اصفهان شرق

راه اندازی موزه مردم شناسی جرقویه علیا در آینده نزدیک

کدخبر: 49345
1393/10/22 در ساعت 07:08

به گزارش اصفهان شرق: جلسه ای جهت هم اندیشی در مورد تشکیل انجمن حمایت و نگهداری از میراث فرهنگی منطقه جرقویه علیا و شهر حسن آباد با حضور شهردار، اعضای شورای اسلامی و فرهنگ دوستان شهر در محل شهرداری تشکیل شد.

DSC03887
حسین ایروانی در گفتگو با خبرنگار اصفهان شرق در جرقویه علیا در مورد اهداف این انجمن چنین گفت: آثار باستانی و تاریخی هر شهر و محله ای نشانگر هویت تاریخی آن محل و آن کشور می باشد و حفظ و پاسداری از آن نیز یک وظیفه ملی است.
شهردار شهر حسن آباد بی توجهی برخی از مسئولان را در زمینه آثار تاریخی باعث نابودی آن خواند و تصریح کرد: منطقه شرق اصفهان، شهر حسن آباد و روستا های هم جوار با تاریخ چند صد ساله خود دارای آثار و بناهایی با ارزش هستند که توجه به آنها می تواند صنعت توریسم و گردشگری را در این منطقه هر چه بیشتر تقویت کند ولیکن متاسفانه بی توجهی مسئولان و مردم به حفظ و نگهداری از این آثار گرانبهاءعلاوه بر نابودی آنها موجب متضرر شدن از نظر فرهنگی و اقتصادی شده است.

DSC03888
وی در ادامه افزود: با توجه به آثار و وسائل باقی مانده در این منطقه که بسیار قدیمی و با ارزش می باشند شهرداری با همکاری فرهنگ دوستان شهر و منطقه درصدد ایجاد انجمن حمایت و نگهداری از این آثار می باشد که به دنبال آن موزه مردم شناسی جرقویه علیا نیز در شهر حسن آباد ایجاد خواهد شد.
شهردار شهر حسن آباد تاکید کرد: در این جلسه هم اندیشی کارگروه هایی مشخص شد و هر گروه حوزه کاری خود را مشخص کرده و به سرعت دنبال می کند، همچنین مکانی در چند روز آینده جهت جمع آوری وسائل سنتی و قدیمی مشخص خواهد شد تا به لطف خدا و به مرور موزه مردم شناسی شهر خود را نمایان سازد.
در ادامه حسن قیصری شهروند حسن آبادی ساکن اصفهان گفت: باید با تمام نیرو و امکانات از این آثار که اجدادمان با زحمات زیاد ساختند و آنها را در اختیار ما گذاشتند نگهداری کنیم.
وی با اشاره به آثار تاریخی از جمله( تپه های ماسه ای، دژکوه، برجهای و کبوتر خانه ها، سندهای معتبر تاریخی، وسائل قدیمی موجود در منازل و …. ) خاطرنشان کرد: باید همه در آگاه کردن مردم جهت حفظ و نگهداری آثار تاریخی منطقه بپاخیزیم و احساس مسئولیت کنیم تا بتوانیم صنعت توریسم را احیا کرده و قدم مثبت در این زمینه برداریم.