سرویس: غیر تولیدی » دریافتی 17:32 - شنبه 20 دی 1393

مسوول کمیته آب اتاق اصفهان:

احیای تالاب گاوخونی در گرو احیای کشاورزی شرق اصفهان است

مسوول کمیته آب اتاق اصفهان، احیای تالاب بین المللی گاوخونی را وابسته به احیای کشاورزی منطقه شرق اصفهان دانست.

به گزارش اصفهان شرق به نقل از زاینده رود: مسوول کمیته آب اتاق اصفهان، احیای تالاب بین المللی گاوخونی را وابسته به احیای کشاورزی منطقه شرق اصفهان دانست و گفت: به ندرت آب به صورت مستقیم وارد تالاب گاوخونی می شده چون همیشه در حاشیه رودخانه کشاورزی صورت می گرفته است و این زهاب کشاورزی باعث تغدیه تالاب می شده است. بنابراین با احیای کشاورزی است که تالاب زنده می شود و نمی توان مستقلا آن را زنده کرد در حالی که کشاورزی تعطیل باشد.
«مهدی بصیری» به خطر بلند شدن ریزگردها از سطح اراضی کشاورزی که در آنها کشتی صورت نمی گیرد اشاره کرد و افزود: وقتی کشاورزی نشود زمین های کشاورزی خیلی زود خشکیده می شود و فرسایش بادی شروع می شود. تالاب با اینکه چندین سال است که آبی وارد آن نشده تاحدودی هنوز رطوبت دارد چون خیلی دیر رطوبت را از دست می دهد. مقداری از این رطوبت به خاطر وجود املاح و مقداری نیز به خاطر آبی است که قبلا در آن نفوذ کرده است اما زمین های کشاورزی زود می‌خشکند و زود هم فرسایش بادی در آنها شروع می شود بنابراین احیای تالاب بدون احیای کشاورزی در منطقه امکان پذیر نیست.

وی خطر ریزگردهایی را که از زمین های خشک کشاورزی بلند می شوند را گریبانگیر محیط زیست اصفهان و شاید تهران دانست.

خروج 800 میلیون متر مکعب آب از حوزه زاینده رود بدون قطره ای جایگزینی
بصیری با ابراز تاسف از قدرتمندی لابی‌های صنعت در کشور گفت: آبی که از اصفهان به یزد رفته هر چند اسم آن را آب شرب می گذارند به خاطر این است که آنها می خواهند صنعت داشته باشند. در آبهای زیرزمینی یزد آب شیرین داشته اند ولی این آب را برده اند که بتوانند آب خودشان را در صنعت استفاده کنند. ده کارخانه فولاد و آهن و 27 کارخانه سرامیک و کاشی در آنجا وجود دارد که به هر حال مقدار زیادی آب نیاز دارند و این آب را از حوزه زاینده خارج کرده اند.
وی افزود: تاکنون حدود 800 میلیون متر مکعب آب از حوزه زاینده رود خارج شده و یک قطره آب هم جای آن نیامده است که به این حوزه خسارت زیادی وارد کرده است. اینکه توسعه صنعت در آن کویر عاقلانه است یا نه هر کس کمی تعقل کند متوجه پاسخ می شود اما در آینده وقتی قافیه آب تنگ‌تر شود آنها هم که کلی هزینه کرده‌اند نمی توانند ادامه دهند، حالا از بهشت آباد برای آنجا آب ببرند یا از دریا این ها هزینه هایی است که از جیب همه ملت برداشته می شود برای اینکه یک عده ای آنجا کارخانه بزنند و پولدار شوند آن هم به بهانه اشتغال و تولید، تا آب را از چنگ کشاورزی درآورند. این اتفاق در بسیاری از قسمت های ایران رخ داده و در اصفهان بیش از همه جا.
رسانه ها افکار عمومی را در خصوص مسایل حوزه زاینده رود روشن کنند
مسوول کمیته آب اتاق اصفهان، این سخنان را که گاهی می گویند کشاورزی کار بیهوده ای است و نباید در کشوری که آب نیست کشاورزی شود را بهانه ای برای خارج کردن آب از دست کشاورزان دانست و افزود: با کاهش قیمت نفت ما متوجه این خواهیم شد که باید مقدار قابل توجهی از غذای خودمان را خودمان تولید کنیم در حالی که الان حدود 50 درصد کل غذای ما از خارج وارد می شود از جمله کل علوفه دام، جو، ذرت، کنجاله، گندم، برنج و دانه های روغنی. بنابراین به بهانه اشتغال و تولید صنعتی، آب را از دست کشاورز در می آوریم و به کشاورزی آسیب می زنیم.
بصیری به مساله تعادل حوزه در رابطه با استان های بالادست اشاره کرد و افزود: صحبت هایی که نمایندگان خوزستان و چهارمحال و بختیاری مطرح می کنند یا در رسانه ها منتشر می شود که حوضه زاینده رود آب بالادست را می گیرد با حقیقت سازگار نیست و حرف های کارشناسی شده ای نیستند. اگر بخواهیم همه این حرف‌ها را جواب دهیم، کار خیلی بسیار است اما اگر از جانب رسانه‌های استان برای روشن شدن مطلب یک حرکتی شود که نشان دهد که کجا چقدر آب است، اصفهان چند درصد آب کارون را مصرف می کند، چرا کارون کم آب شده و… برای آگاهی افکار عمومی بسیار موثر است.

همچنین بخوانید:

یک نظر در مورد “احیای تالاب گاوخونی در گرو احیای کشاورزی شرق اصفهان است”

  1. تقی گفت:

    http://khabarfarsi.com/ext/11614158
    تالاب ها به دلیل جذب بالای کربن یکی از مهمترین اکوسیستم ها در برابر تغییرات آب و هوایی و در واقع پالایشگاهی برای محیط زیست هستند، اما در صورت ادامه خشکی تالاب گاوخونی، تا شعاع بیش از 100 کیلومتری تالاب شاهد بمباران شیمیایی ریزگردهای حاوی فلزات سنگین خواهد بود.

    مطالعات خاکشناسی صورت گرفته در تالاب گاوخونی بیانگر خشکی همه بخشهای سطحی تالاب است و تنها برخی بخش های سفره های آب زیرزمینی همچنان وجود دارد و با چنین وضعیتی این تالاب در شرایط بحرانی به سر می برد.

    بررسی های شیمیایی منطقه حاکی از آن است که غلظت برخی عناصر سنگین از جمله غلظت سرب در رسوبات معدن نمک، کادمیوم و نیکل بیش از حد مجاز است و در صورتیکه خشکی زاینده رود و گاوخونی ادامه دار باشد ریزگردهای منشا گرفته از این منطقه در آینده ای نه چندان دور، مشکلات زیست محیطی بسیاری را برای اصفهان و استان های همجوار به همراه خواهد داشت.

    این درحالی است که 77 درصد از کل ساعات سال در گاوخونی باد می وزد، و در این میان شهر ورزنه به عنوان نزدیکترین شهر به تالاب گاوخونی، بیشترین آسیب ممکنه را خواهد دید.

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.