سرویس: غیر تولیدی » نقلی 14:00 - پنجشنبه 18 دی 1393

ادویه‌جاتی که درجه حرارت بدن را بالا می‌برند

دارچین رقیق کننده خون است/ هل مخاط ریه‌ها و راه تنفسی را باز می‌کند

ادویه به گیاهان و طعم دهنده‌هایی اطلاق می‌گردد که برای مقاصد خوراکی یا دارویی به کار می‌روند. از ادویه‌ها برای تقویت مزه غذا و یا حتی داروها استفاده می‌شود.

به گزارش اصفهان شرق؛ در فرهنگ‌های مختلف گیاهان متعددی جهت طعم دادن به غذاهای مختلف به کار می‌رود و شاید راز تفاوت عمده در طعم غذاها در ملل مختلف علاوه بر نحوه پخت، به طور عمده به ادویه‌جات به کار رفته در آنها مربوط می‌شود. استفاده اقوام مختلف از انواع ادویه جات به شرایط اقلیمی آنها نیز بستگی فراوان دارد.
یکی از ساده ترین و سالم راه ها برای گرم شدن ما در طول سردترین زمان سال را می توان با خوردن برخی خوراکی ها بدست آورد. برخی غذاها اغلب با تقویت گردش خون و یا از بین بردن آب اضافی از بافت بدن را گرم می کنند. در طب سنتی چینی غذاهایی که حاوی ترکیبات بالا برنده درجه حرارت هستند استفاده می شود. دانه ها، آجیل، جو، سیر و پیاز نمونه از غذاهای گرم سنتی است.
در ادامه پنج ادویه که خوردن آن به افزایش درجه حرارت بدن ما منجر می شود را معرفی می کنیم:
هل
گیاه معطر و خوشبو هل که گیاه محبوب بومی جنوب هند و سری لانکا است، با غلظت بالای سینئول طبیعی است. سینئول  یک اثر تحریک کننده در ریه ها دارد، مخاط ریه ها و راه تنفسی را باز می کند. هل همچنین تحریک دستگاه گوارش ما و ترویج حذف گاز کمک می کند. هل به چای عطر ویژه ای می بخشد و طرفداران زیادی دارد همچنین در ساخت لیکور بخصوص لیکورهای شیرین همچون لیکور موز و لیکور به مصرف شایان توجهی دارد.
دارچین
دارچین درختچه‌ای است کوچک، همیشه سبز، به ارتفاع ۵ تا ۷ متر که از تمام قسمت‌های آن بویی مطبوع استشمام می‌شود. دارچین بومی سری‌لانکا و جنوب هند است و پوست درختچه آن بعنوان ادویه بکار میرود. در قرون وسطی دارچین برای درمان سرفه، ورم مفاصل و گلودرد استفاده می‌شد. تحقیقات جدید نیز بر خواص و فواید پزشکی دارچین تاکید دارند. ادویه شیرین و معطر به دست آمده از پوست داخلی درخت دارچین سیلان است. دارچین درجه حرارت بدن را بالا می برد. علاوه بر این، دارچین ضد انعقاد طبیعی (رقیق کننده خون) است که می تواند گردش خون را افزایش می دهد و افزایش فعالیت متابولیک دارد.
زردچوبه
زردچوبه نوعی گیاه و ادویه‌ای است از رده زنجبیل‌وارها است. پودر زردچوبه به رنگ زرد تیره‌است که یکی از پرکاربردترین ادویه جات به شمار می‌رود. رویشگاه اصلی این گیاه هند است و قسمت اصلی ادویه معروف کاری را که در بسیاری از غذاهای هندی به کار می‌رود، تشکیل می‌دهد. برای قرن ها، در هند زردچوبه به عنوان یکی از بهترین گیاهان گرم طبقه بندی شده است، و علم حال حاضر متوجه می شویم ادویه جاتی همچون دارچین، زردچوبه غنی از تانن است که بافت را سفت کرده و جذب آب اضافی از بدن کمک می کند و درجه حرارت بدن ما به طور کلی بالا می برد. علاوه بر این، زردچوبه یک ترکیب فعال به نام کورکومین دارد که برای گردش خون و بهبود سلامت رگ های خونی موثر است.
زنجبیل
زنجـبیل یا زنجفیل یک گیاه خوراکی، ادویه و گیاه دارویی است. زنجبیل از گیاه زرد رنگ دارای رگه‌های بنفش با نام علمی Zingiber officinale بدست می‌آید. اگرچه معمولاً از زنجبیل به عنوان ریشه آن گیاه نام برده می‌شود ولی در اصل قسمت مورد استفاده گیاه ساقه متورم شده زیرزمینی آن است که «ریزوم» نام دارد. حدود ۷۰ گونه بومی آسیای جنوب شرقی است. هر چند که معروفیت زنجبیل برای درمان تهوع و معده است، ریزوم این گیاه محبوب دارای اثرات گرم شدن قابل توجهی با توجه به غلظت متراکم آن از روغن حرارت به نام جینجرولها است. زنجبیل موجب بهبود گردش خون به تمام قسمت های بدن است.
فلفل قرمز تند
فلفل کاین، همچنین ادویه گینه نامیده می شود، یکی از اعضای خانواده تاجریزی است و معمولا به صورت پودر مصرف می شود. دلیل گرم کنندگی آن را می توان به کپسایسین ترکیب فعال نسبت داد. به عنوان مثال، یک مطالعه در مجله Journal of Biological در سال ۲۰۰۸ منتشر شده نشان داد که کپسایسین خواص مولد حرارت دارد. همچنین می توان اشاره کرد که کپسایسین است میزان سوخت و ساز و درجه حرارت مرکزی بدن را بالا می برد.

منبع:ایمنا

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.