سرویس: غیر تولیدی » نقلی 17:00 - دوشنبه 22 دی 1393

هشدار معاون غذا و دارو به داروخانه‌ها، بیمارستان‌ها و عطاری‌های اصفهان

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: متاسفانه برخی از پزشکان داروهایی را تجویز می‌کنند که هنوز در کشورهای دنیا مجوز توزیع نگرفته است و آن‌ها می‌خواهند آن را روی بیمار خود امتحان کنند که این کار خطا است.

به گزارش اصفهان شرق؛ عباس جعفریان با اشاره به اینکه کمبود دارویی یکی از مشکلات تیم جدید وزارت بهداشت بود، اظهار کرد: یکی از عوامل مهم و موثر بر روی این کمبود تحریم‌های سنگین بود که البته شامل دارو نمی‌شد، اما مشکل تامین منابع مالی از طریق LC و نبود داد و ستد، ورود دارو به کشور را بسیار سخت می‌کرد.

وی با بیان اینکه سال گذشته در اصفهان حدود 400 قلم کمبود دارویی وجود داشت، افزود: این مقدار کمبود دارو میزان سختی کار را در این حوزه نشان می‌دهد که البته خوشبختانه با سیاست‌ها و گشایش‌هایی که از یکسال گذشته تاکنون انجام شده پروسه تحویل دارو از کشورهای مختلف تسهیل شده و لیست کمبودها هر روز کمتر می‌شود.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اضافه کرد: پس از مستقر شدن تیم جدید دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تا اسفند ماه سال 92 تعداد کمبود دارویی به 120 قلم رسید و امروز خوشبختانه این کمبود فقط شامل 30 قلم دارو می‌شود و کمبود فعلی هم بیشتر به داروهای خاص و تخصصی بر می‌گردد که گاهی فقط برندهای خاص تجاری تجویز می‌شود و آن برند خاص فعلا در دسترس نیست.

داورهای خارجی به دلیل تاثیر روانی بهتر جلوه می‌کنند

جعفریان ادامه داد: شرکت‌های داروسازی و کارخانه‌ها نیز پس از این گشایش‌ها مواد اولیه خود را تامین کرده برای مثال در اصفهان شرکت‌های دارو سازی مواد اولیه خود را از بهار 93 برای اسفند 93 تامین کردند اتفاقی که در سال‌های گذشته به ندرت رخ می‌داد، البته نمی‌گوییم که مشکلی در بخش داروی استان اصفهان وجود ندارد، اما مشکلات کمتر شده و فقط گاهی هنگام هجوم مردم برای مصرف یک دارو با مشکل رو به رو می‌شویم مثل آنچه در پاییز برای واکسن سرماخوردگی رخ می‌دهد.

وی به تاکید برخی پزشکان برای استفاده از یک برند خاص دارویی اشاره کرد و گفت: در میان پزشکان همواره دیدگاه اثر دارو مطرح است و این جمله که داروی خارجی موثرتر از داروی داخلی است در میان مردم وجود دارد که همین باعث می‌شود تاثیر روانی داروی خارجی برای بهبود بیشتر باشد و مردم احساس می‌کنند اثر داروی خارجی بهتر است در حالی که داروی خارجی و داخلی دقیقا یک ترکیب دارند.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تصریح کرد: متاسفانه شاهد این هستیم که برخی از پزشکان داروهایی را تجویز می‌کنند که هنوز در کشورهای دنیا مجوز توزیع نگرفته است و آن‌ها می‌خواهند آن را روی بیمار خود امتحان کنند که این کار خطا است.

ارجاع بیمار برای تهیه دارو به خارج از بیمارستان ممنوع

جعفریان به طرح جدید وزارت بهداشت برای توسعه یک فهرست دارویی در هر بیمارستان اشاره کرد و افزود: مقرر شده برای هر بیمارستان با توجه به خدمات تخصصی و نحوه پذیرش بیماران یک لیست دارویی تهیه شود و تمام داروهای خاص در آن لحاظ شود تا پزشکان تنها بر اساس این لیست برای بیماران دارو تجویز کنند.

وی به طرح تحول نظام سلامت در بخش دارو اشاره کرد و گفت: آنچه بر اساس این طرح در حال انجام است رصد مشکلات کمبود جدی دارویی به ویژه برای بیماران خاص و سرطانی است، این طرح تاکنون پوشش مناسب بیمه‌ای برخی اقلام داروهای خاص را از 70 تا 100 انجام داده و سعی دارد تا در آینده‌ای نزدیک این میزان پوشش کامل شود و گستره وسیع‌تری از داروها را پوشش دهد.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اضافه کرد: در این طرح مشکلات دیگر بیماران در بخش دارو یعنی ارجاع برای تهیه دارو به خارج از بیمارستان را بررسی شده و خوشبختانه با اتخاذ سیاست‌های جدید داورهای بیماران بستری در بیمارستان‌های علوم پزشکی باید توسط بیمارستان به طور کامل تهیه شود و هیچ بیمارستانی حق ندارد بیمار را برای تهیه دارو به خارج از بیمارستان ارجاع دهد و اگر چنین اتفاقی رخ داد قطعا تخلف محسوب شده و با بیمارستان بخورد می‌شود.

300 عطاری مجاز و بیش از 300 عطاری غیر مجاز

جعفریان در خصوص وضعیت قاچاق دارو اظهار کرد: صحبت از قاچاق دارو و دادن آمار یعنی اینکه مسئولان از نسبت به عملکرد قاچاقچیان آگاه هستند، بنابراین آمار دقیقی از این موضوع در دست نیست.

وی ادامه داد: به طور کلی قاچاق دارو اصولاً زمانی رخ می‌دهد که دارو و اقلام دارویی کم باشد و داروهای مخدر و داروهایی که ممکن است در فارماکوپه دارویی کشور نباشد قطعا مدنظر قاچاقچیان است.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تاکید کرد: برخورد با داروخانه‌ها برای فروش داروی قاچاق و مخدر آغاز شده و تعداد بازرسان معاونت غذا و دارو در یک‌سال گذشته 120 درصد افزایش پیدا کرده‌ است.

جعفریان عطاری‌ها را یک مشکل بر سر راه فروش داروهای مخدر دانست و افزود: عطاری‌ها زیر نظر وزارت بهداشت نیستند و این اصناف هستند که عطاری‌ها را ساماندهی می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه تاکنون چندین جلسه مشترک با اتحادیه برای کنترل عطاری‌ها و آنچه آن‌ها تجویز می‌کنند برگزار شده است، اضافه کرد: عطاری‌ها نباید به دو موضوع ورود کنند یکی عرصه درمان و دیگری عرصه تجویز دارو و این واحدهای صنفی تنها مجاز هستند گیاهان دارویی در اختیار مردم قرار دهند و نمی‌توانند داوری گیاهی تجویز کنند و یا به فروش برسانند.

جعفریان خاطرنشان کرد: در حال حاضر300 عطاری مجاز در سطح استان اصفهان وجود دارد که اکثراً در شهر اصفهان هستند و بیش از 300 غیر مجاز وجود دارد که باید پس از بررسی‌های لازم تخلفات آن‌ها به مراجع ذی صلاح اطلاع داده شود.

انتهای پیام

منبع:ایسنا

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.