سرویس: غیر تولیدی » نقلی 09:00 - شنبه 27 دی 1393

عضو کمیته آب اتاق بازرگانی اصفهان

ریزگردهای تالاب گاوخونی به تهران می‌رسد

عضو کمیته آب اتاق بازرگانی اصفهان گفت: در صورت تداوم بی‌توجهی‌ها به احیای تالاب بین‌المللی گاوخونی، ریزگردهای این تالاب به تهران می‌رسد و مشکلات بسیاری برای پایتخت‌نشینان ایجاد می‌کند.

به گزارش اصفهان شرق؛ احمد خاتون‌آبادی با اشاره به جریان مجدد آب در رودخانه در اسفندماه امسال اظهار داشت:  متاسفانه آبی که قرار است در اسفندماه امسال جاری شود، همانند آب قبلی به تالاب نمی‌رسد و مقدار آن نسبت به قبل کمتر است.

وی با بیان اینکه وضعیت بارندگی امسال در استان و سرچشمه‌ها چندان خوب نیست، افزود: پیش‌بینی جاری شدن آب در اسفند، بر اساس مقدار بارندگی متوسط سال گذشته بوده زیرا منابع آبی پشت سد محدود است.

عضو کمیته آب اتاق بازرگانی اصفهان بیان کرد: برای زنده شدن تالاب و زاینده‌رود باید آب‌های گمشده برگردد، این آب‌ها شامل برداشت‌ها و پمپاژها و بندهای غیر مجاز بوده که باید به آنها رسیدگی شود و در راستای آن طرح 9 ماده‌ای احیای زاینده‌رود نیز به طور جدی در استان‌های حوضه زاینده‌رود اجرا شود.

وی خاطرنشان کرد: چاه‌های غیرمجاز نیز مسئله‌ساز بوده و مشکل آب زاینده‌رود تنها آب‌های سطحی نیست و با آب‌های زیرزمینی نیز ارتباط دارد.

خاتون‌آبادی با اشاره به بازگشایی تونل سوم کوهرنگ در ماه آینده خاطرنشان کرد: تونل سوم به بی‌آبی کمک چندانی نمی‌کند زیرا ما هر ماه حدود 650 میلیون متر مکعب کمبود آب داریم و آبی که از تونل سوم می‌آید، حد اکثر حدود 250 ملیلون متر مکعب است.

وی درباره به وضعیت تالاب گاو‌خونی گفت: تالاب گاو‌خونی وضعیت خوبی ندارد و حقابه آن داده نمی‌شود، حقابه این تالاب بر اساس وزارت نیرو 176 ملیون متر مکعب بوده که بر اساس نظرو اساتید دانشگاه حدود 250 ملیون متر مکعب آب نیاز دارد تا زنده شود و این تالاب چیزی میانگین این اعداد به آب نیاز دارد.

عضو کمیته آب اتاق بازرگانی اصفهان تصریح کرد: بخش عمده  تالاب زه آب بوده و مربوط به سیستم زه منطقه بوده و تازمانی که ورزنه سیراب نشود، این تالاب نمی‌تواند دوباره آبدار شود بنابراین رودخانه باید از حالت فصلی به حالت دائمی تبدیل شود.

وی با بیان اینکه ریزگردهای سمی تالاب گاوخونی در آینده به تهران می‌رسد، افزود: چندی پیش در منطقه کرمانشاه در غرب کشور گروهی کوهنورد بر فراز کوه‌های زاگرس بودند که اظهار داشتند به مدت 3 روزبه دلیل ریزگردها مشکل داشتند و هنگامی که جریان باد قوی آمده بود، ریزگردها از منطقه دور شدند.

خاتون‌آبادی خاطرنشان کرد: این مسئله نشان می‌دهد که ریزگردها از کوه زاگرس هم عبور می‌کنند و از تالاب تا تهران که دشت مسطح به شمار می‌رود نیز به راحتی عبور کرده و آسیب می‌رسانند.

انتهای پیام

منبع:تسنیم

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.