سرویس: غیر تولیدی » نقلی 14:00 - جمعه 19 دی 1393

صانعی مطرح کرد:

کاهش چشمگیر داروهای قاچاق و ناسالم با افتتاح سایت دارویی

قائم مقام رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: مصرف داروهای قاچاق و ناسالم با افتتاح سایت دارویی و تجهیزات پزشکی به شدت کاهش یافته است.

به گزارش اصفهان شرق؛ حمید صانعی در سمینار علمی تدوین فارماکوپه دارویی بیمارستان در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اظهار داشت: یکی از موفقیت های بزرگ در اجرای یکی از فازهای طرح تحول نظام سلامت ، افتتاح سایت دارویی و تجهیزات پزشکی در سطح کشور بود.

وی بیان داشت: اگر چه با افتتاح این سایت گران ترین و بهترین برندهای داروهای مصرفی در این سایت اعلام شد اما سبب کاهش چشمگیر مصرف داروهای قاچاق و ناسالم در استان ها شد.

قائم مقام رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان برگزاری این سمینار را  گام مثبتی در جهت اهداف دارویی کشور و ارتقای امتیاز مراکز درمانی در اعتبار بخشی به داروها دانست و گفت: تدوین فارماکوپه دارویی مکمل طرح تحول نظام سلامت است که همکاری بین بخشی پزشکان متخصص، داروسازان و جامعه اقتصادی دارو و تجهیزات پزشکی را می طلبد.

وی بیان داشت: لازم است پزشکان شاغل در بیمارستان ها، داروئی خارج از فارماکوپه تجویز نکنند و اگر موارد ضروری وجود دارد باید به این فهرست اضافه شود.

صانعی اظهار داشت: با توجه به اجرای برنامه تحول نظام سلامت و تامین صد درصد دارو و تجهیزات پزشکی مصرفی بیماران بستری توسط مراکز آموزشی و درمانی، تدوین فهرست داروئی هر بیمارستان اجتناب ناپذیر است.

صانعی افزود: پزشکان شاغل در مراکز آموزشی و درمانی و بیمارستان ها نیز موظف به تجویز دارو در چارچوب فهرست داروئی بیمارستان و ضامن تامین کامل، به موقع و ایمن داروهای مورد نیاز بیماران هستند.

وی اظهار کرد: برای دستیابی به این اهداف، شیوه نامه تدوین فهرست داروئی پس از بررسی های کارشناسی توسط کمیته فنی دارو و تجهیزات پزشکی برنامه تحول نظام سلامت تدوین و تصویب شده است.

قائم مقام رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اضافه کرد: اقدامات وزارت بهداشت در خصوص تدوین فارماکوپه در حیطه های مدیریت، برخورد و هزینه ها بوده است که این وزارت خانه با تهیه و تنظیم گایدلاین ها در ۵ کتاب نسبت به تبیین سیاست‌های غذا و دارو  و تجهیزات پزشکی و همچنین جایگاه مدیریت دارویی در بیمارستان ها اقدام کرده است.

وی تدوین فارماکوپه دارویی را بصورت منطقه ای و براساس نوع بیماریهای شایع آن منطقه و یا بیمارستان دانست که بایستی بصورت استان به استان و یا منطقه به منطقه با تشکیل کارگروه های تخصصی مجزا تدوین و تهیه شد.

منبع:مهر

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.