اصفهان شرق

نقطه قوت ایران در فرش، بُعد هنری و مهارتی آن است

کدخبر: 48742
1393/10/17 در ساعت 12:00

به گزارش اصفهان شرق؛حجت‌الاسلام والمسلمین محمد قطبی در جمع رنگرزان فرش که از سراسر کشور در دوره آموزشی رنگرزی شرکت کرده بودند‌، اظهار داشت: امروزه نقطه قوت فرش در رویارویی صنعت جهانی در 2 بُعد هنر و مهارت است‌.

وی افزود: فرش در برابر عرش قرار گرفته و نماد آئینه و طبیعت بوده و از حاشیه و ترنج به نقطه مرکزی و نقطه‌هایی که حس زنده بودن را مشخص می‌کند، هدایت می‌شود .گاهی به سوی حیوانات‌، گاهی به سوی نماد‌های خلاقانه اسطوره‌ای و گاهی به گونه‌ها و رمزهایی از حیات طبیعی بشر رفته، و همه دست به دست هم داده تا یک هنر خلاقانه آفریده شود.

مدیر‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان بیان کرد : اصفهان را به عنوان سرزمین عرش و فرش می‌شناسیم، سرزمینی که طبیعت و هویت بر بستر و پیکر زمین قرار گرفته و با رویکرد آسمانی و عرشی شکل گرفته که با نیم نگاهی می‌توان این را فهمید. این بُعد هنر فرش بوده، در طراحی و با لایه‌های دوم در رنگ‌آمیزی فرش آنجا هم باز عرصه خلاقیت هنرمند است‌.

وی تصریح کرد: رنگ‌ها را از بستر طبیعت می‌گیریم از رنگ دانه‌های طبیعی مثل گردو و انار و از متن هستی و طبیعت رنگ دانه‌ها استخراج شده و در متن زندگی وارد می‌شود‌.

قطبی گفت‌: خلاقیت، هنر و توان ما ایرانیان در این بوده که از ساد‌ه‌ترین چیزها و لایه‌های روی طبیعت که با متن زندگی سر‌و‌کار داشته رنگ استخراج می‌کردیم‌. خلاقیت این است که بتوانیم پیوند عاطفی بین انسان و محیط خودش به وجود بیاوریم و یکی از شاهکارهای ایرانیان، در رنگ‌آمیزی بود.

انتهای پیام

منبع:تسنیم