اصفهان شرق

تولید و تکثیر 25 بز شبیه‌سازی شده در پژوهشکده زیست فناوری رویان اصفهان

کدخبر: 48757
1393/10/17 در ساعت 17:00

به گزارش اصفهان شرق؛ محمدحسن نصر اصفهانی در بازدید اعضای شورای اسلامی شهر از پژوهشکده زیست فناوری رویان با بیان اینکه اصفهان بسیار شناخته‌شده در بحث شبیه‌سازی است، اظهار کرد: امروز بزرگداشت مرحوم کاظمی آشتیانی را بهانه‌ای قرار دادیم تا این برنامه را برگزار کنیم.

وی اضافه کرد: پژوهشگاه رویان هشتم خرداد ماه سال 1370 به عنوان مرکز جراحی محدود با هدف ارائه خدمات درمانی به زوج‌های نا‌بارور و پژوهش و آموزش در زمینه علوم باروری و نا‌باروری توسط زنده‌ یاد سعید کاظمی آشتیانی و گروهی از پژوهشگران و همکاران این مرحوم در جهاد دانشگاهی علوم پزشکی ایران تأسیس شد.

رئیس پژوهشکده زیست فناوری رویان اصفهان با تاکید بر اینکه پژوهشگاه رویان قطب تحقیقاتی و فناوری است، تصریح کرد: این پژوهشگاه در تراز بین‌المللی، پیشگام در توسعه علم، فناوری و نو‌آوری در علوم زیستی با مرجعیت در علوم سلول‌های بنیادی، تولید مثل، زیست فناوری، طب ترمیمی و مؤثر در ارتقای سلامت جامعه است.

وی با بیان اینکه این پژوهشگاه فعالیت‌های پژوهشی و آموزشی و نیز درمانی خود را در قالب سه پژوهشکده و دو مرکز خدمات تخصصی با راهبرد از علم تا کاربرد انجام می‌دهد، ادامه داد: پژوهشکده زیست‌شناسی و فناوری سلول‌های بنیادی رویان در زمینه طب پیوند با شناخت مبانی پایه زیست‌شناسی سلول‌های بنیادی، توسعه تحقیقات ترجمانی سلول‌های بنیادی روی حیوانات آزمایشگاهی و انجام کار‌‌آزمایی‌های بالینی فعالیت می‌کند.

نصر اصفهانی با اشاره به اینکه این پژوهشکده شامل گروه‌های پژوهشی سلول‌های بنیادی و زیست‌شناسی تکوینی، فناوری نانو و زیست مواد، زیست‌شناسی ترمیمی و سلول‌درمانی و زیست‌شناسی سامانه‌های مولکولی است، تاکید کرد: پژوهشکده زیست‌شناسی و طب تولید‌مثل رویان نیز در زمینه افزایش میزان باروری، سلامت جنین و بهبود سلامت جامعه از طریق تحقیق و درمان نا‌باروری در حوزه‌های مختلف تولید‌مثل فعالیت می‌کند.

وی افزود: این پژوهشکده شامل گروه‌های پژوهشی ژنتیک باروری، جنین‌شناسی، اپیدمیولوژی، اندو‌کرینولوژی و ناباروری زنان، آندرولوژی و تصویر‌برداری تولید‌مثل است.

رئیس پژوهشکده زیست فناوری رویان اصفهان با تاکید بر اینکه پژوهشکده زیست فناوری رویان بر تولید دام و محصولات وابسته مرتبط با زیست فناوری آن فعالیت می‌کند، گفت: این پژوهشکده شامل گروه‌های پژوهشی زیست فناوری سلولی، زیست فناوری مولکولی و زیست فناوری تولید‌مثل است.

وی با بیان اینکه پژوهشکده زیست فناوری در اصفهان فعالیت می‌کند، اظهار کرد: 10درصد زوج‌های کشور نا‌بارور هستند و نا‌باوری دومین دلیل طلاق در سطح کشور است.

نصر اصفهانی با اشاره به اینکه برای باروری یک زوج اسپرم را وارد رحم می‌کنیم تا لقاح انجام شود، ادامه داد: در این پژوهشکده با انواع روش‌ها می‌توانیم بین میلیون‌ها اسپرم یک اسپرم را به تخمک تزریق کنیم تا لقاح تشکیل شود.

وی تصریح کرد: به همت پژوهشگران جهاد دانشگاهی در پژوهشکده زیست فناوری پژوهشگاه رویان، مرحله آزمایشی ایجاد نخستین مزرعه تولید و تکثیر نژاد‌های بز شیری با استفاده از راهکار‌های فناورانه تولید‌مثل با مؤفقیت به انجام رسیده است.

رئیس پژوهشکده زیست فناوری رویان اصفهان افزود: با بهره‌گیری از تجارب و تلفیق تجارب چندین‌ساله پژوهشگاه رویان در بومی‌سازی فناوری‌های نوین تولید‌مثل که منجر به تولید حیوانات شبیه‌سازی و ترا‌ریخت و نیز تکثیر گاو‌های صنعتی پر‌تولید شد و پس از بررسی کارشناسی نقش و اهمیت بز شیری در افزایش تولید شیر و ایجاد اقتصاد مولد کوچک، پروژه تولید و تکثیر فناورانه نژاد‌های بز شیری در دستور کار این پژوهشکده قرار گرفت.

