سرویس: غیر تولیدی » نقلی 00:30 - یکشنبه 21 دی 1393

استاندار اصفهان:

اجرای مصوبات ۹ گانه شورای عالی آب باید عملیاتی شود

استاندار اصفهان گفت: اجرای مصوبات ۹ گانه شورای عالی آب باید عملیاتی شود و همه باید به سمتی حرکت کنند که این مصوبات اجرایی شود.

به گزارش اصفهان شرق؛ رسول زرگرپور در همایش پایداری جریان آب در رودخانه زاینده‌رود اظهار داشت: در 2 دهه قبل در سال‌های پایانی هزاره دوم و به مناسبت شروع هزاره سوم دانشگاه سازمان ملل بیش از 180 کشور جهان خواست تا 15 چالش اصلی هزاره سوم را که بشر در پیش دارد، ارائه کنند و بعد از 3 سال کار پژوهش این پانزده چالش احتساب شد.

وی افزود: در ابتدا رشد منتسب جهان، دوم آب و دسترسی بشر به آب در خلال همین سال‌ها اجلاس‌های متعدد در امور مسائل زیست محیطی و آب برگزار شد و کارشناسان به مقوله آب به طور جدا پرداخته‌اند.

استاندار اصفهان بیان کرد: من شخصا در اجلاس پاریس و مکزوسیتی شورای جهان آب به عنوان نماینده جمهوری اسلامی ایران، کارشناسان، متخصصان، و وزرای آب مشکل آب شرکت داشتم و بسیار از آنها، عمده مسائل را مدیریتی دانسته‌اند و مدیریت به هم پیوسته منابع آب را راه حل این مشکل اعلام کرده‌اند و امروز نیز بیش از 40 کشور جهان این شیوه را پیاده کرده‌اند.

زرگرپور خاطرنشان کرد: با نثار کردن آب حیات‌بخش خود نزدیک به 400 کیلومتر از فلات مرکزی، ایران به عنوان یکی از اصلی‌ترین عوامل ایجاد تمدن در این سرزمین بوده است. این سرزمین گهواره تمدنی بوده که خود محل تولد و رشد و نمو انسان‌ها در پیشبرد زندگی بشر بوده و بستری برای تبلور اندیشه‌های پاک بوده که همواره برای تعالی بشر فعالیت کرده‌اند.

وی اظهار کرد: افرادی همچون شیخ‌بهایی که خود به عنوان یک داشمند فرهیخته منشأ خدمات ارزنده‌ای به بشریت بوده و به عنوان نمونه می‌توان به اقدام او در جهت مصرف بهینه زاینده‌رود اشاره کرد که با ارائه مدلی توانمند برای تقسیم آب به محلات اصفهان و روستاهای مجاور و به طور کلی حوزه زاینده‌رود که به ساماندهی تخصص آب بین آبران پرداخت و هم‌اکنون پس از گذشت سالیان دراز از معرفی آن همچنان به عنوان یک سند معتبر یاد می‌شود.

زرگرپور تصریح کرد: هم‌اکنون، حال این زاینده‌رود خوب نیست و این شاهرگ حیاتی فلات مرکزی ایران و این رکن ایجاد، وسعه و استقرار مدنیت در اطراف خود دچار بحران شده و اینکه این بحران چرا ایجاد شده است نقش عواملی همچون  تغییرات اقلیمی و مدل‌های مدیریتی در آن چقدر بوده است.

وی خاطرنشان کرد: سئوال اینجا است که راه حل دستیابی به یک رودخانه با جریان پایدار آب در آن از سراب تا پایاب به گونه‌ای که تعادل منطقی بین مسائل زیست محیطی، اقتصادی و اجتماعی در حوزه ایجاد شده، چه بوده و این موضوعی است که دغدغه فکری تمام دست‌اندرکاران و اندیشمندان موضوع آب زاینده‌رود تبدیل شده است.

