اصفهان شرق

تعطیلات زمستانی؛ ‌اصفهان را از آلودگی نجات می‌دهد!

کدخبر: 48633
1393/10/16 در ساعت 13:10

به گزارش اصفهان شرق؛ سعید سلطانی با بیان اینکه وارونگی هوا بیشتر در مواقعی از سال اتفاق می افتد که هوا نسبتاً صاف و سرد باشد، اظهار کرد: وارونگی هوا پدیده تازه‌ای نیست اما آنچه در زمان وقوع وارونگی دمایی اهمیت دارد عدم انتشار آلاینده‌ها و در نتیجه افزایش غلظت آن‌ها بیش از حد استاندارد در سطح زمین است.

این عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان با بیان اینکه مهم‌ترین راهکار در زمان وقوع اینورژن کاهش منابع تولید آلاینده‌ها است، گفت: اصفهان در ماه‌های آذر و دی شاهد بیشترین وقوع پدیده اینورژن است و می‌توان با فرهنگ سازی و انجام اقدامات کوتاه مدت و بلند مدت در این زمان از افزایش غلظت آلاینده‌ها کاست.

سلطانی با اشاره به پلمپ بخش‌های مازوت سوز نیروگاه‌های اصفهان تصریح کرد: اگرچه نیروگاه‌های اصفهان حداقل تا زمان اضطراری دیگر از سوخت مازوت استفاده نمی‌کند اما این صنایع دیگر هستند که با مصرف سوخت‌هایی مانند مازوت و گازوئیل می‌توانند موجب آلودگی شهر اصفهان شوند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان با اشاره به اینکه یکی از برنامه‌های کوتاه مدت در زمان وقوع اینورژن کاهش و یا توقف فعالیت صنایع آلاینده است، اضافه کرد: تعطیلی ادارات و مدارس از دیگر راهکارهایی است که در زمان افزایش غلظت آلاینده‌ها می‌تواند موثر واقع شود به شرط اینکه موجب افزایش ترافیک نشود.

سلطانی ادامه داد: باید با فرهنگ سازی در روزهایی که به دلیل آلودگی‌ هوا تعطیل می‌شود، از هجوم مردم به سمت مراکز خرید جلوگیری شود و در روزهای آلوده استفاده از خودروهای شخصی تنها محدود به ترددهای ضروری شود.

وی اضافه کرد: در برخی از کشورها با تغییر زمان تعطیلی‌ها با این مشکل مقابله می‌شود زیرا در فصل تابستان مشکل اینورژن وجود ندارد و می‌توان این تعطیلی‌ها با ماه‌های آذر و دی جابه جا کرد.

سلطانی ادامه داد: در این طرح می‌توان تعطیلی مدارس را از 15 خرداد،‌ به آخر خرداد و زمان آغاز مدارس از ابتدای مهرماه را به 15 شهریور موکول کرد و در عوض یک ماه تعطیلات زمستانه در نظر گرفت؛ البته اجرای این طرح نیز بستگی به فرهنگ سازی دارد تا شهروندان دلیل این تعطیلی یک ماهه را درک کنند و تردد در این مدت افزایش پیدا نکند.

وی با اشاره به اینکه در بسیاری از کشورها برای کاهش آلودگی هوا توسعه زیر ساخت‌های حمل و نقل عمومی مورد توجه قرار می‌گیرد تا حجم تردد خودروها و در نتیجه آلودگی کاهش یابد، ادامه داد: خودروهای تولید داخلی هنوز به سطح استاندارد نرسیده و تنها توزیع بنزین یورو چهار در کشور اجرایی شده است اما هنوز گازوئیل موجود استاندارد نیست.

انتهای پیام

منبع:ایسنا