سرویس: اخبار شهرستان » جرقویه سفلی 13:16 - شنبه 20 دی 1393

مسابقات قرآن کریم روستائیان و عشایر استان برگزار شد:

یک جرعه استماع قرآن با حضور مردم شرق اصفهان

به همت نمایندگی ولی فقیه در سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان، مرحله استانی مسابقات قرآن کریم روستائیان و عشایر استان، مصادف با 17 ربیع الاول برگزار شد.

به گزارش خبرنگار اصفهان شرق از جرقویه سفلی: به همت نمایندگی ولی فقیه در سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان، مرحله استانی مسابقات قرآن کریم روستائیان و عشایر استان، مصادف با 17 ربیع الاول، از ساعت 8 صبح تا اذان ظهر برگزار و با اقامه نماز جماعت و با اجرای مراسم اختتامیه و معرفی نفرات برتر و مشخص شدن نمایندگان استان برای شرکت در مر حله کشوری این مسابقات پایان یافت.
یک جرعه استماع تلاوت قرآن کریم
طنین انداز شدن نوای دلکش قرآن کریم، در سالروز میلاد مسعود رئیس مکتب و خجسته زاد روز رئیس مذهب، در سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان حال و هوایی ویژه ای ایجاد کرد که تمامی دست اندرکاران و شرکت کنندگان در مسابقات قرآن روستائیان و عشایر، از توفیق حضور، در چنین فضای دل انگیزی، در چنین روز شریف و فرخنده ای که معطر به بوی کلام وحی و همراه با تلاوت و استماع قرآن مبین بود، ابراز مسرت نموده و خالق یکتای بی همتا را را سپاسگزار بودند.

Vater-Mark75757457575
مسابقات قرآن کریم روستائیان و عشایر استان
رده ها و رشته های مسابقات
این مسابقات در دو گروه خواهر و برادر، بدون در نظر گرفتن رده سنی، در رشته های حفظ، قرائت، مفاهیم و ترتیل برگزار شد که برادران در رشته های قرائت و حفظ 1، 5، 10، 20 جزء و حفظ کل و خواهران در رشته های ترتیل، مفاهیم و حفظ در 5 مقطع مذکور به رقابت پرداختند که سرانجام نتایج زیر حاصل شد:
خواهران برگزیده
خانم ها راضیه رحیمی، زینب رمضانی علوی و راضیه قاسمی توانستند، در حفظ کل مقام اول تا سوم را احراز و نفر اول یعنی خانم رحیمی به عنوان نماینده استان به مرحله کشوری راه یابد؛ و خانم ها مهدیه سادات جعفری، سمیه محمدی و زهرا داستانی در رشته حفظ 20 جزء در زمره برترین ها قرار گرفتند، اما در حفظ 10 جزء رتبه های برتر از آن خانم ها نرگس امیری، مریم قاسمی و الهام گیاه چین شد و خانم ها زهره محمدرضایی، عصمت جلالی پور و نسیبه حسن پور در حفظ 5 جزء حائز رتبه های برتر گردیدند و رتبه های اول تا سوم حفظ یک جزء را خانم ها فاطمه پای تنی، حلیمه کوهگرد و الهه محوری از آن خود کردند.
در رشته ترتیل که ویژه خواهران برگزار شد، به ترتیب خانم ها فاطمه آقایی، عالیه منصوری و زهرا صلواتی اول تا سوم شدند و در آزمون مفاهیم کل قرآن کریم که به صورت کتبی ، فقط برای خواهران در نظر گرفته شده بود، خاتم ها رقیه عرب جعفری، مرضیه ایروانی و زهره کاظمی بالاترین نمره را به دست آورده و به عنوان سه نفر برتر معرفی شدند.
نفرات برتر برادران

از بین برادران شرکت کننده آقایان محسن رحیمی و حسین اسلامی در رشته حفظ کل ، و آقای سید مهدی بنی هاشمی در 20 جزء و آقایان سید باقر حسینی و محسن ضیایی در 10 جزء و آقایان سیدعلی نبوی و مهدی داعی در 5 جزء به عنوان برنده معرفی شدند ، و آقایان محسن رضوانی ، مصطفی شفیعی و مصطفی طاوسی در حفظ یک جزء از دیگر شرکت کنندگان پیشی گرفتند؛ و آقایان سید محسن موسوی ، روح اله آیتی و سیدرضا حسینی در رشته قرائت به تشخیص هیات داوران از همه بهتر تلاوت خود را ارائه نمودند و رتبه های اول تا سوم را از آن خود کردند.
راه یافتگان به مرحله کشوری
به گفته آقای اکبری مسوول مسابقات در نهاد نمایندگی ولی فقیه جهاد کشاورزی استان ، بیش از 450 نفر برای شرکت در این مسابقات ثبت نام نمودند ؛ که حدود 300 نفر از آنها در مسابقات حاضر شدند ، که نفرات مذکور به عنوان برنده در رشته های مختلف معرفی و با توجه به ابلاغیه تهران فقط نفرات اول حفظ کل خواهران و برادران و رتبه یک رشته قرائت به مرحله کشوری راه می یابند ؛ و هر چند سال های قبل دارنده مقام اول مفاهیم نیز راهی مرحله کشوری می شد ، اما امسال این رشته از مسابقات کشوری حذف شده ، و احتمال دارد رشته حفظ ده جزء به آن اضافه شود.

