سرویس: غیر تولیدی » نقلی 19:00 - دوشنبه 22 دی 1393

ساختمان‌ها متهم ردیف اول آلودگی شهر

رییس سازمان نظام مهندسی استان اصفهان گفت: ساختمان‌ها، 40 درصد انرژی را مصرف می‌کنند و متهم ردیف اول آلودگی شهر هستند.

به گزارش اصفهان شرق؛ علی پزشکی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: یک فضای آلوده تأثیرات بسیاری در روحیه افراد، طبیعت و محیط‌زیست آن محل می‌گذارد.

وی با اشاره به اینکه سوخت‌های فسیلی، منابع خدادادی است و طی میلیون‌ها سال تشکیل شده، افزود: سوخت‌های فسیلی از هیدروکربن تشکیل شده است و زمانی که ما این مواد را می‌سوزانیم، کربن آن تبدیل به دی اکسیدکربن می‌شود و برای محیط زیست بسیار آلوده است. هیدروژن نیز تبدیل به بخار آب می‌شود که همین بخار آب نیز آلودگی ایجاد می‌کند.

رییس سازمان نظام مهندسی استان اصفهان با اشاره به اینکه حدود شش درصد از سوخت‌های فسیلی تبدیل به موادی مفید می‌شود، گفت: 94 درصد دیگر این سوختها سوزانده می‌شود و این کفران نعمت است چرا که هم نعمت الهی به طور بد استفاده می‌شود و هم محیط زیست دچار معضلات فراوانی خواهد شد.

پزشکی یکی دیگر از عوامل مهم انرژی را آب قلمداد کرد و افزود: باید به گونه‌ای برنامه ریزی کنیم که بتوانیم میزان آب مصرفی کشاورزان را به حداقل برسانیم که این مهم نیاز به استفاده از تکنولوژی‌های جدید آبیاری دارد.

رییس سازمان نظام مهندسی استان اصفهان با اشاره به اینکه انرژی و اقلیم در ساخت خانه‌ها بسیار مهم است، اظهار کرد: باید در سازه‌ها یا ساخت ساختمان نگاه ویژه‌ای به مصرف انرژی و اقلیم آن منطقه داشته باشیم تا بتوانیم در مصرف سوخت صرفه جویی کنیم.

پزشکی ادامه داد: خیلی‌ها فکر می کنند آلودگی هوا در شهرها تنها به خاطر وسایل نقلیه و صنعت است، اما باید گفت ساختمان‌ها، 40 درصد از انرژی شهر را مصرف می‌کنند و متهم ردیف اول آلودگی شهر هستند.

وی اظهار کرد: در سیاستگذاری‌های کلان باید به طور جد در خصوص مصرف میزان انرژی ساختمان‌ها نظارت کرد تا بتوانیم این آلودگی و استفاده از منابع طبیعی خداوند را کاهش دهیم.

وی در پاسخ به این سؤال که چرا در ایران استفاده از انرژی خورشیدی به صرفه نیست، گفت: در کشور می‌توان پنج تا پنج و نیم کیلووات انرژی خورشیدی استفاده کرد که این حداکثر استفاده از انرژی خورشیدی در دنیاست. در حال حاضر در دنیا سوخت فسیلی گران قیمت است و در کشورهای اروپایی استفاده از انرژی خورشیدی مقرون به صرفه‌تر از سوخت‌های فسیلی است.

رییس سازمان نظام مهندسی استان اصفهان گفت: متأسفانه در ایران سوخت به قیمت واقعی خود به فروش نمی رسد و به همین دلیل از انرژی خورشیدی بسیار کم استفاده می‌کنند.

انتهای پیام

منبع:ایسنا

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.