سرویس: تولیدی » مقاله و یادداشت 22:15 - یکشنبه 21 دی 1393

یادداشت سردبیر:

لایه های پنهان محرومیت در مدارس روستایی شرق اصفهان

محرومیت ها و تغییرات کتب درسی باعث ایجاد برخی مشکلات برای خانواده های دانش آموزان روستایی می شود که ذکر آن خالی از لطف نیست.

اصفهان شرق/ سردبیر

از مرکز شهر که دور می شوی جدا از کاهش سرو صدا و آ لودگی های داخل شهر به روستاهایی بر خورد می کنید که در کنار سادگی و صفای با هم بودن در لایه ی پنهانش با مشکلات عدیده ای مواجه است که شاید کم تر به چشم متولیان و مسئولان ذیربط بیاید.
از جاده های داخل روستایی و برخی نا هماهنگی های ساخت و ساز تا ورود به خانه های علم و دانش همه و همه با مسائل و دغدغه هایی مواجه هستند که فقط دیده می شوند و در دهان های بدون تریبون و زبان به زبان باز گو خواهند شد تا شاید نتیجه ای مطلوب عاید شود.
صفای مدارس 20 تا 200 نفره در روستاها و دیدن نگاه نگران مادران روستایی در قلم خبرنگار ما جای سوال بود؟؟؟

1_634882221153142010_s
برخی مادران روستایی در شرق اصفهان طی تماس با پایگاه خبری خواستار طرح مشکلی پیرامون نیازهای امروزی جوانان و نگرانی خانواده در رابطه با فضای مجازی و تغییر کتب درسی شدند. مادران از نیاز فرزندانشان در خصوص برخی تحقیقات دانش آموزی و پا گذاشتن به فضای مجازی به خبرنگار ما این چنین گفتند:
نیاز دانش آموزان امروزی به ثبت نام کنکور و رفتن به کافی نت خلاصه نمی شود بلکه برای برخی پروژه های درسی و حتی به دست آوردن زندگی یک شهید فرزند ما باید وارد فضای اینترنت شود و جدا از اینکه امکانات روستا به حد مطلوب نیست توان خرید و یا نظارت فرزند از دست خانواده های روستایی خارج است و می طلبد تا با تجهیز بیشتر مدارس روستا به کامپیوتر نظارت و ورود دانش آموز به اینترنت به داخل مدارس ورود پیدا کند.
برخی مادران از با ذکر پایین بودن سطح سواد رسانه ای تصریح کردند: نا آشنایی با برخی نرم افزار های موبایلی و یا عدم سواد کافی در استفاده از اینترنت در بین اکثر پدر و مادر های محیط های روستایی وجود دارد و تکنولوژی جدا از مزیت ها به دغدغه ای بزرگ برای نداشتن قدرت کافی برای کنترل فرزندان برای خانواده ها را سبب می شود که دید کارشناسانه ی مسئولان و شناخت محرومیت ها و محدودیت ها ی مدارس روستایی در برابر مدارس بزرگ شهر را می طلبد.

IMG16180217
مسئولان مربوطه توجه کافی داشته باشند که آسان شدن استفاده از فضای مجازی در مدارس روستا نیاز به سیستم های مجهز کامپیوتر و جذب خیرین به این مکان های آموزشی را دارد و اگر فضای مجازی به مدارس راه یابد و فضای کافی برای آموزشی وجود نداشته باشد مسلما نارضایتی خانواده ها و سر در گمی فرزندان را سبب می شود.

مسئولان اموزش و پرورش گاها در پاسخ به این گونه سوالات که به چه میزان در تجهیز مدارس به فضای مجازی تلاش داشته اید، از نسبت دانش آموزان مدارس روستایی و کافی بودن سیستم های موجود در مدارس خبر می دهند ولی باید گفت که روستاها متضمن نگاهی پربارتر از مدارس پر از دانش آموز شهر می باشند تا بتوان به درستی در کنار تکنولوژی های وارد شده به مدارس، حداکثر بهره مندی را برای دانش آموزان به ارمغان آورد.
مسولان آموزش و پرورش و برخی خیرین با شناسایی مدارس روستایی در رفع نیاز این مدارس به سیستم های مربوطه بر آیند تا محرومیت ها در قالب محدودیت بروز پیدا نکند.

81293368-5919171

نیم نگاه خیرین به مدارس روستایی:

 

شرق اصفهان شامل 6 بخش( مرکزی، کوهپایه، بن رود، جلگه، جرقویه سفلی و جرقویه علیا) می باشد و اگر خیرین محترم در کنار اقدامات مثبت خود در شرق اصفهان به بررسی مشکلات ذیربط مدارس بر می آمدند، باری از نگرانی را از دوش مادران و پدران روستایی بر می داشتند و این در صورتی است که مقام معظم رهبری در سیاست های كلی ایجاد تحول در نظام آموزش و پرورش كشور  به تحول در نظام آموزش و پرورش تاکید داشتند و ارتقاء جایگاه آموزش و پرورش را به مثابه مهمترین نهاد تربیت نیروی انسانی و مولد سرمایه اجتماعی  و عهده دار اجرای سیاست های مصوب و هدایت و نظارت بر آن (از مهد كودك و پیش دبستانی تا دانشگاه) به عنوان امر حاكمیتی با توسعه همكاری دستگاه ها، دانستند.

 

همچنین بخوانید:

یک نظر در مورد “لایه های پنهان محرومیت در مدارس روستایی شرق اصفهان”

  1. ف . د گفت:

    در مدرسه 17 شهریور برکان وجود افغانی ها و معلمان باز نشسته منجر به مهاجرت بسیاری از مردم روستا به شهر شده در مدارس شهر تنوع مدارس باعث جذب دانش آموزان شده است مسئولین که به فکر مهاجرت هستند بدانند این یکی از مسائل است

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.