سرویس: غیر تولیدی » نقلی 07:00 - چهارشنبه 17 دی 1393

مدیرعامل مرکز حامیان فرش دستباف ایرانی:

بزرگ‌ترین کارگاه فرش دستباف کشور در اصفهان دایر می‌شود

مدیرعامل مرکز حامیان فرش دستباف ایرانی گفت: از استقرار بزرگ‌ترین کارگاه فرش دستباف کشور در اصفهان به منظور اجرای پروژه بزرگ تلویزیونی تار و پود دایر می‌شود.

به گزارش اصهان شرق؛ حجت‌الاسلام سید مهدی مدنیان در این باره اظهار داشت: در این کارگاه یک‌صد دار قالی دایر می‌شود و 400 بافنده در 2 شیفت کاری، بافت یک صد تخته فرش 1.5 در یک متر که در اصطلاح صنعت فرش به فرش ذرع و نیم معروف بوده را انجام می‌دهند. هر فرش توسط 4 بافنده بافته می‌شود و در ترنج و مرکز این فرش‌ها‌، نقش برندهای برتر استان به ابعاد 40 در 40 سانتی‌متر نقش می‌بندد.

وی با اشاره به اینکه تلاش داریم در این برنامه تلویزیونی و با بافت این فرش‌ها، تلفیق هنر و فرهنگ با اقتصاد را به نمایش گذاشته و ترسیم کنیم، افزود: در این برنامه که الهام گرفته از شعار امسال بوده، مجریان و هنرمندان موفق و برجسته تلویزیون کشور، در طول هفته 2 بار و هر بار به مدت یک ساعت مهمان مردم اصفهان و بینندگان برنامه هستند و برنامه قصد دارد از این طریق ظرفیت‌های این هنر- صنعت را به مردم و مسئولان یادآوری کند.

مدیرعامل مرکز حامیان فرش دستباف ایرانی درباره مشارکت برندهای اقتصادی استان در این پروژه بیان کرد: بسیاری از تبلیغاتی که برای برندهای اقتصادی انجام می‌شود، گذرا و مقطعی بوده، اما ترسیم نقش برندها در مرکز این فرش‌ها علاوه بر آنکه نگاه فعالان اقتصادی را به صنعت فرش و ظرفیت‌های این هنر ماندگار جلب می‌کند، سبب ماندگاری برندها در قاب یک هنر اصیل می‌شود و این نقش هنرمندانه سالیان سال ماندگار می‌ماند.

وی تصریح کرد: فرش‌های بافته شده به عنوان هدیه برنامه به صاحبان برندها اعطا می‌شود. بدین منظور تلاش شده صرف‌نظر از مؤلفه‌های هنری، تولید فرش به صورت یک خفتی با تراکم بالا به سبک اصفهان و با بهترین مواد اولیه کرک و ابریشم مرغوب انجام شود و برای این مهم بهترین بافنده‌ها استخدام می‌شوند.

مدنیان گفت: به نظر می‌رسد بعضی مردم، کمتر با مشقت‌ها و مراحل بافت فرش دستباف آشنا هستند. در این برنامه مراحل این تلاش هنرمندانه به تصویر کشیده می‌شود تا مردم اهمیت این محصول اقتصادی-هنری را بیشتر درک کنند.

وی ادامه داد: همچنین از آنجا که متأسفانه به دلیل مدرن شدن فضاهای ساختمانی، موکت، پارکت و فرش‌های ماشینی بعضاً وارداتی جای فرش دستباف را در خانه‌های ایرانی گرفته و فرش دستباف از دغدغه مردم خارج شده، تلاش می‌کنیم از طریق ساخت و پخش این برنامه، گرایش مردم را به این هنر بیشتر کرده و این دغدغه را به مردم بازگردانیم.

برنامه تلویزیونی  تار و پود برنامه‌ای با آیتم‌های متنوع بوده که به زوی از شبکه اصفهان پخش می‌شود.

انتهای پیام

منبع:تسنیم

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.