سرویس: غیر تولیدی » نقلی 14:30 - جمعه 26 دی 1393

مدیرکل دفتر استانداردهاي آب و آبفای وزارت نیرو:

اختصاص اعتبار ویژه به حفظ ذخایر آب/ برنامه ساخت برخی سدها تغییر کرد

یک مقام مسئول در وزارت نیرو از پیش‌بینی افزایش ۱۲ برابری اعتباراتطرح احیا و تعادل‌ بخشی منابع آب زیرزمینی در لایحه بودجه سال آینده خبر داد.

به گزارش اصفهان شرق؛  تقي عبادي درباره جزئیات لایحه بودجه سال ۱۳۹۴ بخش آب و آبفای کشور، اظهارداشت: براساس بودجه پیشنهادی معاونت برنامه‌ ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری به مجلس، بودجه بخش آب و آبفا در سال آینده ۳۴ درصد افزایش یافته که بر این اساس بودجه سال ۹۴ این بخش یک بودجه تحولی خواهد بود و از مباحث سازه‌ای به سمت توجه‌ ویژه در بخش‌ های غیرسازه‌ای سوق داده شده است.
مدیرکل دفتر استانداردهاي آب و آبفای وزارت نیرو با تاکید بر پیش‌ بینی رشد ۱۲ برابری اعتبار طرح احیای منابع آب زیرزمینی در لایحه بودجه ۹۴، گفت: در سال‌ های گذشته اعتبار مرتبط با حفاظت از آب‌های زیرزمینی در حدود ۲۰ تا ۲۵ میلیارد تومان بود و امسال این رقم بیش از ۱۳.۵ برابر افزایش یافته است. البته پیشنهاد اولیه شورای عالی آب اختصاص ۲۵ درصد بودجه بخش آب به آب‌ های زیرزمینی بود، اما در نهایت مبلغ ۳۲۵ میلیارد تومان برای تعادل‌ بخشی منابع آب زیرزمینی اختصاص یافت.
وی اعتبار موردنیاز بخش آب و آبفای کشور را ۱۴۱ هزار میلیارد تومان عنوان کرد و ادامه داد: با احتساب ۳۴ درصد افزایش بودجه این بخش برای سال آینده، مجموع بودجه درنظر گرفته‌ شده برای بخش آب حدود ۶ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان خواهد بود.
عبادی ادامه داد: لایحه بودجه سال ۹۴ تفاوت‌ های شاخصی با بودجه سال‌ های گذشته دارد و از جمله اعتبار قابل‌ توجهی برای بخش آب‌ های زیرزمینی پیش‌ بینی شده است.
این مقام مسول در وزارت نیرو با بیان اینکه یکی از بحث‌های محوری بودجه سال ۹۴ بحث خرید تضمینی آب و پساب بود تصریح کرد: میزان بودجه بخش خرید تضمینی مشخص‌ کننده میزان جذب سرمایه‌ های بخش خصوصی است، چرا که به‌ ازای اختصاص هر میزان اعتبار در این بخش می‌توان شاهد جذب ۱۰ برابر سرمایه‌گذاری در بخش‌ های عمرانی بود.
وی با اشاره به اهمیت طرح‌ های آبرسانی کشور ادامه داد: در بودجه سال آینده تاکید زیادی بر بخش آب شرب و طرح‌ های آبرسانی شهری و روستایی شده و بر این اساس افزون‌ بر تمرکز بر گسترش این طرح‌ ها، بر شناسایی و ساماندهی منابع تامین آب شرب نیز تاکید شده است؛ از اینرو سامانه‌هایی که مسیر و پروسه کامل آبرسانی به مناطق مختلف شهری و روستایی را شامل می‌شود، در اولویت قرار دارند.
عبادی یادآور شد: اجرای طرح‌ های سفر مقام معظم رهبری و رئیس‌ جمهوری و همچنین طرح‌ هایی که با استفاده از وام‌های بین‌ المللی در دست اجرا قرار دارند که بخشی از بودجه طرح باید از اعتبار عمومی تامین می‌شد، در اولویت قرار گرفته‌اند.
این مقام مسئول در وزارت نیرو افزود: با توجه به وضعیت کنونی منابع آب و تغییر حاکم بر این بخش همچون تغییر اقلیم، کاهش بارش‌ها، کاهش روان‌ آب‌ها، برداش ت‌های بی‌رویه، احداث ایستگاه‌ های پمپاژ توسط کشاورزان، درصدد هستیم که در سال آینده در وضعیت روان‌ آب‌های سطحی کشور بازنگری داشته باشیم.
وی ادامه داد: در طرح‌هایی که میزان آبدهی آنها تغییر قابل‌ توجهی داشته است، با توجه به محدودیت بودجه تصمیم گرفته شد که سرعت اجرا در برخی طرح‌های سد و شبکه تغییر یابد و در این فرصت بررسی لازم درباره ابعاد فنی و ظرفیت طرح‌ ها متناسب با شرایط کنونی آنها انجام و تصمیم‌گیری شود.
مدیرکل دفتر استانداردهاي فني، مهندسي، اجتماعي، زيست‌ محيطي آب و آبفای وزارت نیرو مجموع اعتبار فصول پیشنهاد شده در بخش آب برای سال آینده را ۶ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان عنوان کرد و افزود: بیشترین افزایش در بخش تعادل‌ بخشی آب‌های زیرزمینی با ۱۲۳۴ درصد بوده است. همچنین ۳۲۷۶ میلیارد تومان نیز برای بخش تامین و عرضه آب در نظر گرفته شده که از این میزان ۱۵۰۰ میلیارد تومان برای آبرسانی و ۱۷۷۱ میلیارد تومان برای سد و شبکه پیش‌بینی شده است.
عبادی ویژگی خاص بودجه امسال را توجه ویژه به مباحث غیرسازه‌ای به‌ ویژه طرح‌های تعادل‌ بخشی آب‌های زیرزمینی، طرح‌های تغذیه مصنوعی و کنترل سیل عنوان کرد و گفت: این بخش از بودجه مورد پرسش بسیاری از نهادهای تصمیم‌گیری کشور نیز بوده و این رقم برای سال آینده حدود ۳۲۵ میلیارد تومان درنظر گرفته شده است، در حالی که این اعتبار در سال گذشته حدود ۲۴ میلیارد تومان بوده است؛ بنابراین این میزان افزایش نیازمند برنامه بسیار منسجم و قدرتمندی است تا به‌ صورت هدفمند و تاثیرگذار هزینه شود.

منبع:ایمنا

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.