سرویس: غیر تولیدی » نقلی 11:00 - شنبه 27 دی 1393

انتقاد وزیر بهداشت از عدم عزم مسئولان در مبارزه با دخانیات:

۷ میلیون سیگاری سلامت ۷۰ میلیون ایرانی را به خطر انداخته‌اند

وزیر بهداشت با انتقاد از عدم عزم جدی مسئولان در مبارزه با دخانیات با رد باور غلط افزایش مالیات که عنوان می‌شود قاچاق را زیاد می‌کند، گفت: متاسفانه ۷ تا ۱۰ میلیون سیگاری سلامت ۷۰ میلیون ایرانی را به خطر انداخته‌ است.

به گزارش اصفهان شرق؛ سیدحسن هاشمی در مجمع سالیانه جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات و در پاسخ برخی پرسش‌ها اظهار داشت: خوشحالم که امروز در جمع صمیمی هیئت امنای مجمع عمومی جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات حضور پیدا کردم، متاسفانه درباره مالیات سیگار عزم جدی وجود نداشته و ندارد. ارقامی که از این مسیر در اختیار دولت قرار می‌گیرد در مقایسه با کل بازار ناچیز است.

وی افزود: ما طمعی به این پول مالیات نداریم بلکه بیشتر هدفمان سلامت مردم است زیرا معتقدیم که مقدمه اکثر اعتیادها از سیگار شروع می‌شود. سختگیری‌ها در این زمینه حتی در کشورهای همسایه‌مان بیشتر از ایران است بنابراین طرحی در اختیار مجلس و دولت‌ قرار داده‌ایم تا طی 5 سال آینده 11 هزار میلیارد از عوارض سیگار کسب شود.

وزیر بهداشت افزود: براین اساس قرار نیست سلامت 70 میلیون ایرانی را هزینه  ۷ میلیون سیگاری کنیم در حال حاضر اعتبارات وازرت بهداشت 9 هزار میلیارد است بنابر این فقط می‌تواند از مالیات سیگار طی 5 سال آینده وابستگی وزارت بهداشت به بودجه عمومی را برطرف کرد. البته این صحبتی که شد به خاطر این نیست که بودجه وزارت بهداشت تأمین شود بلکه دغدغه اول سلامت مردم است.

وی تصریح کرد: یک گفته غلط نیز درباره افزیش مالیات سیگار وجود دارد مبنی بر اینکه با افزایش مالیات قاچاق سیگار زیاد می‌شود در حالیکه در 70 کشور مطالعه و بررسی شده است که افزایش مالیات مصرف دخانیات را کاهش می‌دهد. از طرف دیگر دولت این اختیار را دارد که عایدی این مالیات را که به خزانه برمی‌گردد صرف سلامت مردم کند.

وزیر بهداشت عنوان کرد: تمام اعضای خانواده‌ها اگر به صورت مستقیم گرفتار دخانیات نشوند ولی دچار معضلات آسیب‌های آن می‌شوند. بنابر این اعتیاد از مسائل مهم جامعه است و باید هزینه دسترسی و خرید آن را بالا ببریم تا در میزان مصرف اثرگذار باشد.

هاشمی با اشاره به پرداخت مالیات دخانیات در حال حاضر عنوان کرد: باید 70 درصد سیگار و فرآورده آن به صورت مالیات پرداخت شود ولی هم اکنون یک تا 2 درصد است بر این اساس باید از وارد کننده و تولید کننده مالیات واقعی گرفته شود که در حال حاضر نیز همین مالیات اندک نیز به خوبی پرداخت نمی‌شود و شاهد آن هستیم که در تمام خیابان‌ها به راحتی سیگار در دسترس افراد است.

وزیر بهداشت با اشاره به افزایش جمعیت سیگاری کشور که از آن طرف نیز سن سیگاری‌ها رو به کاهش است، گفت: ما در کشور قانون‌های خوبی می‌نویسیم تا در جوامع بین‌الملل جایزه بگیریم ولی در کشور خودمان اجرای آن هیچ ظهور و بروزی ندارد. قانون مبارزه با سیگار در کشور ما بسیار مترقی است ولی در ویترین‌ها قرار دارد و عدم اجرای آن نیز به خاطر این است که در ارکان دولت که سه قوه قضائیه، اجرائیه و مقننه است، عزم جدی دیده نمی‌شود.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه چرا در دکه‌های روزنامه‌فروشی به جای آثار مطبوعاتی سیگار فروخته می‌شود و هنرمندان نیز سیگار کشیدن را یک نوع پرستیژ می‌دانند، گفت: این کار یک دستگاه نیست بلکه کار مجموعه قواست تا یک عزم جدی صورت پذیرد و مردم نیز عزم ملی در این‌باره پیدا کنند زیرا هیچ خانواده‌ای نیست که در معرض آسیب‌های دخانیات نباشد. ما نیز درصددیم از ظرفیت‌های مردمی استفاده کنیم، زیرا با بخشنامه و اعمال مدیریت‌های دولتی تاثیرات آنچنانی به وجود نمی‌آید بنابراین باید پشت سر مردم حرکت کنیم.

وزیر بهداشت در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه قانونی که در مجلس شورای اسلامی درباره مبارزه با دخانیات به تصویب رسیده انتظارات رابرآورده می‌کند، خاطرنشان کرد: قوانین خیلی خوبی داریم ولی مهم اجرای آن است آن‌قدر در ایران قانون نوشته شده است که در کم‌تر کشوری این قوانین وجود دارد ولی در ایران این قوانین کم‌تر اجرا می‌شود هم اینک نیز به روزهای پیروزی انقلاب نزدیک می‌شویم یادم است امام نظرشان رعایت قانون بود که بهتر از بی‌قانونی است و حتی ایشان می‌فرمودند این درست نیست که برای مخالفت با حکومت پهلوی پول برق و مخابرات را نپردازیم بنابر این اجرای قانون باید در سرلوحه مسئولان قرار گیرد.

انتهای پیام/

 منبع:تسنیم
دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.