سرویس: غیر تولیدی » نقلی 12:30 - شنبه 27 دی 1393

کارشناس کشاورزی و منابع طبیعی استان اصفهان:

اختلاف دما و پدید خشکسالی به وجود ریزگردها منجر می شود

کارشناس کشاورزی و منابع طبیعی استان اصفهان با اشاره به غلظت بیش از 1000 برابری غبارها در سال های اخیر، افزود: اختلاف دما و پدیده خشکسالی به وجود ریزگردها منجر می شود

به گزارش اصفهان شرق؛ کارشناس کشاورزی و منابع طبیعی استان اصفهان با اشاره به اینکه پدیده ریزگردها، پدیده ای کلی در جهان است و بیابان زایی به عنوان چالش سوم، و از طریق عوامل انسانی و طبیعی به وجود می آید، ابراز کرد: غلظت غبارهایی که در سال های اخیر شاهد آن بوده ایم، به بیش از 1000 برابر رسیده است.
وی خاطر نشان کرد: عمده دلایل بروز پدیده ریزگردها، تغییر اقلیم و اختلاف دما و همچنین بروز پدیده خشکسالی در چند سال اخیر بوده است.
این کارشناس کشاورزی و منابع طبیعی استان اصفهان اظهار کرد: در شرق اصفهان، میزان بارندگی کم است و خسارت های ناشی از گرد و غبار، باعث تعطیلی عمومی مدارس و فرودگاه ها به دفعات مکرر می شود.
وی تصریح کرد: با توجه به اینکه در کشور ما قوانین متعددی برای جلوگیری از گرد و غبار وجود دارد، با دستور استاندار محترم، اولین شهری که اقدام به طرح جامع مقابله با گرد و غبار می کند، شهر اصفهان است.
این کارشناس کشاورزی و منابع طبیعی استان به شناسایی کانون های گرد و غبار اشاره کرد و گفت: کانون های بحرانی فرسایش بادی و مناطق برداشت اراضی حساس به فرسایش، به مساحت یک میلیون و 17 هزار هکتار وجود دارد.
وی تصریح کرد: برای کنترل گرد و غبار، 2 راهکار عملیاتی و مدیریتی وجود دارد که در راهکار عملیاتی، برنامه های 4ساله اعلام و نتایج آن در کارگروه ها داده می شود؛ همچنین در راهکار مدیریتی، اداره ها و ارگان ها به ارائه راهکاری می پردازند تا مشکل گرد و غبار به حداقل برسد که نمونه ای از آن نهال کاری است.
این کارشناس کشاورزی و منابع طبیعی استان افزود: توسعه پوشش گیاهی ِ بیابانی، توقف برداشت از آب های زیرزمینی به صورت غیرمجاز، اطلاع رسانی و آموزش همگانی جهت مواجهه با بحران، توسعه و تجهیز ایستگاه های پایش وضعیت جوی و همچنین پیش آگاهی و کنترل هوای استان را از خلاصه برنامه های پیش بینی شده در کارگروه گرد و غبار دانست.
وی با اشاره به اینکه استفاده از پساب می تواند 50 درصد در مصرف منابع ما صرفه جویی کند، اعلام کرد: در کانون های گرد و غبار باید هرگونه هرگونه واگذاری معادن سطحی همچون گچ، شن و ماسه ممنوع شود.

منبع:ایمنا

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.