سرویس: غیر تولیدی » نقلی 14:00 - چهارشنبه 17 دی 1393

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی اصفهان:

کشت گلخانه‌ای سبب افزایش بهره‌وری مصرف آب می‌شود

رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع تبدیلی اتاق بازرگانی اصفهان گفت: تولید کشت گلخانه‌ای سبب افزایش بهره‌وری مصرف آب و افزایش تولید محصولات کشاورزی می‌شود.

به گزارش اصفهان شرق؛ مصطفی حجه‌فروش درنهمین جلسه کمیسیون کشاورزی اتاق اصفهان با اشاره به تولید گلخانه‌ای در استان اصفهان اظهار داشت: با توجه سودآور بودن این بخش، تولیدات گلخانه‌ای باید مورد توجه قرار گیرد زیرا این تولیدات به توسعه اقتصادی استان کمک کرده و سبب رشد اقتصادی می‌شوند.

وی خواستار هم‌اندیشی وزارت جهاد کشاورزی با اتاق‌های بازرگانی و تشکل‌های کشاورزی شد و افزود: نزدیک بودن دولت و بخش خصوصی می‌تواند علاوه بر رفع مسائل و مشکلات به افزایش توان اقتصادی کشور منجر شود.

رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع تبدیلی اتاق بازرگانی اصفهان خاطرنشان کرد: در لایحه رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور سهم اندکی برای بخش کشاورزی قائل شده و این در حالی است که این  بخش نقش موثری در رونق کسب و کار و اشتغال‌زایی دارد.

وی خاطرنشان کرد: اصفهان دارای ظرفیت بسیاری در تولید و صادرات گل و گیاه بوده که می‌تواند نقش مهمی در توسعه صادرات استان داشته باشد.

13درصد گلخانه‌های کشور در استان اصفهان است

اصغر محسن‌زاده کرمانی، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان نیز در این جلسه گفت: سطح  زیر کشت گلخانه در استان اصفهان 1072 هکتار  بوده و این در حالی است که آمار نشان از  8191 هکتار  کشت گلخانه‌ای در کشور می‌دهد.

وی بیان کرد: در استان اصفهان  946 هکتار  گلخانه تولید  سبزی و صیفی و در  126 هکتار  گل و گیاه‌های زینتی کشت می‌شود و در کشور سطح گلخانه‌های تولید سبزی و سیفی 6150 هکتار و گلخانه‌های گل و گیاه‌های زینتی 2041 هکتار  است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان تصریح کرد: تولیدات انواع سبزی و صیفی گلخانه در استان اصفهان  178 هزار و 575 تن بوده و در کشور کل تولیدات به یک میلیون و 650 هزار تن می‌رسد.

وی تولید گل‌های شاخه بریده در استان را برابر 35 میلیون و 800 هزار شاخه گل  عنوان کرد و گفت: یک میلیارد و 530 میلیون شاخه گل در کل کشور توسط کشت گلخانه‌ای تولید می‌شود و همچنین در گل‌های گلدانی، 2 میلیون گل در سال در استان و در کشور 43 میلیون گلدان تولید می‌شود.

کرمانی تصریح کرد: عمده گلخانه‌های استان به روش خاکی کشت می‌شوند و گلخانه‌های به روش هیدروپونیک 17.1 هکتار از کل گلخانه‌های استان را تشکیل می‌دهد و در کشور  این گلخانه‌ها به  380 هکتار می‌رسد.

وی با اشاره به ایجاد سالانه یک هزار هکتار تولید گلخانه‌ای در کشور گفت: بیشترین تولید محصولات کشاورزی در گلخانه‌های استان اصفهان ، خیار با 503 هکتار کشت و تولید 10 هزار تن در سال است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان تعداد بهره‌برداران در بخش گل‌های زینتی در استان اصفهان  را  یک هزار 163 نفر اعلام  کرد و افزود: در بخش گل‌های سبزی و صیفی 2195 نفر مشغول فعالیت هستند و فلاورجان، مبارکه و اصفهان 3 شهرستان فعال استان اصفهان در تولید محصولات گلخانه‌ای محسوب می‌شوند.

وی وضعیت نامناسب منابع آبی استان و جلوگیری از کاهش تولید محصولات کشاورزی را از عوامل توسعه کشت گلخانه ای برشمرد و گفت: جلوگیری از بیکاری ،تقویت صادرات محصولات کشاورزی از دیگر عوامل توسعه گلخانه ها در استان اصفهان است.

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.