سرویس: اقتصادی » کشاورزی و دامپروری 13:00 - چهارشنبه 17 دی 1393

آب کشت پاییزه در شرق اصفهان عادلانه توزیع نشد

رییس کمیسیون کشاورزی و عمرانی شورای اسلامی شهرستان اصفهان با تاکید بر اینکه توزیع آب کشت پاییزه شرق در مرحله اول بازگشایی زنده‌رود عادلانه صورت نگرفت، گفت: شرکت آب منطقه‌ای و شرکت میراب مسوول خسارت وارده به کشاورزان بخش ورزنه در خصوص کاهش سطح کشت انجام شده هستند و باید پاسخگو باشند.

به گزارش اصفهان شرق،  به نقل از ایسنا، مجید جابر درباره مرحله اول بازگشایی زنده‌رود برای زراعت شرق اظهارکرد: حدود 150 میلیون متر مکعب آب در این مرحله رهاسازی شد که میزان آن در شرایط فعلی بارندگی و خشکسالی استان برای امر غله کاری کافی بود، اما نحوه توزیع برای منطقه شرق عادلانه نبوده است.

وی با بیان اینکه طبق توافقات آب مرحله اول باید یک ماهه باز می‌شد و به این موضوع هم عمل شد، افزود: البته مشکلی که رخ داده این است که مناطق بالادستی شرق مثل بخش مرکزی آب بیشتری برداشت کردند که متاسفانه بر اثر همین نوسانات به بخش ورزنه در انتهای رودخانه باز هم آب کمتر رسید و به دنبال آن کشت کمتری هم انجام شد.

این عضو شورای شهر ورزنه با اشاره به میزان 35 مترمکعب آب در ثانیه برای کل منطقه شرق در این مرحله، تصریح کرد: قرار بود پس از دادن حق آبه شرق آب به طور کامل از طریق کانال‌های شمالی و جنوبی به مزارع ورزنه برسد و سپس برداشت‌ها شروع شود، اما متاسفانه از همان ابتدای جریان آب در زنده رود مناطق بالاتر دریچه‌های کانال‌ها را به سمت مزارع خود گشودند.

جابر ادامه داد: این برداشت مغایر توافقات، موجب دیررسیدن آب به ورزنه شد و عده‌ای در مرحله اول نتوانستند حتی آب اول به زمین زراعی خود بدهند. به عبارت بهتر فقط 30 درصد زمین‌های این بخش زیر کشت رفته حال آنکه در اراضی بخش مرکزی مثل براآن، کرارج و … حدود 50 درصد غله کشت شده است.

وی تاکید کرد: مسئول این خسارت وارده به کشاورزان بخش ورزنه فقط و فقط آب منطقه‌ای و شرکت میراب است چرا که باز و بسته کردن دریچه‌های کانال‌های آبرسانی در کنترل این دو نهاد است و باید پاسخگوی بی توجهی خود باشند.

رییس کمیسیون کشاورزی و عمرانی شورای اسلامی شهرستان اصفهان با بیان اینکه البته مطالبات قانونی خسارات دوره خشکسالی کشاورزان در خصوص 60 درصد اراضی رها شده بخش ورزنه از دولت همچنان پا برجاست، یادآور شد: حدود 250 میلیون متر مکعب آب برای مرحله دوم یعنی در اسفند ماه امسال باید رها سازی شود تا غله کاشته شده در شرق اصفهان دچار خسران و تباهی نگردد.

جابر در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: مدتی پس از کشت غله به وسیله تیلر، کلوخ زمین‌ها خرد می‌شود تا جوانه گندم و یا جو زودتر از زمین بیرون آمده و نفس بکشد که این عمل مرحله “باز” است اما نکته این است که اگر بارش‌ها در دی ماه امسال کافی نباشد خسارت زیادی به همین جوانه‌های گندم وارد می‌شود.

منبع:ایسنا

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.