سرویس: غیر تولیدی » نقلی 11:00 - جمعه 26 دی 1393

استاندار اصفهان:

۲ هزار چاه غیرمجاز در بستر زاینده رود مسدود می شوند

استاندار اصفهان با اشاره به اینکه ۲ هزار چاه به صورت غیرمجاز در بستر زاینده رود حفر شده اند، گفت: این چاه ها مسدود و عملیات برداشت آب از آنها متوقف خواهد شد.

به گزارش اصفهان شرق؛ رسول زرگرپور با تاکید بر اینکه چاه های غیرمجاز حفر شده در بستر زاینده در آبدهی این رودخانه بسیار تاثیرگذار است، اظهار داشت: مدیریت استان اصفهان به کمک همه دستگاه ها ملزم به اجرای مصوبه شورای عالی آب توسط آب منطقه ای و جهادکشاروزی است.
وی افزود: در مرحله نخست و در راستای ساماندهی و کنترل برداشت غیر مجاز آب در بستر زاینده رود، تا هفته آینده میزان برداشت آب های زیرزمینی مجاز و غیرمجاز بررسی خواهد شد.
استاندار اصفهان اظهار داشت: در مرحله دوم، ۲ هزار چاهی که در حریم و بستر رودخانه به صورت غیرمجاز حفر شده اند را به کمک فرمانداران و دستگاه های اجرایی مسدود خواهیم کرد.
زرگرپور از کشاورزانی که با حفر چاه های غیرمجاز، آب برداشت می کنند، خواست تا قبل از تعیین تکلیف این چاه ها، اقدام به کشت نکنند.
وی اضافه کرد: برداشت های غیرمجاز آب از طریق منابع زیرزمینی اتفاق افتاده که آمار دقیق این برداشت ها در جلسه آینده ساماندهی، کنترل و جلوگیری از برداشت غیرمجاز آب های زیرزمینی استان اعلام خواهد شد.
استاندار اصفهان یادآور شد: متاسفانه حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد از چاه هایی که در حال حاضر در استان وجود دارد، غیرمجاز هستند و برداشت آب از آنها در حجم کلی آب زاینده رود و حوضه آب های زیر زمینی بسیار موثر می باشد.
وی تاکید کرد: براساس مصوبه شورای عالی آب، همه دستگاه های مرتبط ملزم به تعیین تکلیف چاه های غیر مجاز و ساماندهی آبهای زیرزمینی هستند.
زرگرپور احیای حوضه آبریز زاینده رود را یکی از مطالبات مردم اصفهان اعلام کرد و افزود: دولت با تصویب طرح ۹ ماده ای در راستای تلاش برای اجرای این طرح، اقدامات اساسی انجام داد.
وی با اشاره به اینکه پنج ماده از ۹ ماده مصوب شورای عالی آب اجرا شده است، ابراز امیدواری کرد: سایر مصوبات نیز اجرایی شود.
استاندار اصفهان با اشاره به اینکه حوضه آبریز زاینده رود شامل آب های سطحی و زیرزمینی است، افزود: با اجرای مصوبات شورای عالی آب درخصوص حوضه آبریز زاینده رود، کار تمام نشده و میزان آب های سطحی و زیرزمینی باید به صورت همزمان بررسی شود.
وی با اشاره به اینکه برای تثبیت وضعیت موجود و جلوگیری از وخیم شدن وضعیت زاینده رود، در مرحله نخست اجرای طرح ۹ ماده ای، آب های سطحی مورد توجه قرار گرفت، افزود: اکنون با توجه به پیشرفت ۴۰ درصدی این طرح، بررسی و ساماندهی آب های زیر زمینی که مرحله دوم اجرای این طرح است، در دستور کار قرار دارد.
زرگرپور خاطرنشان کرد: در پانزدهمین نشست جلسه شورای عالی آب، بررسی آب های زیرزمینی کشور در دستور کار سازمان های آب منطقه ای قرار گرفت و در این راستا استانداران نیز باید حمایت های لازم را انجام دهند

منبع:ایمنا

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.