اصفهان شرق

هیئت های دوره ای عزداری سالار شهیدان در براآن جنوبی

کدخبر: 4886
1392/08/16 در ساعت 17:19

IMG_0406

به گزارش اصفهان شرق: مراسم عزاداری امام حسین(ع) نیازی به فکر عمیق در بهتر برگزار کردن عزاداری و یا چینش خاصی ندارد، عشق به عباس خود به صف مراسم زنجیر زنی  جوانان نظم می دهد و بر اشک راوان بر جوی صورت عاشقان حسین،  راه باز می کند تا خاموش کند آتش جهنم رفتار ما را.

در همین راستا و با فرا رسیدن ماه ماتم و عزای اهل بیت به رسم سالیان متمادی  هیئت های دوره ای عزداری سالار شهیدان در براآن جنوبی برپا می شود.

این مراسم  دوره ای عزاداری سالار شهیدان با حضور هفت روستای منطقه ی براآن جنوبی از چهارم محرم وبا میزبانی روستای روران برگزار می شود. رسم بر این است تا روستای میزبان در اوایل صبح جهت حضور مردم خود روستا در خیابان اصلی طبل زده و عزاداران و جوانان زنجیر زن با صدای طبل در میدان اصلی جمع و مراسم آغاز می شود. دسته ی روستا به مسیر خود در خیابان اصلی ادامه می دهد و از سه محور ورود ی روستا عزاداران با زمان بندی از قبل مشخص شده وارد روستای میزبان می شوند.

IMG_0406

برای مثال زمانی که این مراسم به میزبانی روستای روران می باشد،  ابتدا عزاداران هیئت های این روستا به ورودی سوم رفته و هیئت عزاداران روستای رحیم آباد در اول مراسم با  خوشامد گویی  مداح روستای میزبان به جمع هیئت ملحق می شوند و در مرحله ی دوم  با نوحه سرایی به ورود ی دوم روستا  می روند و با 2 هیئت روستای شیدان و زغمار تجمعی بزرگتر از صف یاران اهل بیت به مسیر ادامه می دهند و با زنجیر زنی و رجز خوانی  به ورودی اصلی روستا رسیده و به سه هیئت روستاهای ازیران، کروه، هرمدان  سلام داده و دسته ای انبوه از زنجیر زن و سینه زن به طرف مسجد صاحب الزمان روستا حرکت می کنند.

مشابه این مراسم در روزهای بعد تا روز عاشورا در روستاهای دیگر ادامه می یابد و تجلی عشق به امام حسین و زنده نگه داشتن این مراسم از زمانهای قبل هستند.

لازم به ذکر است نذری نهار ظهر با مشارکت کل مردم روستا پخته و بین عزاداران پخش می شود و این در حالی است که در همان روز خانه ها هم خالی از نذری نیست و بانوان شرکت کننده در دسته  به  منازل اقوام خود دعوت می شوند.

سخنرانی حجج اسلام در مساجد و قبل از اذان ظهر انجام می شود.

کسی قدمت این هیئت دوره ای را دقیقا نمی داند ولی همه ساله عظمت حضور عاشقان بر پایبند ی مردمان منطقه به این آیین می باشد.