اصفهان شرق

۴۷ درصد از سطح زیر کشت اراضی کشاورزی اصفهان کاهش یافته است

کدخبر: 49264
1393/10/22 در ساعت 08:00

به گزارش اصفهان شرق؛ اصغر محسن‌زاده کرمانی در نشست بین‌المللی تخصصی پایداری رودخانه زاینده‌رود پیرامون وضعیت آب شرب در استان اصفهان اظهار داشت: آب مهم‌ترین عامل در کشاورزی بوده و در بیشتر نواحی و حوضه زایند‌ه‌رود، آبیاری کشاورزی ممکن نیست و این در حالی است که 70 درصد از مصارف آب برای کشاورزی مصرف می‌شود.

وی با اشاره به رتبه‌های برتر استان در محصولات باغی و گلخانه‌ای افزود: اصفهان در کشت محصولات باغی انار،سیب رتبه برتر و نیز در پرورش بوقلمون رتبه نخست کشور را دارد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان اصفهان با مقایسه‌ آمار سال 92 نسبت به سال 93 تصریح کرد: در سال 93 نسبت به سال گذشته 26 درصد سطح زیر کشت کاهش پیدا کرده‌ و این درحالی است که باغات استان با 24 درصد رشد و در تولید محصولات 33 درصد افزایش داشته است.

وی با بیان اینکه در حوزه زایند‌‌رود در سال جاری 47درصد از سطح زیر کشت اراضی کشاورزی کاهش یافته، گفت: برای آبیاری محصولات زراعی در بخش کشاورزی در سال 93 نسبت به سال 92، 42 درصدد کاهش میزان مصرف آب داشته‌ایم.

محسن‌زاده کرمانی بیان کرد: میزان مصرف آب شرب21 درصد افزایش و در بخش صنعت 14 درصد کاهش رخ داده که در کل 11.5 درصد در بخش شرب، 13 درصد در بخش کشاورزی و 31 درصد در بخش صنعت کاهش اتفاق افتاده است.

وی با بیان اینکه 85 درصد از خسارت‌ها در حوزه زاینده‌رود اتفاق افتاده، خاطرنشان کرد:70 درصد آب در استان برای کشاورزی مصرف شده که محصولات باغی اصفهان نیاز استان را تامین می‌کند اما در برخی از محصولات همچون سیب‌زمینی و پیاز صادر کننده هستیم.

انتهای پیام

 منبع:تسنیم