استاندار اصفهان گفت: در طول سالیان اخیر اقداماتی در راستای مشکل زاینده‌رود به عمل آمده و از برگزاری همایش‌های علمی، تخصصی و مردمی گرفته تا اقدامات علمی در راستای مصرف بهینه در حوزه آب و اقدامات هماهنگی سیاسی در سطح کلان کشور از این موارد بوده است.

وی افزود: شهرداری اصفهان به عنوان میراث‌دار اقدامات گذشتگان خود به نمایندگی از تمام کسانی که به زنده بودن زنده‌رود در تمام زمان‌ها علاقه‌مند هستند، با همکاری همه دست‌اندرکاران موضوع، سلسله همایش‌های توسعه پایدار و محیط زیست را پایه‌گذاری کرده و به عنوان نخستین همایش از این دست همایش‌های ملی پایدار در 12 اردیبهشت سال 92 برگزار کردیم.

زرگرپور بیان کرد: امروز نیز دومین سلسله همایش‌های در حال برگزاری است و منطق حکم می‌کند که موضوع این همایش اجرائی کردن 20 راهکار اصلی باشد اما آنچه در دستور کار مدیران ارشد استان بوده شامل نکاتی مانند تدوین طرح 9 ماده‌ای احیای حوزه آبریز زاینده‌ورد بر اساس تجربیات موجود، تصویب این طرح 9 ماده‌ای در بالاترین مرجع کشوری یعنی شورای عالی آب و تلاش و پیگیری برای اجرایی کردن این طرح 9 ماده‌ای است.

وی با بیان اینکه این طرح در 3 محور اصلی منابع، مصارف و محور حقابه حرکت می‌کند، گفت: محور منابع شامل 2 مرحله نیست بلکه وضعیت فعلی، منابع بوده و مرحله دوم توسعه منابع است که مجدد از طریق انتقال حوزه آب به حوزه است.

استاندار اصفهان با بیان اینکه در مجموع بر آورد شده 450 میلیون متر مکعب آب استحصال می‌شود، خاطرنشان کرد: محور دوم مصرف بهینه منابع آب در بخش شرب، صنایع و کشاورزی بوده که در این محور 2 مرحله اساسی به شمار می‌رود و محور نخست، تثبیت مصارف فعلی ومرحله دوم کاهش مصارف فعلی از طریق بهینه‌سازی مصرف به شمار می‌رود.

وی بیان کرد: پیش‌بینی شده 250 میلیون مترمکعب صرفه‌جویی می‌شود و محور سوم حقابه‌ها بوده و حق استفاده کنندگان از این رودخانه در طول سالیان دراز بوده برای کنترل مسائل اجتماعی نیز است.

زرگرپور خاطرنشان کرد: در این طرح استقرار مدیریت به هم پیوسته منابع آب به عنوان بستر و اجرای طرح دیده شده و تشکیل کمیسیون هماهنگی حوزه آبریز با حضور همه ذینفعان درگیر در حوزه پیش‌بینی شده است. از زمان اجرای این طرح 9 ماد‌ای بین 3 تا 5 سال طول می‌کشد و تا کنون بالغ بر 40 درصد کار اجرایی شده است.

وی افزود: باید اذعان کرد که مسائل اجتماعی سیاسی و بعضا امنیتی این طرح از مسائل مدیرتی و تکنیکی و مهندسی آن مهم‌تر و یقین‌کننده‌تر بوده و اگر نتوان برآنها غلبه کرد، طرح با موفقیت انجام نمی‌شود.

استاندار اصفهان گفت: این طرح 9 ماده‌ای پیشنهاد مدیریت استان بوده و برای نخستین بار در کشور مطرح شده است و الگوی مدیریت به هم پیوسته منابع آب در حوزه آبریز زاینده‌ود به عنوان الگوی موفق در پیاده سازی در حوزه آبریز کرخه و در آینده نیز در حوزه قزل اوزن است؛ در اینجا از اساتید حاضر انتظار داریم با مطالعه  و پژوهش عمیق و دقیق این طرح کاستی‌هاو کمبودهای آن را ارئه کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.