سرویس: اقتصادی » کشاورزی و دامپروری 10:00 - جمعه 26 دی 1393

مسئول کمیته آب اتاق بازرگانی اصفهان‌:

مسئولان با برداشت بی‌رویه آب از رودخانه زاینده‌رود برخورد قاطع کنند

مسئول کمیته آب اتاق بازرگانی اصفهان خواستار ورود قوه قضائیه در موضوع زاینده‌رود شد و گفت: برخورد قاطعی با برداشت‌های بی‌رویه آب از رودخانه زاینده‌رود نشده و ورود قوه قضائیه به این موضوع می‌تواند از این برداشت‌ها جلوگیری کند.

به گزارش اصفهان شرق؛ مهدی بصیری در پنجاه و چهارمین  جلسه کمیته آب اتاق بازرگانی اصفهان اظهار داشت:حق آبه‌داران رودخانه زاینده‌رود از مسئولان قوه قضائیه می‌خواهند که  حقوق از دست رفته آنان را بازگردانند.

وی با اشاره به سومین جلسه کارگروه تخصصی منابع و مصارف آب حوضه آبریز رودخانه زاینده‌رود افزود: از سوی وزارت نیرو برنامه نصب کنتورهای هوشمند برای کنترل برداشت‌ها براساس با پروانه‌های بهره‌برداری عملیاتی شده و در سال 1392 تعداد 50 کنتور هوشمند در محدوده استان اصفهان نصب شده و برنامه‌ریزی برای نصب 105 کنتور هوشمند در سال 93 صورت گرفته که تا کنون 67 درصد پیشرفت داشته است.

مسئول کمیته آب اتاق بازرگانی اصفهان‌ بیان کرد: امیدوار هستیم همان‌گونه که در استان اصفهان نصب کنتور به سرعت انجام می‌شود، در استان چهارمحال بختیاری نیز این موضوع از سوی مسئولان محلی دنبال شود تا بتوان میزان برداشت آب از رودخانه را محاسبه کرد.

وی ایستگاه‌های پمپاژ مستقیم در چهارمحال بختیاری بر‌اساس گزارش وزارت نیرو را 387  عدد و در استان اصفهان 135عدد اعلام و تصریح کرد: 9 هزار و 173 لیتر در ثانیه در استان چهارمحال و در استان اصفهان یک هزار و 92 لیتر در ثانیه از طریق این پمپاژها، آب از زاینده‌رود برداشت می‌شود.

بصیری از محاسبه نکردن دقیق پمپاژهای سیار رودخانه زاینده‌رود در بالادست خبر داد و گفت: متأسفانه در این گزارش آمار دقیقی از برداشت‌های پمپاژهای سیار ارائه نشده، زیرا این برداشت‌ها توسط تراکتور یا موتورهای سیار و به‌فور انجام می‌شود و زمین‌های که به تازگی به کشاورزی تبدیل شده از محل این پمپاژها مشروب می‌شوند.

مصوبه 9 ماده شورای عالی آب به طور دقیق اجرا شود

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی اصفهان در این جلسه خواستار اجرای دقیق مصوبه 9 ماده شورای عالی آب در حوزه زاینده‌رود شد و اظهار داشت: اجرای این مصوبات می‌تواند از برداشت‌های بی‌رویه آب در همه بخش‌های زاینده‌رود جلوگیری کند.

مصطفی حجه‌فروش از انتشار گزارش کمیته آب اتاق بازرگانی اصفهان با عنوان بحران آب در حوضه زاینده‌رود، شد و افزود: در این گزارش مشخصات عمومی‌، بیلان آب حوضه زاینده‌رود در شرایط عادی‌، نشانه‌ها و پیامدهای بحران آب در حوضه زاینده‌رود، بازچرخه آب بدر حوضه زاینده‌رود و جداول آمار منابع و مصارف رودخانه به صورت کارشناسی ارائه شده است.

طرح‌های بهره‌برداری نشده از آب زاینده‌رود باید متوقف شود

عضو کمیته آب در این جلسه بیان کرد: وزارت نیرو خواستار توقف طرح‌های بهره‌برداری از آب زاینده‌رود در بالادست شده که متأسفانه توجهی به این موضوع نمی‌شود.

لطف‌الله ضیایی از سرعت بخشیدن اجرای طرح‌های انتقال آب در بالادست رودخانه خبر داد و تصریح کرد: مسئولان باید نسبت به مصوبات قانونی وزارت نیرو حساسیت بیشتری نشان دهند‌.

وی گفت: بر‌اساس مصوبه شورای عالی آب، هر گونه بارگذاری جدید بر روی رودخانه زاینده‌رود ممنوع بوده ولی متأسفانه شاهد مصوب انتقال آب بن – بروجن هستیم که این موضوع خود نقضی بر مصوبه شورای عالی آب است.

هدر رفت آب زاینده‌رود در بخش‌های مختلف باید محاسبه شود

اسفندیار امینی، دیگر عضو کمیته آب اتاق بازرگانی اصفهان در این جلسه اظهار داشت: مسئولان استان بالادست نمی‌دانند چقدر آب در بالادست رودخانه برداشت می‌شود و میزان هدر‌رفت آن را نیز محاسبه نمی‌کنند‌.

وی خواستار مشخص شدن میزان برداشت آب در تمام مسیر رودخانه شد و افزود: حسابداری آب می‌تواند در ابتدا وضعیت حوزه را و سپس هدر رفتن آب و میزان برداشت‌های غیر‌قانونی آب در مسیر رودخانه را برای مسئولان و مردم مشخص کند‌.

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.