سرویس: غیر تولیدی » نقلی 22:30 - یکشنبه 21 دی 1393

ظهرابی:

خواستار تحقق حق‌آبه تخصیص یافته تالاب گاوخونی هستیم

مدیر کل محیط زیست اصفهان گفت: برای نخستین بار وزارت نیرو ۱۷۶ میلیون مترمعکب آب برای تالاب گاوخونی تعیین کرده که امیدواریم حق‌آبه برای احیای این تالاب بین‌المللی تحقق پیدا کند.

به گزارش اصفهان شرق؛ حمید ظهرابی در نشست بین‌المللی تخصصی پایداری رودخانه زاینده ‌رود از سرآب تا پایاب اظهار داشت: ۸۷.۳ درصد پهنه حوضه آبریز زاینده رود در اصفهان، ۴.۹ درصد در چهارمحال و بختیاری، ۴.۶ درصد در فارس و ۳.۲ درصد در استان یزد قرار دارد.

وی با بیان اینکه بخش عمده‌ای از آب بارشی در اصفهان تبخیر می‌شود، افزود: با توجه به مصارف بخش کشاورزی، شرب و صنعت، در کل ۵ میلیارد و ۶۸۴ میلیون متر مکعب آب در طول این حوضه مصرف می‌شود.

بارگذاری های فراتر از ظرفیت رودخانه زاینده رود

مدیرکل محیط زیست استان اصفهان با اشاره به بارگذاری‌های فراتر از ظرفیت رودخانه زاینده‌رود تاکید کرد:  ۷۰ درصد تولید فولاد کشور، ۶۰ درصد تولید آجر، ۲۵ درصد فرآوردهای نفتی، ۱۵ درصد تولید ناخالص ملی، ۱۱ درصد برق کشور در این منطقه تامین می‌شود.

وی با اشاره به اینکه باید برنامه‌‌ریزی‌های لازم برای کاهش آلاینده‌ ها از حاشیه رودخانه زاینده ‌‌رود انجام شود، ابراز داشت: سازمان حفاظت از محیط زیست مسئولیت تضمین پایداری و توسعه زیست محیطی را دارد که متاسفانه در این سال‌ها چندان موفق نبوده است.

مدیرکل محیط زیست استان اصفهان با اشاره به خشک شدن تالاب گاوخونی پس از خشک شدن زاینده رود اظهار داشت: برای نخستین بار وزارت نیرو ۱۷۶ میلیون مترمعکب به عنوان حق‌آبه تالاب گاوخونی تعیین کرده است اما با توجه به برداشت های مسیر رودخانه امیدواریم این حق‌آبه برای احیای تالاب بین‌المللی گاوخونی تحقق پیدا کند.

بحران کمبود آب امری فراگیر و نه موقتی است

در ادامه این نشست لطف الله ضیایی عضو کمیته آب اتاق بازرگانی اصفهان نیز در پنلی با عنوان «بحران آب در زاینده رود و قضاوت های نادرست» اظهار داشت: مواردی همچون بحران موقت و گذرای ناشی از خشکسالی، بالا بردن آبیاری، تقاضای افزایش آب، نادیده گرفتن توزیع مناسب در حوضه زاینده ‌رود و رودخانه کارون از جمله قضاوت‌های نادرست درباره بحران آبی زاینده‌رود است.

وی افزود: به طور مثال در زمان های ترسالی‌ در تالاب‌ها با ۴۰ درصد کمبود آب بیش از نرمال آبی معمول رو به رو بودیم و  این امر نشان از بحرانی فراگیر درباره آب و نه مسئله ای موقتی است.

عضو کمیته آب اتاق بازرگانی اصفهان تاکید کرد: همچنین این قضاوت که احداث تونل‌ های آبرسانی سبب افزایش جمعیت شده نادرست است، بالا بردن راندمان آبیاری کمکی به این مشکل نمی‌کند و منجر به صرفه‌جویی آب هم نمی‌شود.

مدیریت مصرف آب برای رفع مشکلات حوضه آبی زاینده رود کافی نیست

وی تاکید کرد: مدیریت مصرف آب ضروری است اما برای رفع مشکل آبی این حوضه کافی نیست و بر این اساس باید بخشی از آب مازاد در حوضه کارون بر اساس معیار یونسکو به حوضه آبریز زاینده‌ رود منتقل شود.

 

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.