Vater-Mark7575757
تلاوتی دلنشین، زیبا و حذاب و چند نکته جالب
در مراسم اختتامیه این مسابقات آقای جاسم ویسی یکی از قراء برجسته از خطه خوزستان به عنوان قاری افتخاری با آوایی بسیار دلنشین، زیبا ، جذاب و تسلط کامل به قرائت آیات آخر سوره حشر و سوره حمد پرداخت که همه شرکت کنندگان را تحت تاثیر قرار داد.

 

***
از دیگر نکات جالب این مسابقات افتخار کسب عنوان رتبه حفظ کل قرآن توسط یک خواهر و برادر ( خانم راضیه رحیمی و آقای محسن رحیمی ) بود.

***
تنها حافظی برادری که بدون ایراد در حسن حفظ به تلاوت پرداخت، نوجوان معلول حرکتی، دارای مشکل گفتاری و حافظ دو جزء قرآن بود.

***
ابراز رضایت از افزایش سطح کمی و کیفی مسابقات
در این مراسم همچنین حضرت حجت الاسلام و المسلمین کوچک زاده ، نماینده محترم ولی فقیه در سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان ضمن مولودی خوانی و قرائت اشعاری در وصف حضرت خاتم الانبیاء محمد مصطفی صلی الله علیه و آله وسلم و حضرت امام جعفر صادق علیه السلام ، از حضور همه خواهران و برادران در این مسابقات و زحمات هیات داوران تشکر نمود، و از افزایش سطح کمی و کیفی مسابقات ، نسبت به سال های قبل، ابراز رضایت کرد و این موضوع را مایه دلگرمی دست اندرکاران و برگزارکنندگان مسابقات برای جدیت و سرمایه گذاری بیشتر در این زمینه دانست و اظهار امیدواری کرد افرادی که به عنوان نماینده استان به مرحله کشوری راه می یابند با آمادگی کامل در این مسابقات شرکت کرده ، و با کسب رتبه های برتر برای استان افتخار آفرینی نمایند.

Vater-Mark5757575
حضور عشایر ایل عرب جرقویه
وی در ادامه با بیان این که در زمان برگزاری مسابقات در استان اکثر عشایر استان به مناطق قشلاقی در استان های خوزستان و فارس می روند ؛ گفت: با این حال در این زمان عشایر ایل عرب جرقویه در دسترس هستند که تعدادی از این عزیزان بویژه عشایر نصرآباد در این مسابقات حضور دارند.
نامبرده سپس از صدای خوب به عنوان ثروت خدادی یاد کرد و افزود: الحمدلله شما از این نعمت الهی برخوردار هستید و ضرورت دارد در طول سال با تمرین و ممارست و گوش دادن به نوار و استفاده از اساتید قرآن کریم سطح آگاهی و تسلط خود در حفظ و قرائت قرآن کریم را بالا ببرید و از هم اکنون خود را برای مسابقات بعدی آماده نمایید.
وی با تاکید بر ضرورت داشتن تمرین و تکرار به این گفته از خواجه نصیر در کتاب آداب المتعلمین استناد کرد که : « الدرس حرف و التکرار الف : درس یک حرف است و تکرار آن هزار بار. »

Vater-Mark7575475
بخش عمده شرکت کنندگان از شرق اصفهان
لازم به ذکر است اکثر شرکت کنندگان در این مسابقات را خواهران و برادران شرق شهرستان اصفهان از بخش های جرقویه، کوهپایه، مرکزی، بن رود و… تشکیل می دادند، و عده ای هم از شهرستان های دیگر از جمله کاشان، فریدن، نجف آباد و…. آمده بودند ، و در مجموع بیش از 25 درصد کل این جمع از عشایر و روستائیان جرقویه سفلی بودند.

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.