اصفهان شرق

ضرورت ورود قوه قضاییه نسبت به برداشت های بی رویه ای آب از زاینده‌رود/محاسبه نکردن دقیق پمپاژهای سیار رودخانه

کدخبر: 50154
1393/10/28 در ساعت 10:30

به گزارش اصفهان شرق؛ مهدی بصیری در پنجاه و چهارمین جلسه کمیته آب اتاق اصفهان، تصریح کرد: حق آبه داران رودخانه زاینده رود از مسئولان قوه قضاییه می خواهند که حقوق از دست رفته آنان را بازگردانند.
وی با اشاره به سومين جلسه کارگروه تخصصی منابع و مصارف آب حوضه آبریز رودخانه زاينده‌رود، بیان داشت: از سوی وزارت نیرو برنامه نصب کنتورهای هوشمند برای کنترل برداشت ها مطابق با پروانه های بهره برداری عملیاتی شده و در سال ۱۳۹۲ تعداد ۵۰ کنتور هوشمند در محدوده استان اصفهان نصب شده و برنامه ریزی برای نصب ۱۰۵ کنتور هوشمند در سال ۹۳ صورت گرفته که تاکنون ۶۷ درصد پیشرفت داشته است.
رئیس کمیته آب اتاق اصفهان تاکید کرد: امیدواریم همانگونه که در استان اصفهان نصب کنتور به سرعت انجام می شود در استان چهار محال بختیاری نیز این موضوع از سوی مسئولان محلی دنبال شود تا بتوان میزان برداشت آب از رودخانه را محاسبه کرد.
وی ایستگاه های پمپاژ مستقیم در چهار محال بختیاری براساس گزارش وزارت نیرو ۳۸۷ عدد و در استان اصفهان ۱۳۵عدد اعلام کرد و گفت: ۹ هزار و ۱۷۳ لیتر در ثانیه در استان چهار محال و در استان اصفهان یک هزار و ۹۲ لیتر در ثانیه از طریق این پمپاژها آب از زاینده رود برداشت می شود.
بصیری از محاسبه نکردن دقیق پمپاژهای سیار رودخانه زاینده رود در بالادست خبر داد و گفت: متاسفانه در این گزارش آمار دقیقی از برداشت های پمپاژهای سیار ارایه نشده است زیرا این برداشت ها توسط تراکتور یا موتورهای سیار و به فور انجام می شود و زمین های که به تازگی به کشاورزی تبدیل شده از محل این پمپاژها مشروب می شوند.
طرح های بهره‌برداری نشده از آب زاینده رود باید متوقف شود
عضو کمیته آب اتاق اصفهان در این جلسه تصریح کرد: وزارت نیرو خواستار توقف طرح های بهره برداری از آب زاینده رود در بالادست شده که متاسفانه توجهی به این موضوع نمی شود.
لطف الله ضیایی از سرعت بخشیدن اجرای طرح های انتقال آب در بالادست رودخانه خبر داد و گفت: مسئولان باید نسبت به مصوبات قانونی وزارت نیرو حساسیت بیشتری نشان دهند .
وی تاکید کرد: براساس مصوبه شورای عالی آب هرگونه بارگذاری جدید بر روی رودخانه زاینده رود ممنوع است اما شاهد مصوب انتقال آب بن – بروجن هستیم که این موضوع خود نقضی بر مصوبه شورای عالی آب است.