سرویس: غیر تولیدی » نقلی 10:00 - چهارشنبه 24 دی 1393

استاندار اصفهان:

۴۲۰ تصرف غیرقانونی در بستر رودخانه زاینده‌رود شناسایی شده است

استاندار اصفهان گفت: تا‌کنون ۴۲۰ مورد تخلف و تصرف غیرقانونی به حریم بستر رودخانه شناسایی شده که با توجه به مشکلات اجتماعی باید آزاد شوند.

به گزارش اصفهان شرق؛ رسول زرگرپور با اشاره به وضعیت کیفیت آب زاینده‌رود اظهار داشت: وضعیت کیفیت آب زاینده‌رود مطلوب بوده و مشکل خاصی را محیط زیست و بهداشت محیط گزارش نکرده است.

وی افزود: از سال گذشته وضعیت سد مناسب نبوده و دغدغه و نگرانی پیرامون کیفیت آب در لایه‌های مختلف سد وجود داشت که مرکز تحقیقات وزارت نیرو درباره کفیت آب در لایه‌های مختلف سد و طول رودخانه از سد تا چم‌آسمان انجام داده است.

استاندار اصفهان تصریح کرد: از طرف دیگر برای سنجش کیفیت از چم‌آسمان تا تصفیه‌خانه در 3 ماه آینده کارگروهی را تشکیل می‌دهیم تا با توجه به مطالعات صورت گرفته طرح کیفیت آب رودخانه زاینده‌رود را با همکاری استان چهارمحال و بختیاری به مرحله اجرا در آوریم.

وی با بیان اینکه برخی از فاضلاب‌های سکونت‌گاه‌ها و صنایع که به درون رودخانه ریخته می‌شود، شناسائی شده و با عاملان آن‌ها برخورد می‌شود، گفت: هم‌چنین سیستم برخط برای کنترل کیفیت آب از نظر آلودگی‌های میکروبی، شیمیائی و نفتی راه ‌اندازی می‌شود.

استاندار اصفهان با اشاره به طرح انتقال آب به یزد تصریح کرد: این طرح تصفیه‌خانه‌ای دارد که پساب را وارد رودخانه می‌کند که این پساب‌ها کیفیت مناسب را ندارد و مواد شیمیائی را وارد آن کرده است بنابراین قرار است توسط مسئولان استان یزد برای پساب استاندارد اقدام شود.

زرگرپور با بیان اینکه طول 400 کیلومتری رودخانه زاینده‌رود سبب شده که عده‌ای سودجود در حریم رودخانه اقدام به ساخت و ساز کنند، افزود: حریم رودخانه در اختیار دولت بوده که در طول سال‌های گذشته به دلیل عدم کنترل و نظارت، عده‌ای سودجود به حریم بستر رودخانه تصرف کرده و اقدام به ویلاسازی و یا کشاورزی کردند که تا کنون ۴۲۰ مورد تخلف و تصرف غیرقانونی به حریم بستر رودخانه شناسائی شده و با توجه به مشکلات اجتماعی باید آزاد شوند.

وی گفت: برخی از این تصرف‌ها نیاز به احکام قضائی دارد که باید کسانی که پروانه ساخت و ساز در این محدوده را صادر می‌کنند از شرکت آب منطقه‌ای استعلام کنند تا هیچ‌گونه تصرف جدیدی در حریم بستر زاینده‌رود اتفاق نیافتد.

استاندار اصفهان با اشاره به شهرهای باغ‌بهاداران و باغشاد که بخشی از این شهرها در حریم بستر رودخانه واقع شده است، خاطرنشان کرد: باید در هنگام طرح جامع این شهرهای حق مردم رعایت ‌و حریم بستر رودخانه به منطقه گردشگری تبدیل شود زیرا این آزادسازی سبب می‌شود که مردم به صورت عمومی از این موهبت خدادادی استفاده کنند.

وی با اشاره به ورود فاضلاب شهری برخی از شهرهای در مسیر زاینده‌رود اظهار داشت: باید این پساب‌ها استاندارد شود که نیاز به سرمایه‌گذاری دارد. اکنون با توجه به مشکلات پیش‌رو دولت توان این سرمایه‌گذاری را ندارد، اما تولید تاسیسات لازم برای استانداردسازی پساب‌ها در 7 شهر اصفهان به فولاد مبارکه و زرین‌شهر نیز به ذوب‌آهن داده شده که علاوه بر استفاده از این پساب برای تولید، برای آبیاری فضای سبز نیز استفاده کنند.

زرگرپور با بیان اینکه این طرح تاکنون 67 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و تا سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد، گفت: هم‌چنین در بحث استفاده از کود شیمیائی و سموم در بخش کشاورزی و ورود آن به داخل رودخانه، قرار است در 2 ماه آینده با تغییر سموم شیمیائی و یا جلوگیری فیزیکی از ورود این آلودگی‌ها به داخل زاینده‌رود صورت بپذیرد.

وی افزود: می‌توان با کمک بخش خصوصی، به مرور میزان ورود آلایندگی‌ها را به زاینده‌رود کاهش داد تا رودخانه پاکی را داشته باشیم.

انتهای پیام

منبع:تسنیم

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.