سرویس: غیر تولیدی » نقلی 16:00 - جمعه 19 دی 1393

ظهرابی:

فعلا برنامه‌ای برای کاهش آلاینده‌های هوای اصفهان نداریم

مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان گفت: با توجه به حذف مازوت از هوای شهر اصفهان و تقویت حمل و نقل عمومی در حال حاضر برنامه‌ای تاثیرگذار در کوتاه مدت برای کاهش آلاینده‌های شهر اصفهان نداریم.

به گزارش اصفهان شرق؛ حمید ظهرابی در جلسه مشترک کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی و شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان اصفهان با بیان اینکه اصلاح قانون منع راه اندازی صنایع در شعاع ۵۰ کیلومتری شهر اصفهان طی سالیان گذشته روند ایجاد آلاینده‌ها در هوای اصفهان را رقم زده است، اظهار داشت: با اصلاح این قانون در ابتدا شهرک صنعتی در محدوده شهر اصفهان به مساحت  ۴ هزار و ۴۰۰ هکتار ایجاد شد.

وی با بیان اشاره به اضافه شدن ۳ هزار و ۶۶۰ هکتار شهرک صنعتی دیگر در محدوده ۵۰ کیلومتری شهر اصفهان افزود: فعالیت ۲ هزار واحد صنعتی، ۱۵۰ معدن و تغییر کاربری ۶ هزار کیلومتر از اراضی استان به صنعت نیز از دیگر چالش‌های ایجاد شده محیط زیستی در شعاع ۵۰ کیلومتری شهر اصفهان است.

مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان اصفهان با بیان اینکه ۷۵ درصد از صنایع استان اصفهان در شعاع ۵۰ کیلومتری شهر اصفهان قرار دارند، بیان داشت: خشک شدن تالاب گاوخونی و ورود ریزگردها به شهر اصفهان به ویژه در منطقه شرق اصفهان از دیگر چالش‌های هوای شهر اصفهان است.

کیفیت آب رودخانه بعد از شهر اصفهان در وضعیت بسیار بد قرار دارد

وی در خصوص کیفیت آب شهر اصفهان نیز بیان داشت: با توجه به استقرار مراکز فرهنگی – تفریحی در بستر رودخانه زاینده رود و همچنین وجود بیش از ۳۰ شهر در بستر رودخانه زاینده رود کیفیت آب اصفهان دچار مشکل شده است.

ظهرابی با بیان اینکه کیفیت آب بعد از سد و به ویژه بعد از شهر اصفهان در وضعیت بسیار بد قرار می‌گیرد، افزود: از این رو باید برنامه‌ریزی لازم برای کاهش آلاینده‌ها از بستر رودخانه زاینده‌‌رود صورت پذیرد.

وی آلاینده‌های ناشی از فعالیت صنایع و به ویژه صنایع فولادی از جمله فولاد و ذوب آهن را از دیگر چالش‌های زیست محیطی استان اصفهان عنوان کرد و بیان داشت: بیش از ۱۰۰ مرکز بازیافت غیر مجاز محصولات ذوبی در استان اصفهان داریم که مشکلات زیست محیطی زیادی را به وجود آورده‌اند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان جلوگیری از مصرف مازوت در نیروگاه‌ها برای جلوگیری از ورود گوگرد به هوای شهر اصفهان و تقویت حمل و نقل عمومی را از اقدامات صورت گرفته برای کاهش آلاینده‌ها در شهر اصفهان دانست و افزود: در حال حاضر برنامه‌ای تاثیرگذار و کوتاه مدت برای کاهش آلاینده‌ها در شهر اصفهان نداریم.

وی مشکل آب استان را بحرانی دانست و گفت: اجرای طرح ۹ ماده‌ای شورای عالی آب می‌تواند بهترین راهکار برای حل مشکل زاینده رود و مباحث زیسی محیطی باشد.

منبع:مهر

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.