سرویس: غیر تولیدی » نقلی 16:02 - جمعه 19 دی 1393

سفر به نخستین موزه خصوصی کشور؛

چهار ساعته تاریخ ایران را ببینید/ اصفهان ۵۰ موزه کم دارد

نخستین موزه خصوصی کشور در سیتی سنتر اصفهان مستقر است و می‌توان با مسافرتی کوتاه به این موزه قرون مختلف تاریخ ایران و جهان را دید.

به گزارش اصفهان شرق؛ سین حسین پناه در موزه خصوصی خود تلاش نموده تا کلکسیون‌های مختلفی را به نمایش گذارد تا مخاطبین علاقه‌مند به حوزه‌های مختلف را میخ‌کوب کند.

موزه‌ای که در خود آثاری مربوط به حوزه‌های مختلف دارد چنانچه در بخشی از موزه خود نخستین رادیوهایی که به ایران آمده و نفتی است را گنجانده و در بخش دیگر سفال و مفرغ هایی را قرار داده است که مربوط به شش هزار سال قبل از میلاد است.

او می‌گوید نزدیک به ۱۲۷۵ رادیو جمع‌آوری کرده است و  علاوه بر آن انواع موتورسیکلت‌هایی را دارد که دارای طراحی‌هایی جالب است که شاید هیچ جای دیگر نتوان آن‌ها را دید؛ از موتورسیکلت‌های مخصوص بانوان گرفته تا چمدان‌هایی که موتورسیکلت می‌شوند.

 

موزه حسین پناه

در بخش دیگر این موزه دوربین‌هایی وجود دارد که کوکی بوده و با کوک، فیلم‌برداری می‌کرده است و یا نقاشی‌هایی بر روی چوب از زمان ناصرالدین‌شاه وجود دارد که چشم هر مخاطبی را به سمت‌وسوی خود جلب می‌کند.

اما شاهکار این موزه جایی است که چشم ما به سفال و مفرغ های هزاران سال پیش می‌خورد، شرایط خاص نخستین موزه خصوصی کشور سبب شد تا به گفتگو  با استاد حسین حسین پناه بنشینیم.

چه شد که کار کلکسیون داری را آغاز کردید؟

شرایط من به‌گونه‌ای بود که از هفت‌سالگی شروع به جمع کردن وسائلی که دوست داشتم، کردم، من با پول تو جیبی خودم شروع می‌کردم به خرید تمبر و از آن زمان به این حرفه علاقه داشتم چنانچه اکنون آن آلبوم تمبرها را دارم و از این کار لذت می‌بردم به دبیرستان آمدم شروع کردم به جمع‌آوری آثار صوتی، تصویری، رادیو، گرام بعد در دانشگاه به سراغ کریستال و تابلو رفتم.

موزه حسین پناه

پس از انقلاب اسلامی به سراغ پیشینه فرهنگی رفتم و این  کار ادامه داشت تا سال ۱۳۸۴ که مجلس شورای اسلامی تصویب کرد بخش خصوصی هم می‌تواند موزه داشته باشد. که بنده هم مجوز موزه تاریخ و باستان‌شناسی را گرفتم.

چرا در این حیطه فعالیت می‌کنید و انگیزه اصلی شما برای ایجاد یک موزه خصوصی چیست؟

عشق و علاقه من میراث فرهنگی است و تا زمانی هم که زنده‌ام در همین عرصه فعالیت خواهم کرد، تاکنون شده به سختی پول لازم را تهیه کرده و یک سفال از گذشته ایران را خریداری نموده‌ام تا این آثار زیبا و ارزشمند از کشور خارج نشود و بر اساس یک اعتقاد درونی که دارم این کار را می‌کنم و منت هم سر هیچ‌کس نمی‌گذارم.

موزه حسین پناه

انگیزه شما در بخش فعالیت در سفال و مفرغ چیست؟

من با سیاست کاری ندارم و به دنبال اقدامات و کار فرهنگی هستم و در حوزه کاری خودم به دنبال یک ادای دین به کشور و مردم هستم.

همه ما مسلمان هستیم و در رژیم جمهوری اسلامی کار می کنیم و تابع مقررات جمهوری اسلامی ایران هستیم و یک عرق مذهبی را داریم لذا باید تصریح کنم جمع کردن این سفال‌های پیش از اسلام ارتباطی با دین و مذهب ندارد.

موزه حسین پناه

من می‌بینم که پیشینه فرهنگی من چیست که باید با افتخار آن را به دیگران نشان دهم که هیچ یک از کشورهای دنیا این قدمت و پیشینه را ندارد.

ببینید ایران در پیشینه فرهنگی خود از جمله ملتهایی است که یکتا پرستی را داشته و خداوند احد و واحد را پرستش می‌کرده است.

به نظر شما اصفهان به چنین موزه‌هایی نیاز دارد؟

به نظر من اصفهان ۵۰ موزه کم دارد و دوست دارم در این عرصه بیشتر و بیشتر فعالیت شود و چند روز پیش یکی از دوستان من که دارای وضع اقتصادی خوبی است را متقاعد کرده‌ام تا یک موزه در فضایی به مساحت ۲۰ هزار متر و در پنج طبقه ایجاد کند که این‌ها برای شهر و استان و کشور ارزشی است.

موزه حسین پناه

شما چرا این سفال و مفرغ ها را نمی‌فروشید مگر برای شما انتفاع خوبی ندارد؟

نباید فراموش کنید که آنچه زیر زمین است بر اساس قانون جزء اموال ملی است و این سفال و مفرغ متعلق به من نیست و من تنها هزینه آن را پرداخت کرده‌ام اما باید از آن مراقبت کنم چون متعلق به ۷۵ میلیون نفر است.

اما اینکه چرا من اجازه دارم اینها را در موزه خود داشته باشم باید گفت از تمامی این آثاری که من دارم یک نسخه و یا نمونه‌ای دیگر از آن در سازمان میراث فرهنگی وجود دارد.

چه شد به سیتی سنتر آمدید و موزه خود را به نمایش عموم گذاشتید؟

در زمانی که موزه من در خیابان مسجد سید بود مهندس صرامی از سینی سنتر آمد و پیشنهاد داد تا من به اینجا بیاییم و اقدامی موثر در این خصوص انجام داد.

موزه حسین پناه

فرزندان شما هم مسیر شما را ادامه می دهند؟

فرزندان من هیچ علاقه ای به این کار ندارند و با ضرب و زور که نمی‌شود که این کار را کرد و یا  با آمپول که نمی‌شود کاری را به شخصی تحمیل کرد.

منبع:مهر

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.