سرویس: غیر تولیدی » نقلی 15:00 - پنجشنبه 18 دی 1393

صفوی:

کمتر از ۲۰ درصد زنان و مردان مصرف کننده میوه و سبزیجات هستند

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: کمتر از ۲۰ درصد زنان و مردان ایران مصرف کننده میوه و سبزیجات هستند و این میزان معادل یک چهارم سرانه مصرف دنیا است.

به گزارش اصفهان شرق؛ سید مرتضی صفوی به مناسبت برنامه بسیج آموزش همگانی تغذیه صحیح اظهار داشت: فقط ۱۲ درصد مردان و ۱۴ درصد زنان  ۱۵ تا ۶۴ ساله در كشور میوه و سبزیجات مصرف می کنند یعنی روزانه ۵ واحد ميوه و سبزي می خورند.

وی بیان داشت: این در حالی که مصرف روزانه میوه و سبزی هر فرد باید حداقل چهارصد گرم باشد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تصریح کرد: میوه ها و سبزی ها جزو مهمی از یک رژیم غذایی سالم هستند که مصرف روزانه  و به مقدار کافی آنها می تواند نقش مهمی در پیشگیری و درمان بیماری‌های مزمنی چون دیابت نوع ۲، بيماري هاي قلبی- عروقی، سکته مغزی، سرطان و چاقی داشته باشند.

وی اضافه کرد: براساس گزارش سازمان بهداشت جهاني، مصرف ناكافي ميوه و سبزي ها علت ۳۱ درصد از بيماري ايسكميك قلب و ۱۱ درصد از سكته مغزي، است.

صفوی خاطرنشان کرد: بدون شك، الگوي فعلي غذاي مردم يكي از علل عمده بیماریها است.

وی گفت: نقش الگوي صحيح مصرف غذايي در حفظ سلامت انسان و پيشگيري از بيماري هاي مزمن مانند بيماري هاي قلبي و عروقي، ديابت، افزايش فشارخون، افزايش چربي خون و انواع سرطان ها به اثبات رسيده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اعلام کرد: اطلاعات موجود حاكي از آن است كه به دليل تغييرات الگوي مصرف غذا اين بيماري ها در كشورمان روند رو به گسترشي را طي مي كند.

وی ادامه داد: بررسي وضعيت موجود غذا و تغذيه در كشور حاكي از آن است كه از يك طرف، سوء تغذيه پروتئين انرژي در كودكان زير ۵ سال و كمبود ريزمغذي ها بويژه آهن، روي، كلسيم، ويتامين A و D سلامت جامعه را به مخاطره انداخته است و از سوي ديگر، بيماري هاي مزمن و متابوليك از جمله چاقي، ديابت، بيماري هاي قلبي و عروقي و انواع سرطان ها روند روبه گسترش را طي مي كند.

منبع:مهر

همچنین بخوانید:

یک نظر در مورد “کمتر از ۲۰ درصد زنان و مردان مصرف کننده میوه و سبزیجات هستند”

  1. کویر گفت:

    آحه چه سبزی؟ صیفی جات فاضلاب بخوریم؟

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.