وی تاکید کرد: در طی این پروژه که 6 ماه طول کشید و در یک مدل آزمایشی، جنین‌های اصلی بز سانن که با استفاده از مجموعه‌ای از تکنیک‌های بلوغ آزمایشگاهی، لقاح آزمایشگاهی، شبیه‌سازی و انجماد جنین تولید شدند به رحم بز‌های بومی تلقیح شد که منجر به کسب 50 درصد آبستنی و بیش از 40 درصد تولد زنده بز‌غاله‌های سانن اصیل شد.

نصر اصفهانی با تاکید بر اینکه براساس تمام آمار و اطلاعات موجود، این میزان موفقیت حاصل از فناوری‌های تولید‌مثلی، بسیار بالا‌تر از نتایج پروژه‌های مشابه در سایر مراکز تحقیقاتی دنیا است، اضافه کرد: این واقعیت نشانگر اوج قدرتمندی‌های فناوری‌های تولید‌مثل در کشور و نوید‌بخش افقی نو در تلفیق فناوری و صنعت دامپروری در کشور است.

وی با بیان اینکه با توجه به نقش و اهمیت شیر در ارتقای سلامت جامعه، سرانه مصرف شیر یکی از شاخصه‌های مولد ارزیابی سلامت جوامع محسوب می‌شود، تاکید کرد: در کشور ما سرانه این مصرف کمتر از میانگین کشور‌های پیشرفته است، اگر چه فرهنگ‌سازی مصرف شیر و فراورده‌‌های آن بسیار مهم است.

رئیس پژوهشکده زیست فناوری رویان اصفهان با اشاره به اینکه با توجه به این موضوع افزایش چشمگیر قیمت شیر در سال‌های اخیر یکی از عوامل تشدید‌کننده این نقصان بوده است، افزود: قیمت شیر تابع عوامل مختلفی همچون قیمت دام، عرضه و تقاضای بازار، نوسانات ارزی و موارد دیگر است.

وی با تاکید بر اینکه در این بین میزان تولید و قیمت نهاده‌های دامی تأثیر بسیاری در قیمت تمام‌شده شیر دارد، گفت: از سوی دیگر بررسی‌های اخیر حاکی از این است که نیاز بالای صنعت گاو شیری به نهاده‌های کشاورزی سبب شده که صنعت گاو شیری به یک رقیب جدی برای چرخه غذایی انسان تبدیل شود.

نصر اصفهانی با بیان اینکه به صورتی که بخش بزرگی از سطح زیر‌کشت کشور برای تأمین نیاز این صنعت اختصاص یافته است که ادامه این روند می‌تواند منجر به کاهش نگران‌کننده تولید نیاز‌های کشاورزی انسان شود، اظهار کرد: مجموعه این عوامل لزوم توجه بیشتر به ظرفیت‌های نژاد‌های پر‌بازده جایگزین را بیش از پیش پر‌رنگ کرده است.

وی با اشاره به اینکه قیمت بالای هر رأس گاو شیری و نیز هزینه گزاف نگهداری آن برای دامپروران و نیز خانوار‌های خرد قابل توجیه نیست، ادامه داد: در صورتی که بز‌های شیری از توان تولید شیر و ظرفیت تولید‌مثل بسیار خوبی برخوردار هستند.

رئیس پژوهشکده زیست فناوری رویان اصفهان تصریح کرد: هزینه‌های پایین کارگری، قیمت مناسب، قابلیت مصرف پس‌مانده‌های کشاورزی و ویژگی‌های خاص شیر بز نه تنها بیانگر ظرفیت این گونه برای ورود به صنعت دام شیری کشور است، بلکه بیانگر نیاز به توجه ویژه به صنعت بز شیری برای ایجاد اقتصاد کوچک اما مولد با هدف تأمین خانواده‌های روستایی کشور است.

وی با تاکید بر اینکه شیر بز‌های سانن شباهت بسیاری به شیر انسان دارد، اضافه کرد: به دلیل پایین بودن میزان پربی این شیر برای تمام اقشار جامعه برای کودکان، افراد مسن و بیماران خاص بسیار مفید است.

نصر اصفهانی با بیان اینکه با توجه به این دلایل این پژوهشکده در یک مدل آزمایشی و با هدف تبیین توانمندی‌های فناوری تولید‌مثل در صنعت دامپروری کشور، اقدام به تولید و تکثیر انبوه بز با بهره‌گیری از فناوری‌های نوین تولید‌مثلی کرده است، تاکید کرد: در حال حاضر تولید و تکثیر 25 بز شبیه‌سازی شده در در پژوهشکده زیست فناوری رویان اصفهان صورت گرفته است.

وی با اشاره به اینکه بز سانن یک نژاد خالص اروپایی است که تکثیر و تولید انبوه بز سانن نشان داد که فناوری‌های تولید‌مثل از قابلیت بالایی برای خدمت‌رسانی به صنعت دامپروری حتی در مورد نژاد‌های خاص برخوردار است، افزود: در حال حاضر در کشور ما نژاد‌های بومی بز از قبیل نجدی و نژاد‌های بومی گاو از قبیل سیستانی و سرابی سیستانی وجود دارند که به دلیل سازگاری کامل با زیستگاه ایران نقش مهمی در ارتقای اقتصاد خانواده‌های سنتی دارند.

انتهای پیام

منبع:فارس