سرویس: غیر تولیدی » نقلی 08:00 - یکشنبه 21 دی 1393

رئیس انجمن حمایت از کشاورزان

آب زاینده‌رود اسفندماه امسال دوباره در اصفهان جاری می‎شود

رئیس انجمن حمایت از کشاورزان اصفهان گفت: با توجه به وضعیت خشکسالی و میزان بارش‌ها در استان، آب زاینده‌رود در نیمه نخست یا دوم اسفند امسال دوباره برای رفع مشکل کشاورزان اصفهان جاری می‌شود.

به گزارش اصفهان شرق؛ حسین محمدرضایی با اشاره به وضعیت رودخانه‌ زاینده‌رود و زمان جاری شدن آب در این رودخانه اظهار داشت: ضروری است که به منظور آب رسانی به کشاورزان شرق اصفهان، بر اساس ابلاغ مصوبات وزارت نیرو، آب زاینده‌رود برای مرحله دوم جاری شود تا کشاورزان بتوانند محصول خود را به ثمر برسانند.

وی با بیان اینکه قرار است آب زاینده‌رود در مرحله دوم برای مدت 3 ماه در این رودخانه جاری باشد، افزود: زمان باز شدن آب در مرحله دوم، بر اساس نظر کمیته 5 نفره آب تعیین می‌شود و این کمیته با در نظر گرفتن میزان‌ بارش‌ها و وضعیت آب‌، برای باز شدن مجدد آب تصمیم‌گیری کرده و زمان آن را اعلام می‌کند.

رئیس انجمن حمایت از کشاورزان اصفهان بیان کرد: اگر در اسفند میزان بارش‌ها به میزان خوبی انجام شود، باز شدن زاینده‌رود به نیمه دوم اسفند موکول می‌شود ولی اگر این امکان وجود نداشته باشد، به دلیل نیاز کشت کشاورزان به آب، این اقدام زودتر انجام می‌شود و در نیمه نخست اسفند، آب جاری می‌شود.

وی با اشاره به مقدار آب آزادسازی شده در مرحله نخست باز شدن آب زاینده‌رود گفت: با توجه به مقدار آبی که در دور نخست از پشت سد زاینده‌رود آزادسازی شد، کشاورزانی که از حق آبه از آبی زاینده‌رود داشتند، 40 الی 50 درصد زمین‌های خود را زیر کشت بردند بنابراین ضروری است که آب زاینده‌رود برای دور دوم نیز جاری شود و این محصولات به ثمر برسد.

محمدرضایی به میزان آبی که قرار است در دور دوم آزادسازی شود اشاره کرد و افزود: بر اساس  توافق‌های انجام شده، قرار بود 400 میلیون مترمکعب آب به کشاورزان تعلق گیرد که 150 میلیون متر مکعب از این مقدار در مرحله نخست آزادسازی شد و 250 میلیون متر مکعب آن نیز در مرحله دوم و در مدت 3 ماه به دست کشاورزان می‌رسد.

وی با بیان اینکه مقدار آب مقرر که در دور دوم به کشاورزان تعلق می‌گیرد، برای آنها کافی نیست، خاطرنشان کرد: این امکان وجود دارد که مقدار آبی که قرار است در مرحله دوم آزاد شود، برای کشت کشاورزان کفایت نکند.

رئیس انجمن حمایت از کشاورزان اصفهان صنایع بزرگ از جمله فولاد مبارکه، ذوب‌آهن، صنعت پتروشیمی، نیروگاه‌ها و صنایع دفاع را از جمله میهمان‌های ناخوانده که از آب زاینده‌رود استفاده می‌کنند ، دانست و گفت: این صنایع بزرگ هیچ حق آبه‌ای از زاینده‌رود نداشتند و به مرور زمان شروع به برداشت آب از آب این رودخانه کردند و همین مسئله سبب ایجاد مشکلاتی برای کشاورزان اصفهانی شده است.

وی خروج آب از حوزه زاینده‌رود را از دیگر عوامل ایجاد مشکلات اخیر دانست و تصریح کرد: آبی که در حوزه زاینده‌رود مصرف می‌شود، دوباره به این رودخانه بازگشته و می‌توان از آن استفاده کرد ولی آب‌هایی که از حوزه زاینده‌رود خارج می‌شوند، همچون آبی که به نائین و یزد منتقل‌شده دیگر به چرخه استفاده در اصفهان باز نمی‌گردد و همین موجب ایجاد کمبود‌هایی در آب اصفهان ‌می‌شود.

انتهای پیام/

 منبع:تسنیم
دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.