سرویس: غیر تولیدی » نقلی 12:00 - سه شنبه 23 دی 1393

استاندار اصفهان:

وضعیت آب شرب روستاهای اصفهان مناسب نیست

استاندار اصفهان گفت: متاسفانه با وجود تلاش‌های ۳۵ سال گذشته، زیرساخت‌های شبکه آبرسانی روستاها فرسوده شده و وضعیت آب شرب روستاها مناسب نیست و اعلام شده ۴۰۰ روستای استان آب‌رسانی سیار می‌شود.

به گزارش اصفهان شرق؛ رسول زرگرپور در جمع خبرنگاران با اشاره به  متوسط جمعیت روستایی کشور که در حدود 25 درصد و بقیه جمعیت، شهری است، اظهار داشت: با توجه به اینکه اصفهان، استانی شهری بوده، 15 درصد جمعیت ساکن در آن روستایی و بالغ بر 85 درصد جمعیت شهری است.

وی افزود: نزدیک به 700 هزار نفر جمعیت روستایی استان در 1800 روستا، آبادی و سکونت‌گاه زندگی می‌کنند، که سالانه 1200 میلیارد ریال اعتبار در روستاها هزینه می‌شود که به طور متوسط به هر روستا بین 800 تا 900 میلیون ریال می‌رسد که سرانه بسیار کمی است.

استاندار اصفهان با بیان اینکه با توجه به هزینه ‌ای روستاها، این اعتبار کفاف نمی‌دهد و باید در راستای بهبود وضعیت روستاها گام برداریم، گفت: انتقال جمعیت روستاها به شهرها از بعد انقلاب به دلیل کمبودها و مشکلات زیاد شده که باید حداقل سرانه روستاها را به 2 برابر افزایش دهیم.

وی با شاره به آب شرب بهداشتی در روستاهای استان تصریح کرد: متاسفانه با وجود تلاش‌های 35 سال گذشته وضعیت آب شرب روستاها مناسب نیست و اعلام شده 400 روستای استان آب‌رسانی سیار می‌شود، متاسفانه در سال‌های بعد از انقلاب، اصفهان هم‌چنان به عنوان استانی برخودار مطرح می‌شود اما این در حالی است که نزدیک به 30 درصد روستاهای آبرسانی سیار دارند.

زرگرپور با اشاره به کیفیت آب روستایی در استان بیان کرد: وضعیت کیفیت آب روستایی نگران کننده نیست اما اگر به آن نپردازیم سلامت روستاییان به خطر می‌افتد که نباید اجازه دهیم نیترات آب شرب روستایی افزایش یابد و هم‌چنین بر اساس آمار ارائه شده تقریبا قیمت هر متر مکعب آب در روستاها حدود 1200 تومان بوده که کمتر از 15 درصد آن از روستاییان گرفته می‌شود و 85 درصد بقیه بر عهده دولت است.

وی با اشاره به کمک‌های دولت برای پرداخت هزینه آب روستائی افزود:  دولت کمک هایی در زمینه هزینه آب، به آبفار می‌پردازد اما کفاف 85 درصد هزینه را نمی‌دهد و شرکت‌های آبفار اکنون با زیان انباشته‌ای مواجه هستند و با توجه به اینکه عمده شبکه‌هایی آبرسانی روستایی عمری 35 ساله داشته و فرسوده هستند، ما در ارتباط با نشست آب در شبکه‌های آبرسانی روستایی نگران هستیم.

استاندار اصفهان با بیان اینکه امیدواریم برای سال آینده 2 اعتبار اساسی را برای بازسازی و بهسازی شبکه‌های مستهلک موجود و دیگری برای کمک زیان این شرکت تخصیص دهیم، خاطرنشان کرد: رسیدگی به روستاها، مناطق محروم و کشاورزان جزو سیاست دولت است اما هنوز نتوانستیم این سیاست را با منابع و امکانات موجود هماهنگ کنیم.

انتهای پیام/

منبع:تسنیم

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.