سلجوقیه تمدن بزرگ اسلامی را بر جهان ثابت کرده و در قرن پنجم، اصفهان در کنار بخارا و بغداد دارای پشتوانه‌های تمدنی اسلامی بوده به طوری که شاخص‌های سیاسی و اجتماعی در آن زمان در اصفهان گرد‌هم آمده بودند.

وی تصریح کرد: در دوره صفویه استمرار شاخص‌های تمدن اسلامی ادامه داشته و این دوره را می‌توان پشتوانه انقلاب اسلامی و شکل‌گیری تئوری ولایت فقیه تلقی کرد، بنابراین فرهنگ و تمدن این شهر ادامه داشته به طوری که امروز اصفهان از نظر فرهنگی و تاریخی جایگاه خاص خود را در کشور و در سطح بین‌الملل دارد.

سقائیان‌نژاد اصفهان را سرشار از هویت، تمدن اسلامی معرفی کرد و گفت: به همین دلیل سال 2006 اصفهان پس از مکه به عنوان پایتخت فرهنگ جهان اسلام برگزیده شده تا در یک دوره 10 ساله فرهنگ اسلامی کشورها و داشته‌های هویتی آن‌ها در جهان اسلام معرفی و مبادله شود و این مهم به عنوان پشتوانه‌ای برای فرهنگ و تمدن اسلامی محسوب می‌شود، همچنین در حال حاضر پایتخت فرهنگ و تمدن کشور جمهوری اسلامی است.

وی با اشاره به جایگاه و تمدن شهر اصفهان خاطرنشان کرد: اصفهان نزدیک به 20 هزار اثر تاریخی دارد و این شهر تنها شهری بوده که 3 اثر ثبت جهانی شامل میدان امام (ره)، چهلستون و مسجد جامع را دارا است.

شهردار اصفهان ادامه داد: اصفهان درای سبک‌ها و مکتب‌‌های متعددی در تمام زمینه‌ها از جمله فلسفه، هنر و موسیقی بوده و می‌توان گفت اصفهان موزه متحرکی از تمام آثار تمدن اسلامی است.

وی با بیان اینکه 54 دانشگاه و 320 هزار دانشجو در این شهر وجود دارد، اظهار داشت: این شهر دارای دانشگاه‌هایی در سطح بین‌الملل دارد.

سقائیان با اشاره به اینکه اصفهان قطب صنعتی کشور به ویژه در صنایع ذوب آهن، فولاد و پتروشیمی به شمار می‌رود، افزود: بیش از 70 درصد فولاد کشور در اصفهان تولید می‌شود‌.

وی زندگی مسالمت‌آمیز ادیان مختلف را در شهر اصفهان از ویژگی‌های مهم این شهر برشمرد و بیان کرد: از قرن‌های گذشته تاکنون، مسلمانان در کنار مسیحیان، کلیمیان و زرتشتیان در اصفهان زندگی مسالمت‌آمیزی با یکدیگر داشته‌اند.

شهردار اصفهان از آمادگی مدیریت شهری در زمینه تبادلات فرهنگی و تقویت روابط بین اصفهان و لبنان به ویژه در زمینه رسانه‌ای خبر داد و تصریح کرد: با توجه به اینکه رسانه به ویژه در کشورهای جهان اسلام و عربی بسیار مهم بوده و مورد تهاجم صهیونیست‌ها قرار گرفته، بنابراین تبادل اخبار صحیح و درست کمک می‌کند تا مخاطبان به اخبار حقیقی دست یابند.

وی جایگاه رسانه در انتشار اخبار درست و صحیح بسیار مهم خواند و گفت: این گونه ارتباطات می‌تواند در زمینه تبادل اخبار درست بسیار مؤثر است‌.

رئیس خبرگزاری ملی لبنان در این دیدار اظهار داشت: قبل از اینکه به اصفهان سفر کنم خیلی موضوعات جالب از این شهر شنیده بودم و بسیار علاقه‌مند بودم به اصفهان سفر کنم.

لور سلیمان صعب با بیان اینکه کسی که به ایران سفر کند اما از اصفهان دیدن نکند، همانند این بوده که این کشور را ندیده، افزود: اصفهان دارای مراکز فرهنگی و میراثی بسیاری بوده که دیدن از این شهر به حداقل زمان 10 روزه نیاز دارد.

رئیس خبرگزاری ملی لبنان با تأکید بر اینکه خبرگزاری ملی لبنان در انتشار اخبار به صورت بی‌طرفانه عمل می‌کند، تصریح کرد: سعی شده در این خبرگزاری اخبار دقیق و صحیح و به دور از ایجاد هیجان در بین جامعه انتشار شود، چرا‌که خبر همانند گلوله‌ای بوده که اگر پرتاب شود هیچ کاری نمی‌توان کرد.

انتهای پیام

 منبع:تسنیم
دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.