سرویس: اجتماعی » علمی 09:00 - چهارشنبه 17 دی 1393

استاد ایمونولوژِی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان:

آلودگی هوا یکی از عوامل بروز بیماریهای خودایمنی و سرطان است

استاد ایمونولوژِی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: ذراتی مانند میکروارگانیسم‌هاو ذرات شیمیایی در هوای آلوده وجوددارد که ورود آنها به بدن سبب بروز بیماریهای خودایمنی و سرطان می شود.

به گزارش اصفهان شرق؛ نفیسه اسماعیل در سمینار یافته‌های نوین در تأثیر عوامل زیست محیطی بر سلامت و روش‌های کنترل آن در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اظهار داشت: آلودگی هوا امروزه یکی از معضلات بزرگ کشور و به خصوص شهر اصفهان است.

وی که در ارتباط با تاثیر عوامل زیست محیطی بر سیستم ایمنی و بیماری‌های وابسته و  سیستم ایمنی بدن سخن گفت در این رابطه، افزود: سیستم ایمنی بدن یک مجموعه پیچیده است که با عوامل بیگانه که وارد بدن می‌شود مبارزه کرده و آن را حذف می‌کند.

متخصص و استاد ایمونولوژِی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بیان داشت: ذراتی که در هوای آلوده وجود دارند شامل میکروارگانیسم‌ها، ذرات شیمیایی مختلف و ترکیبات آلرژن است که وقتی این ذرات وارد بدن شوند می‌توانند سبب بروز بیماری‌های تنفسی و همچنین یکی از عوامل ایجاد بیماری‌های خودایمنی و یا سرطان شوند.

وی تصریح کرد: بدن انسان دارای یک سیستم ایمنی متعادل است و اگر به هر دلیلی تعادل آن بهم بخورد بدن بیمار می‌شود مانند بیماری‌های خودایمن مانند MS و آلرژیک مانند آسم که به علت خارج شدن سیستم ایمنی بدن از تعادل و فعالیت بیش از حد انتظار و بر علیه بدن ایجاد می شود.

اسماعیل خطوط دفاعی بدن را پوست، غشاهای مخاطی، سلول‌های ایمنی ذاتی و سلول‌های ایمنی اختصاصی عنوان کرد و افزود: در بیماری‌هایی مانند سرطان و بیماری‌های عفونی برخلاف بیماری‌های خودایمن، بالانس سیستم‌ ایمنی بدن به سمتی می رود که عملکرد آن کمتر از حد انتظار است.

منبع:مهر

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.