سرویس: غیر تولیدی » نقلی 09:30 - شنبه 27 دی 1393

بارش آلاینده‌های جوی با شعار‌های مسئولان قطع نمی‌شود

به نظر می‌رسد که مسئولان ما تنها با شعار‌های خود عنوان می‌کنند که آلاینده‌های جوی و روز‌های نا‌سالم در اصفهان رو به کاهش است اما بارش این آلاینده‌ها با شعار‌های تو‌خالی مسئولان قطع و تمام نمی‌شود.

به گزارش اصفهان شرق؛ آلودگی هوا در روز‌های سرد فصل پاییز و زمستان در کلان‌شهر اصفهان حاکم می‌شود و اصفهان از چند سال گذشته تاکنون با آغاز فصل پاییز با بارش آلاینده‌ها مواجه می‌شود، هر چند که سکون هوا و وارونگی دما دلیلی برای شدت بروز این آلاینده‌هاست اما این تنها دلیل گرفتار شدن اصفهان و اصفهانی‌ها با پدیده آلاینده‌های جوی نیست و وجود صنایع کوچک و بزرگ بار این آلاینده‌ها را افزایش داده است.

محیط زیست متولی رسیدگی به وضعیت آلاینده‌های جوی در سطح شهر‌ها است، البته در سال گذشته استانداری اصفهان طرحی را با عنوان طرح جامع کنترل آلاینده‌های جوی اصفهان تهیه کرد و این طرح اجرا شد اما هنوز مردم با آلاینده‌های جوی مواجه هستند و درمان قطعی و دائمی برای کاهش و کنترل این آلاینده‌ها تجویز نشده است.

محیط زیست در روز‌هایی که آلودگی هوا به مرز نا‌سالم می‌رسد باید به مردم و به ویژه گروه‌های حساس اطلاع بدهد تا مردم از حضور در سطح شهر خود‌داری کنند اما به نظر می‌رسد که اطلاع‌رسانی به مردم در این حوزه ضعیف است.

کودکان، دانش‌آموزان، سالمندان و بیماران از گروه‌های حساس هستند که نباید در معرض آلاینده‌های جوی قرار بگیرند تا سلامتی آنها به مخاطره نیفتد اما در روز‌هایی که هوای اصفهان برای مردم عادی نیز نا‌سالم است، اطلاع‌رسانی مناسبی در این زمینه صورت نمی‌گیرد.

در حال حاضر هوای اصفهان به مرز نا‌سالم رسیده و وجود ریز‌گرد‌ها و آلاینده‌های جوی به وضوح در اصفهان احساس می‌شود و در حال حاضر مسئولان ما تنها شعار می‌دهند که کار‌های خوبی برای کاهش و کنترل آلاینده‌های جوی اصفهان صورت گرفته اما معلوم نیست که چرا باز هم اصفهانی‌ها گرفتار این آلاینده‌ها هستند.

به نظر می‌رسد آلاینده‌های جوی اصفهان گرفتار بازی‌های سیاسی شده است و مسئولان تنها این موضوع را به یکدیگر پاس‌کاری می‌کنند و یک روز سکون هوا و اینورژن را دلیل این آلاینده‌ها عنوان می‌کنند، روز دیگر فعالیت صنایع بزرگ و آلاینده را و روز دیگر موضوع دیگری را برای وجود این آلاینده‌ها عنوان می‌کنند.

روز‌هایی که هوای اصفهان به مرز قرمز و نا‌‌سالم می‌رسد، علاوه بر گروه‌های حساس و آسیب‌پذیر، عموم مردم نیز از هجوم آلاینده‌های جوی در امان نیستند و در حال حاضر توپ آلودگی هوا در زمین بازی‌های سیاسی مسئولان از این طرف به آن طرف می‌رود و هنوز که هنوز است صنایع کوچک اصفهان و گاها صنایع بزرگ از سوخت مازوت استفاده می‌کنند و کاری به هجمه آلاینده‌ها در سطح شهر ندارند.

معلوم نیست که قرار است آلاینده‌های اصفهان به کجا می‌رسد و مردم تا کی باید بدون چتر و پناهگاهی زیر بارش باران آلاینده‌های جوی باشند و مسئولان همچنان با وعده‌ها و شعار‌های خود عنوان کنند که روز‌های سالم افزایش یافته و روز‌های نا‌سالم تا مدتی دیگر وجود ندارد.

شهر و مردم نباید چوب بی‌مدیریتی مسئولان را بخورند و سلامتی آنها به مخاطره بیفتد اما مسئولان تنها پشت تریبون که قرار می‌گیرند خبر از بهبود وضعیت آلاینده‌های جوی را می‌دهند اما در عمل چیزی مشاهده نمی‌شود و مردم همچنان با هجوم بارش آلاینده‌های جوی مواجه هستند.

گلوی شهر از وجود این آلاینده‌ها گرفته و به سرفه افتاده است اما درمانی قطعی برای رفع گرفتگی گلوی شهر تجویز نشده و این شرایط اگر به همین صورت ادامه پیدا کند، نمی‌توانیم آینده خوبی را برای شهر در نظر داشته باشیم.

مردم اصفهان امروز با حجمی از بیماری‌های پوستی، آلرژی‌ها، عود کردن بیماری‌های تنفسی و قلبی، عروقی و بیماری‌های دیگر مواجه شده‌اند و معلوم نیست که مردم اصفهان تا کی باید با بیماری‌های مختلف ناشی از آلاینده‌ها درگیر باشند.

امروز مسئولان تنها موضوع آلاینده‌های جوی اصفهان را به یکدیگر پاس می‌دهند و تصور می‌کنند که این پاس‌کاری‌ها مشکل و درد هوای اصفهان را برطرف می‌کند و گویی مسئولان خود را به بی‌خوابی زده‌اند.

اصفهان با کاهش بارش‌های باران مواجه است و مردم همچنان برای بارش باران دعا می‌خوانند تا بلکه گلوی اصفهان از وجود این بارش‌ها تر شود اما این روز‌ها مردم به جای بارش باران با بارش آلاینده‌های جوی مواجه هستند.

به نظر می‌رسد که مسئولان ما تنها با شعار‌های خود عنوان می‌کنند که آلاینده‌های جوی و روز‌های نا‌سالم در اصفهان رو به کاهش است، اما بارش این آلاینده‌ها با شعار‌های تو‌خالی مسئولان قطع و تمام نمی‌شود.

مسئولان باید از پوسته‌های شعاری خود خارج شوند و واقعیت‌ها را برای مردم بیان کنند تا حداقل مردم در شرایط نا‌سالم و وجود آلاینده‌های جوی در سطح شهر حضور پیدا نکنند و همچنین باید راهکاری اصولی و خارج از قالب شعار برای بهبود وضعیت آلاینده‌های جوی در اصفهان ارائه شود تا مردم از هجوم این آلاینده‌ها در امان باشند.

انتهای پیام

منبع:فارس

 

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.