سرویس: غیر تولیدی » نقلی 12:00 - چهارشنبه 17 دی 1393

مدیر‌کل ارشاد اصفهان:

نقطه قوت ایران در فرش، بُعد هنری و مهارتی آن است

مدیر‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی اصفهان گفت: نقطه قوت ما در فرش که پیشرفت‌های زیادی در آن اتفاق افتاده، بُعد هنری و مهارتی آن بوده و باید تلاش کنیم در این زمینه توسعه‌های بهتری صورت گیرد.

به گزارش اصفهان شرق؛حجت‌الاسلام والمسلمین محمد قطبی در جمع رنگرزان فرش که از سراسر کشور در دوره آموزشی رنگرزی شرکت کرده بودند‌، اظهار داشت: امروزه نقطه قوت فرش در رویارویی صنعت جهانی در 2 بُعد هنر و مهارت است‌.

وی افزود: فرش در برابر عرش قرار گرفته و نماد آئینه و طبیعت بوده و از حاشیه و ترنج به نقطه مرکزی و نقطه‌هایی که حس زنده بودن را مشخص می‌کند، هدایت می‌شود .گاهی به سوی حیوانات‌، گاهی به سوی نماد‌های خلاقانه اسطوره‌ای و گاهی به گونه‌ها و رمزهایی از حیات طبیعی بشر رفته، و همه دست به دست هم داده تا یک هنر خلاقانه آفریده شود.

مدیر‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان بیان کرد : اصفهان را به عنوان سرزمین عرش و فرش می‌شناسیم، سرزمینی که طبیعت و هویت بر بستر و پیکر زمین قرار گرفته و با رویکرد آسمانی و عرشی شکل گرفته که با نیم نگاهی می‌توان این را فهمید. این بُعد هنر فرش بوده، در طراحی و با لایه‌های دوم در رنگ‌آمیزی فرش آنجا هم باز عرصه خلاقیت هنرمند است‌.

وی تصریح کرد: رنگ‌ها را از بستر طبیعت می‌گیریم از رنگ دانه‌های طبیعی مثل گردو و انار و از متن هستی و طبیعت رنگ دانه‌ها استخراج شده و در متن زندگی وارد می‌شود‌.

قطبی گفت‌: خلاقیت، هنر و توان ما ایرانیان در این بوده که از ساد‌ه‌ترین چیزها و لایه‌های روی طبیعت که با متن زندگی سر‌و‌کار داشته رنگ استخراج می‌کردیم‌. خلاقیت این است که بتوانیم پیوند عاطفی بین انسان و محیط خودش به وجود بیاوریم و یکی از شاهکارهای ایرانیان، در رنگ‌آمیزی بود.

انتهای پیام

منبع:تسنیم

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.